Gå til innhold

Valg av dSLR kit + identifisering av gamle objektiver

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har grublet i noen uker på å anskaffe oss et speilreflekskamera, da vårt trofaste IXUS750 kompaktkamera begynner å gi oss noen begrensninger, og fotointeressen har utviklet seg en del :)

Ingen av oss har noen gang brukt et speilreflekskamera før. Det vi først og fremst skal bruke kameraet til er "actionbilder" med hunder, og en del "vanlig" naturfotografering.

De alternativene jeg til nå har kommet fram til er EOS400d kit'et og Samsung GX-10 kit'et, som begge ser ut til å være ganske mye for pengene. Men er disse kit-objektivene særlig gode til å ta skarpe actionbilder ute i naturen? Dette er viktig for oss, da dette er det som ser ut til å være den største begrensningen med kompaktkameraet vårt. Har ikke tenkt å bruke mer enn 6-7000kr tilsammen i denne omgang. Tar gjerne imot forslag her på hva som ville være en god løsning for oss, selv er jeg litt lost i speilrefleksjungelen på grunn av min manglende kunnskap ;) Har vært å tafset på noen kameraer på elkjøp (EOS350 og Pentax K100), og begge føltes egentlig helt greie å holde i, vi fikk egentlig ingen spesielle preferanser i løpet av de minuttene. Vi har begge ganske små/medium store hender.

Men, ikveld snakket jeg med far min om dette, og det viste seg at han hadde et par gamle linser liggende som jeg kunne få arve. Han husket ikke hvilket kamera disse hadde vært brukt på.

Begge er av typen Cosina, og på det første står det: 100-300mm 1:5,6-6,7 MC MACRO og på det andre 200mm 1:4. Det jeg lurer på om det er verdt å la disse påvirke mitt valg av kamera? Slik jeg har skjønt det er det eneste minuset med gamle objektiver at man mister autofokus. Er det gode objektiver som er verdt å bruke i et moderne kamera? Legger ved noen bilder av dem, så kanskje noen av dere entusiaster kjenner dem igjen og kan gi meg noen gode råd i forhold til dette :)

post-36002-1198784647_thumb.jpg

post-36002-1198784664_thumb.jpg

post-36002-1198784678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse kameraene er gode. Selv ville jeg, og har, valgt GX-10. Det er ganske godt værtettet og har stabilisering i huset. Bildemessig skiller det dog lite mellom ulike kameraer i denne prisklassen. Jeg vet ikke hva slags action dere har tenkt å bedrive i naturen ( :) ), men ved veldig heftig action vil det ofte kreve mer lyssterke objektiver enn kit-objektivet for å fryse bevegelsene. Alternativet er å legge til lyssterk fast-objektiv som 50/1.4, som fås for ca 1900, eller bytte ut kit-zoomen med Sigma 18-50 macro/2.8 for ca 3400.

Lenke til kommentar

Det er nok Samsung GX-10 jeg heller mest imot, spesielt pga værtettingen. Når det gjelder typen action i naturen, så er det fortrinnsvis snakk om et par (meget raske) hunder i fullt firsprang/lekeslåssing og lignende. Med kompaktkameraet vårt henger autofokusen med på 1 av 30 bilder om jeg er heldig ;) Takk for forslag til objektiv!

Lenke til kommentar
Det er nok Samsung GX-10 jeg heller mest imot, spesielt pga værtettingen. Når det gjelder typen action i naturen, så er det fortrinnsvis snakk om et par (meget raske) hunder i fullt firsprang/lekeslåssing og lignende. Med kompaktkameraet vårt henger autofokusen med på 1 av 30 bilder om jeg er heldig ;) Takk for forslag til objektiv!

I forhold til et kompaktkamera så er naturligvis ethvert slr-objektiv helt utrolig godt til actionfotografering, så da vil dere oppleve en helt annen verden enn den dere er vant med, selv med det objektivet som følger med.

Lenke til kommentar

Cosina laget objektiver for mange kameratyper. Dessverre er bildet av fatningen (bilde 1) for dårlig til å identifisere hvilket system de er tilpasset. Normalt er gamle objektiver av høyere klasse (optisk) enn moderne objektiver. Dette skyldes bl.a. at de ofte er fastobjektiver og er beregnet for en større "sensor", dvs filmrute på 24x36 mm. Allikevel vil jeg si at det ikke bør påvirke de valg av kamerahus. Men står du igjen med noen kandidater som elelrs oppfattes likt (av deg) kan det være lurt å få disse objektivene som et tillegg.

Kamerahus vil du bytte. Nye objektiver koster (etterhvert) mer enn kamerahuset. Dette skyldes at det er på kamerahussiden utviklingen pågår (økt dynamikk etc). Regn med å bytte kamerahus etter 3-4 år. Tidligere varte kamerahus 30-40 år. Merkevarekamerahusene idag er alle av god kvalitet. Velg det som passer deg og dine fingre. Dyrere kamerahus betyr ofte bedre kvalitet. Selv om jeg har min favoritt (produsent) vet jeg at konkurrentene lager svært gode kamerahus som er like bra/bedre enn det jeg har. Men mitt hus skal passe mine fingre og mine fotovaner (og min antikvariske samling objektiver).

Lykke til i valget.

Lenke til kommentar
Tusen takk! :)

Prøvde å ta et litt bedre bilde av fatningen nå, er det Pentax (mener å huske at vi hadde et Pentax SLR-kamera i huset i forrige årtusen en gang..) så er GX-10 så godt som bestilt, hvis ikke så er valget fremdeles åpent.

Det er ikke utenkelig at det er Pentax i hvert fall. Zoomen din ville jeg ikke brydd meg mye med, men 200mm f/4 er interessant også på moderne kameraer :o)
Lenke til kommentar

Tingen med actionbilder er at man typisk trenger lyssterke objektiv for å få raske lukkertider for å fryse bevegelsene...

Det du fort kommer til å merke er at lyssterke objektiv er dyre.

Pentax sin variant (som kan brukes på Samsung GX-10) koster 7300kr. Så noe billigere med f/2.8 får du ikke til Samsung/Pentax om du ikke kjøper brukt.

Alternativet er å kjøpe fastoptikk, som har blitt nevnt, men da bør du kanskje vente litt og se hvilke brennvidder du trenger. Fastoptikk er typisk noe raskere enn zoomobjektiver... F.eks DA 35 f/2.0, DA 50mm f/1.4, Sigma 30mm f/1.4 osv.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Gratulerer med bestillingen. Du kommer til å bli fornøyd.

Jeg er meget godt fornøyd med min sigma 18-50 macro. Ser de selger den for 3395,- på www.scandinavianphoto.no, som er det biligste jeg har sett den i Norge. De har den dog ikke på lager nå, så sjekk hvor lang leveringstid de har, hvis du har hastverk med å få den :) . Alternativt www.ddmr.no for 3750,-. Hvis du vil ha en god normalzoom er nok Sigma 18-50 macro det beste alternativet, hvis du ikke virkelig vil slå på stortromma med Pentax´egen 16-50 til 7000,-. Sigmas er nok like god optisk, og mer enn solid nok for vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Tingen med actionbilder er at man typisk trenger lyssterke objektiv for å få raske lukkertider for å fryse bevegelsene...

Det du fort kommer til å merke er at lyssterke objektiv er dyre.

Pentax sin variant (som kan brukes på Samsung GX-10) koster 7300kr. Så noe billigere med f/2.8 får du ikke til Samsung/Pentax om du ikke kjøper brukt.

Alternativet er å kjøpe fastoptikk, som har blitt nevnt, men da bør du kanskje vente litt og se hvilke brennvidder du trenger. Fastoptikk er typisk noe raskere enn zoomobjektiver... F.eks DA 35 f/2.0, DA 50mm f/1.4, Sigma 30mm f/1.4 osv.

Mvh,

Beej80

Enig i at fastoptikk kan være et alternativ, men for de fleste er det nok greit å starte med en god normalzoom.

Sigmas normalzoom har fast største blender på 2.8, og selges jo som nevnt for halve prisen av Pentax´egen, så det er slettes ikke nødvendig å betale 7000,- for å få lyssterkt zoom-objektiv.

Lenke til kommentar
Enig i at fastoptikk kan være et alternativ, men for de fleste er det nok greit å starte med en god normalzoom.

Sigmas normalzoom har fast største blender på 2.8, og selges jo som nevnt for halve prisen av Pentax´egen, så det er slettes ikke nødvendig å betale 7000,- for å få lyssterkt zoom-objektiv.

Ja, da er vi enige ;) Det var egentlig det jeg siktet til selv om det kanskje ikke kom så klart frem.

Til Samsung er det nettopp bare 2 alternativ til lyssterke normalzoomer, Sigma sin 18-50 f/2.8 og Pentax DA* 16-50 f/2.8. Han lurte på om det fantes noe billigere, og jeg prøve å vise at Sigma var det billigste alternativet om man ikke gikk for fastoptikk.

Kan godt være det kom uklart frem i innlegget mitt, så da er det greit å presisere det nå.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hadde jeg kjøpt Samsung/Pentax hadde jeg gått for DA 16-45mm f/4. Det er et strålende objektiv, og lysstyrke er ikke alt for meg. I hvertfall ikke med antishake. Det stiller seg litt annerledes for de som fotograferer action, men synes zoomen er grei å nevne, siden den er blitt litt oversett. L-klasse har jeg hørt mange beskrive den som.

Lenke til kommentar

Det stemmer det at dette objektivet skattes høyt, og har meget gode egenskaper. Vil være et godt original-optikk-alternativ til Sigmaen, og forsåvidt også til Pentax DA* 16-50, selv om man der får tilleggsfaktorer som værtetting og SDM. Som du skriver, er det mye mer ved et objektiv enn lysstyrke :) Personlig foretrekker jeg dog Sigma 18-50, eller dvs, jeg hadde kjøpt DA* hvis de hadde klart å levere den tidligere i høst. Leveringsproblemene seg dog ut til å være løst nå. Jeg er derimot så fornøyd med Sigmaen at jeg ikke kommer til å bytte den ut med DA* innen overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...