Christian86 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg sitter for oyeblikket i Polen, sa bar over meg hva angar spraket, men jeg skal beskrive situasjonen slik som den er: 21. mai 2007 begynte jeg som vikar i et selskap i Oslo. Jeg var fast ansatt som konsulent i et selskap, og 21. mai leide de meg altsa ut til et annet selskap Meningen med jobben var at det kun skulle vare sommer, men de var fornoyde og ville ha meg lengre. Kontraktet mellom mitt selskap og dem sier: Arbeid 1-5 dager etter avtale med kunde Oppsigelsestid fra oppdraget: 10 dager Ettersom jeg er student, noe de var kjent med, sa skulle jeg redusere arbeidstiden min noe i 2008, slik at jeg jobbet rundt 10-12 dager. 29. oktober ble jeg langtidssykemeldt pga belastningsskader. Sykemeldingen ble forlenget inntil 21. desember, og jeg var forventet tilbake etter jul. I dag kom jeg i prat med en kollega pa msn, hun kunne fortelle at hun hadde spurt om jeg kom tilbake til bedriften fordi deres teamleder hadde nemlig sagt til dem at jeg var sagt opp hos dem. Jeg hadde ikke lenger noe oppdrag hos dem. Dette uroet meg litt, jeg visste nemlig ikke noe om dette. Jeg fant frem nummeret til teamlederen og ringte. Jeg spurte pent om dette stemte, og hvorvidt jeg kunne fa vite arsaken til dette. Arsaken var: Du kunne ikke jobbe sa mye som vi ville, ikke sa mange hele uker. Dette har vi gitt beskjed om til din sjef for lenge siden. Subjektiv mening: Lenge er mer enn en maned. Jeg hadde mote med min sjef rundt 10. desember. Han sa da at "selvfolgelig skal du ikke miste oppdraget fordi du er syk". I dag far jeg likevel vite at mitt vikaroppdrag hos selskapet er avsluttet, dette med bakgrunn i at jeg ikke kunne jobbe sa mye, noe de ikke hadde problem med tidligere. De sa til og med for jeg dro at vi skulle ta en prat om engasjement nar jeg kom tilbake i januar. Min sjef forstod ikke noe, han visste bare at det var mindre behov i januar, men at avtalen var sagt opp var helt ukjent for han. Jeg undres: hva i alle dager kan jeg gjore her og har jeg noe rettigheter egentlig? jeg finner det underlig at oppdraget kan avsluttes i en sykeperiode, med begrunnelse i at jeg ikke kan jobbe 100%, nar min stillingsprosent og stillingsbeskrivelse (oppdragsbeskrivelsen) sier at dette ikke er avtalt. En avtale de selv fornyet i november etter forhandlinger med min sjef. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Du er utleid fra ett annet firma, ergo er det firmaet som du er ansatt i som må ta tak i dette, da det er firmaet de har kontrakt med og ikke deg... Du får heller ta det med firmaet som du jobber i og høre hvordan du skal gå fram, eventuelt hvor du skal møte opp når sykemeldingen din er ferdig og du skal på jobb igjen. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Blir det ikkje her ein næring til næring-avtale mellom firmaet som leiger deg ut og det andre firmaet. Dermed er det ingen arbeidsrettslige aspekt inne i denne kontrakta. Eventuelle oppsigelsesfrister på oppdraget må ligge i kontrakta mellom firmaene. MEN det som er positivt for deg er at sjølv om vikariatet er oppsagt så forheld du deg til kva avtalen som er på di si side. Når du er utleid så rekner meg med at du har ei kontrakt som er tidsbegrensa ( viss den ikkje er tidsbegrensa så står du nok endå sterkare) og det perioden du har rett på lønn uansett om du arbeider hjå kunden eller ikkje. Er kontrakta ikkje tidbegrensa så må vel det telle som fast ansatt og vikarbyrået må betale ut lønn til deg uansett. Når det gjeld fast ansettelse i eit vikarbyrå så har dei formulert seg slik at når ei kontrakt går ut/ ikkje blir fornya eller at ein ikkje går over i eit nytt oppdrag så har ein ikkje rett på lønn. Berre der kontrakta blir brutt før den går ut kan ein forsatt kreve lønn fram til kontraktas utgang. Endret 28. desember 2007 av Jankee Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Sa i teorien kan en si dette da: Kunden sier opp avtalen, vil ikke gi meg de 10 dagene oppsigelsesfrist fra kontraktet slik de skal, ergo kan min sjef og jeg kreve dette betalt, og jeg far betalt oppsigelsesperioden som kunden nekter meg a fa? De har jo sagt opp avtalen mens jeg var syk, sjefen har ikke fatt beskjed, (ingen pa kontoret sa vidt jeg vet, for oppdraget er enda pa meg) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Om ikkje avtalen er sagt opp skriftleg så er nok firmaet som leier deg inn litt i trøbbel når det gjeld økonomisk ansvar. Viss Din avtale med vikarbyrået er at avtalen kunne sies opp på 10 dager så er eg veldig usikker på jussen rundt vikarer og temporære arbeidsforhold iforhold til sjukemelding. I utgangspunktet så er vel vikarbyrået forplikta til å betale lønn i dei 10 dagene, men når denne 10-dagersperioden starter er eg veldig usikker på når du er sjukemeld. Ei tolkning av meg vil tilsei at desse 10 dagene gjelder etter sjukemeldingas avslutnining, der me ser vekk frå når det andre firmaet sa opp kontrakten, då det skal ikkje påvirke deg. Argumentasjonen for ei slik tolkning er at når du er sjukemeldt så er det staten som dekker lønna igjennom sjukepenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå