hean Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Er bekrefta her at det ikke er annonsert med salg/tilbud og derfor er lovelig... Sleipt ja men ulovelig nei!!LINK Hvorfor er det sleipt? Noe må de faktisk få kalle det når de har meget gode kampanjepriser på mange produkter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det spiller vel ingen rolle om førprisen på produkt A opplyses hvis det er produkt B det står at er på tilbud???? "Tilbudet" gjelder norgespakken. Ikke installasjonen av parabolen og dekoderen. Installasjonen er ikke på tilbud, den er "fri" (d.v.s. gratis). Det ser visst ut som om endel mennesker som vanker på dette forumet bare ikke kan lese. Og så har vi de som kan lese, men som ikke kan norsk. Hvis en vare er på tilbud, betyr det at den har nedsatt pris. Dersom noe gis bort gratis (her installasjonen) kan den per definisjon ikke være på tilbud i den betydning ordet brukes i reklameøyemed. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ifølge din tolkning av loven. Endret 4. januar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
glosi Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Dessuten. Det optimale for Elkjøp er ikke å ha ubegrenset tilgang til varer slik du hevder. Det optimale er den skittne reklamestrategien dere bedriver i dag. Lokke kunden til butikken med ett rimelig godt tilbud på ett produkt i svært begrenset antall og lav fortjeneste. Når kunden henvender seg i butikken, får kunden avslag på det billige produktet, men tilbudt ett langt dyrere produkt som dere igjen har høyere fortjeneste på. De fleste kundene er faktisk så dumme, og selgerene såpass gode at dette ikke er noe problem for selgeren.Dette gjelder forsåvidt ikke bare dere, men dere har alltid vært blant de dårligste i klassen. Jeg som elkjøpansatt ønsker å kommentere denne. Vi bli aldri lært opp til å IKKE selge annonserte produkter. Det vi blir lært opp til er å spørre kunden diverse spørsmål for å finne ut hva slags behov han/hun har. Eksempel. Denne uken har vi en Garmin Nuvi 200 annonsert til 899,- kroner og det er ganske mange som har kommet og kjøpt denne. Jeg spør kunden hvilke land hun har planer om å bruke gpsen i. Hun svarer at hun skal bruke den i Norge, Sverige og Tyskland. Jeg spør også om hun har behov for andre funksjoner på gpsen, som f.eks innebygget handsfree via blåtann. Dette behovet har ikke kunden. Samtidig har jeg lagt merke til at kunden bruker briller, så jeg spør henne om skjermen er stor nok. Hun var enig i at den kanskje var litt liten. Jeg har da avdekket at kunden faktisk kunne trenge mer enn det Garmin Nuvi 200 inneholdt. Isteden tok hun med seg en Garmin Nuvi 250W. Som har kart som inkluderer Tyskland, den har større skjerm. Da hun ikke hadde behov for handsfree trengte vi heller ikke gå opp på noen av de dyrere modellene. Jeg skal ærlig innrømme at butikken tjente 100 kroner mer på å selge det produktet jeg/vi fant til henne, men til gjengjeld så har jeg som selger gjort en innsats slik at hun mest sannsynelig ikke skuffet over manglende tysklandskart og for liten skjerm. Det er viktig for Elkjøp at vi foretar behovsanalyser da vi har en returrett som gjør at kundene våre kommer tilbake med produkter de ikke er fornøyd med. Å selge varen på nytt som b-varer er noe vi ofte taper penger på. Varer som kunder plukker med seg selv rundt om i butikken har en mye høyere returandel enn de varene selgerne hjelper kunden å velge. PS! Dersom kunden ikke trengte noen større skjerm, eller tysklandkart, så hadde jeg selvfølgelig latt henne kjøpe den annonserte modellen. Du kommenterer også at vi tar inn for få varer til en annonse. Det å berenge hvor mye som blir solgt er aldri helt lett skal jeg si deg. Samme vare kan være annonsert to uker på rad og det går 4 første uka, og deretter 20 neste uke. Å bestillte opp riktig menge varer (det er ganske kostbart å la en vare som ikke blir solgt ligge på lager) er som du kanskje forstår ikke alltid så lett. For å gjøre det hele litt tryggere for kunden har elkjøp sin 3 dagers annonse garanti. Denne sikrer kunden et tilsvarene eller bedre produkt dersom butikken skulle bli tomme, eller varen ikke kan skaffes innen ti dager (fra kunden etterspør varen). Lenke til kommentar
glosi Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Er bekrefta her at det ikke er annonsert med salg/tilbud og derfor er lovelig... Sleipt ja men ulovelig nei!!LINK Hvorfor er det sleipt? Noe må de faktisk få kalle det når de har meget gode kampanjepriser på mange produkter. Ja, nå ser man altså at de fleste har valgt å droppe ord som salg og kampanje, skal jeg fortelle dere hvorfor? Forbrukerombudet mener man skal skrive førpris før man får lov til å annonsere noe som skal virke billigere. Forbruker ombudet har også ved flere anledninger kritisert "alle" kjeder i hele norge som har valgt å bruke ordet førpris i en annonse. Grunnen til dette er fordi ordet "førpris" i følge forbrukerrådet ikke kan brukes dersom. 1. Varen ikke har hatt denne "førprisen" de siste 6 ukene sammenhengene. 2. Varen ikke har blitt solgt i flere enn 6 eksamplarer de samme 6 ukene. Utfordringen for butikkene som ønsker å skrive førpris da, er at 1. prisene er ofte dynamiske. Eks. En mobiltelefon blir lansert. Prisen er da 3495,- sammen med Telenor Superminutt. Denne prisen holder vi i 4 uker, men så er telefonen på "tilbud" hos expert til 3195,-. Og vi velger å sette ned prisen til det samme. Når Expert sitt tilbud går ut, velger vi å sette opp prisen igjen. Vi prøver fortsatt å være billigst blandt lokale konkurrenter, men ønsker jo også å tjene så mye penger som mulig. Her blir "6 ukers rekka" brutt, vi har allerede planlagt et "salg" på telefonen til 2995,- i den 7. uka lansering. Og dette har allerede gått i trykken. Jeg håper alle ser at dersom vi hadde skrevet "før pris" her, så ville forbrukerombudet også klaget. Samme problemet kan også oppstå dersom en butikk har solgt over 6 produkter, men en annen ikke har. (forbrukerombudet krevet faktisk at alle butikkene som bruker ordet førpris skal ha solgt de 6 produktene for å få retten til å bruke ordet førpris) Skjønner dere nå at vi som jobber i butikkene prøver så godt vi kan, men samtig blir hindret av byråkratiske regler som setter kjepper i hjulene for sine egne regler? PS! om det er 6 eksemplarer av produktet som er forbrukerombudet sitt krav husker jeg ikke nøyakig, men det var hvertfall snakk om 4,5 eller 6 når jeg leste om dette sist. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Takk til glosi for to veldig saklige og velformulerte innlegg. Det er viktig å belyse at en sak gjerne har to sider. Dette er innlegg som gjør det morsomt å delta her inne på forumet. Man får poenget sitt så enormt mye bedre gjennom når man på en saklig måte kan argumentere for det man skriver, og ikke bare slenge ut påstander og personlige meninger. Ikke det at jeg nødvendigvis alltid er så flink til dette selv, men syntes det var verdt å påpeke. Endret 5. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Er det noen av de som er så veldig bombastiske i påstander om ulovlig reklame som har anmeldt dette enda? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 det er faktisk ikke så vanskelig å dokumentere førpriser som folk skal ha det til, og når man sender ut en dm og annonserer salg så må ikke alle produktene i dette dm nødvendigvis være satt ned, det holder å merke de som faktisk er det med at det er salg på disse, og hvor mye de er nedsatt, evt førprisen. forbrukerombudet er heller ikke like firkantede som folk skal ha det til. hvis det er flere produkter i en dm og én eller to av disse kanskje ikke har blitt solgt i like stort antall som de andre så ser de igjennom fingrene på dette så lenge alle de andre produktene oppfyller kravene. det er heller ikke noe krav om at det skal være 6 uker sammenhengende pris på varen, om den er satt ned til en annen pris i løpet av en uke så går det også fint. problemet tidligere har vært at det annonseres salg og tilbud uten noe antydning av førpriser, dette har de nå så godt som kommet til livs. det er bare for kjedene å innrette seg etter regelverket, så kan de annonsere at de har salg. hvis de ikke gidder å gjøre dette synes jeg heller ikke at de har noe grunn til å klage over det... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 veggis: om du leser det som er linket til tidligere i tråden, der markedsrådet stadfester forbrukerombudets vedtak ang elkjøp og førpriser, så får du en ide om hvor firkantet det faktisk er . Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 veggis: om du leser det som er linket til tidligere i tråden, der markedsrådet stadfester forbrukerombudets vedtak ang elkjøp og førpriser, så får du en ide om hvor firkantet det faktisk er . tro meg, jeg vet hvordan det er. har fått flere brev fra dem der de krever dokumentasjon etter at advokatene til elkjøp har klagd oss inn. en telefon og oversendelse av noen kvitteringen er alt som skal til. det gjelder å jobbe med dem, og ikke mot dem Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Du er markedssjef i siba eller noe slikt? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) nopes, varehussjef. når forbrukerombudet får inn en klage så sender de det gjerne ut til alle varehusene, samt til hovedkontoret i sverige. nå har dere et par flere varehus mer enn oss så det er vel bare hovedkontoret som får disse klagene hos dere vil jeg tro. Endret 5. januar 2008 av veggiss Lenke til kommentar
glosi Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) forbrukerombudet er heller ikke like firkantede som folk skal ha det til. hvis det er flere produkter i en dm og én eller to av disse kanskje ikke har blitt solgt i like stort antall som de andre så ser de igjennom fingrene på dette så lenge alle de andre produktene oppfyller kravene. det er heller ikke noe krav om at det skal være 6 uker sammenhengende pris på varen, om den er satt ned til en annen pris i løpet av en uke så går det også fint. Jeg vet de ikke er så firkantede som folk skal ha det til, de pleier som du sier og se gjennom fingrene på både ordet salg og ordet førpris, men den som har startet denne tråden og mener at Elkjøp bryter markedsføringsloven ved å skrive salg ved en "glipp" (med vilje eller ei) er ganske firkanta. Jeg vet at det var haugevis av varer i vår dm som hadde "ekstremt lave priser" i forhold til normalpris. Disse varene hadde vi også flust med på lager. Regner med at du som varehussjef har såpass innblikk i kostpriser og priser generelt til å "backe meg opp" om at prisene som Elkjøp opererte med under "salget" sitt. Faktisk var salgspriser og ikke "normalpriser". Som nevnt over, noe av grunnen til at førpriser ikke blir brukt, er fordi det også her finnes regler. Reglene beskriver krav til bruk av ordet førpris, disse kravene er som nevnt i min tidligere post ganske vanskelige å følge. Jeg er 110% sikker på at jeg har lest disse reglene et sted det siste året, men klarer dessverre ikke finne kilden nå. I vårt varehus hadde vi forøvrig førpriser på en haug med varer som var nedsatt, slik tror jeg det har vært i de fleste varehusene. Jeg forstår at mange ønsker å rakke ned på Elkjøp siden vi er så store, jeg har i flere år hatt samme holdning til både Telenor og Microsoft, men enkelte ganger blir jeg irritert over mennesker som kommer med utspill og påstander de overhodet ikke har nok bakkunnskap til å komme med. (nå mener jeg ikke deg veggis:) Denne korte reklamevideoen (link) er eksempel på hva man heller kan fokusere på om man skal dømme noen for "ulovlig markedsføring" Endret 6. januar 2008 av glosi Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Nå er det vel heller ikke til å stikke under en stol at Elkjøp har hatt en litt gråaktig forhold til dette temaet. Det er vel ikke uten grunn de har blitt felt i markedsrådt vil jeg anta. Her er også en litt interessant artikkel om nettopp Elkjøp sin markedsføring: http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1156492.ece Hvis man leser markedsrådets vedtak mot Elkjøp MR/ SAK 11/00 så kan man fort finne ut hvor "urimelige" forbrukerombudet og markedsføringsrådet er. http://www.markedsradet.no/article.asp?id=...amp;parent_id=9 Her er hvilken krav Forbrukerombudet stilte til Elkjøp (deres anførsler): Det må etter Forbrukerombudets praksis være tale om en etablert førpris. Varen må virkelig være solgt for førprisen og i et visst omfang. Kravet til antall solgte enheter vil variere avhengig av om det er tale om kapitalvarer, som for eksempel et flygel, eller masseproduserte varer som kaffetraktere. Etter Forbrukerombudets syn bør det derfor også stilles et krav om at en ikke uvesentlig andel av antall enheter må omsettes til den aktuelle førpris for at denne kan anses etablert og reell. Dette i motsetning til Elkjøps forståelse av at 9 salg i tre markedsområder skal kunne etablere førpris i 80 forretninger over hele landet. . Dersom varene i seksukersperioden er solgt for varierende priser, må man etter Forbrukerombudets syn imidlertid oppgi laveste førpris. Det kan ikke være anledning til å legge siste prisoppgang til grunn for valg av førpris. Fra markedsrådets vurderinger: Når markedsføringstiltaket gjelder for flere forretninger innen samme markedsområde, er utgangspunktet at samtlige utsalgssteder må kunne dokumentere salg av varen til førprisen. Dersom prisene har variert forretningene imellom, må laveste pris benyttes. Dersom det kan dokumenteres at det innen markedsområdet har vært benyttet et enhetlig prisnivå, må det imidlertid kunne godtas at det for enkelte forretninger ikke kan dokumenteres faktisk salg til førprisen i den aktuelle perioden. Synes da virkelig ikke dette var så urimelig i grunn. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg forstår at mange ønsker å rakke ned på Elkjøp siden vi er så store, jeg har i flere år hatt samme holdning til både Telenor og Microsoft, men enkelte ganger blir jeg irritert over mennesker som kommer med utspill og påstander de overhodet ikke har nok bakkunnskap til å komme med. (nå mener jeg ikke deg veggis:) Det har da vitterlig ingenting med å gjøre hvor store dere er. Jeg jobber selv i kanskje Skandinavias største bilrekvesita-kjede, så jeg vet hva det går i. Om jeg hadde rakket ned på Elkjøp pga. størrselsen deres, hvorfor rakker jeg ikke ned på Siba, Euronics, Clas Ohlson eller IKEA for den slags skyld? Jo, nettopp fordi de faktisk har annonserte varer inne og forholder seg til sin egen policy. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg forstår at mange ønsker å rakke ned på Elkjøp siden vi er så store, jeg har i flere år hatt samme holdning til både Telenor og Microsoft, men enkelte ganger blir jeg irritert over mennesker som kommer med utspill og påstander de overhodet ikke har nok bakkunnskap til å komme med. (nå mener jeg ikke deg veggis:) Det har da vitterlig ingenting med å gjøre hvor store dere er. Jeg jobber selv i kanskje Skandinavias største bilrekvesita-kjede, så jeg vet hva det går i. Om jeg hadde rakket ned på Elkjøp pga. størrselsen deres, hvorfor rakker jeg ikke ned på Siba, Euronics, Clas Ohlson eller IKEA for den slags skyld? Jo, nettopp fordi de faktisk har annonserte varer inne og forholder seg til sin egen policy. Som Alastor også har sagt før, jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å vise deg fra innsiden av systemet, hvor mye vi faktisk gjør for at alt dette skal være på plass og hvor bra det egentlig er. Jeg som selger sitter med inntrykket av at vi stort sett alltid har varene vi annonserer på lager. Jeg som selger er kjempefornøyd med det arbeidet hovedkontoret gjør for at ting skal være i orden i butikkene. Innimellom hender det selvfølgelig at det glipper et sted, vi har ca 10400 varer annonsert hvert år (200 x 52 uker), flere hundre tusen kunder får "utrolig nok" den varen de spør etter når de kommer for å kjøpe det annonserte produktet. Det er også sant at en bitteliten prosentandel ikke får varen som er annonsert. Selv om dette er en veldig liten prosentandel, blir det snakk mange mennekser allikevel. Elkjøp har siden de er store, veldig mange kunder. Og tilsvarende propesjonalt kunder som ikke er fornøyde. Det har seg også slik at folk er mer glad i å snakke om det negative. 1 missfonøyd kunde forteller historioen sin videre til 10 personer. (800 om man legger den ut på et stort forum som dette). Om en person er fornøyd, forteller han det kanskje til 1 person. Han går ikke til avisa og legger ikke ut noen melding om den gode opplevelsen sin på et forum. Jeg har møtt flere mennesker som aldri har handlet på elkjøp og som aldri har tenkt å handle der. Begrunnelsen. "Nei elkjøp har jeg hørt så mye dritt om, så de holder jeg meg unna, det samme gjelder hele kameratflokken min." Det ligger litt i det jeg skriver at jeg føler det ligger litt mote i å hate Elkjøp. Om de ikke hates fordi de er store, så er det nok hvertfall slik at siden de har mange kunder, er det flere som kan bli missfornøyde (og igjen spre dette videre). Vi ønsker selvfølgelig ikke at disse kundene skal være missfornøyde, og når det gjelder "utsolgte varer" så har Elkjøp som en av de få, innført en annonsegaranti. Denne sier at du vil få et tilsvarende, eller bedre produkt om annonsert vare ikke kan skaffes i løpet av 10 dager etter at du spør. Endret 6. januar 2008 av glosi Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 KVTL: Som jeg har sagt før i tråden så er dette tross alt fra tusenårskiftet. Det var DA alle problemene var. Det har skjedd en del siden den tid rett og slett. Heldigvis . Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg forstår at mange ønsker å rakke ned på Elkjøp siden vi er så store, jeg har i flere år hatt samme holdning til både Telenor og Microsoft, men enkelte ganger blir jeg irritert over mennesker som kommer med utspill og påstander de overhodet ikke har nok bakkunnskap til å komme med. (nå mener jeg ikke deg veggis:) Det har da vitterlig ingenting med å gjøre hvor store dere er. Jeg jobber selv i kanskje Skandinavias største bilrekvesita-kjede, så jeg vet hva det går i. Om jeg hadde rakket ned på Elkjøp pga. størrselsen deres, hvorfor rakker jeg ikke ned på Siba, Euronics, Clas Ohlson eller IKEA for den slags skyld? Jo, nettopp fordi de faktisk har annonserte varer inne og forholder seg til sin egen policy. *snip* Selvfølgelig synes dere jobben dere gjør i Elkjøp er bra. Samme synes jeg om min jobb og min butikkjede, men jeg vet selvfølgelig at vi har feil vi også. Siden jeg var 10-12 år gammel og skulle ha en Joystick til å spille Snake med på Nokia 3330, har jeg alltid hatt inntrykket av at Elkjøp aldri har tilbudsvarer inne. Selv ikke om du er der kun en time eller to etter åpningstid. Om dere faktisk har så utrolig mange kunder som dere selv hevder, så burde dere kanskje snart klare å dimensjonere vareinntaket deretter snart? Jeg har aldri hatt samme inntrykk av hverken Siba, Expert eller Euronics, selv om jeg har handlet der vell så mye som på Elkjøp. Ja, kanskje mer, nettopp fordi jeg alltid får det jeg vil ha, NÅR jeg vil ha det. Jeg tviler sterkt på at dere har så veldig mange hundre flere besøkende pr. dag enn f.eks Siba, alikvell leverer se støtt og stadig ut varen jeg vil ha. Maxtor-harddisken som vi tidligere i denne tråden har tatt opp, stakk jeg på Lefdal og fikk kjøp. Der hadde de sikkert 50-60 stk inne, mot Elkjøps 6 stk! Og det var til og med kun harddiskene jeg så liggende, 3 dager etter annonsestart. Jeg tviler ikke på at det er mangel på kvalifisert personell i Elkjøp, men at jeg aldri får tilbudsvaren irriterer meg sterkt. Kanskje jeg får varen jeg vil ha 2 av 3 ganger, men den 1/3 gjenstående gangen er fortsatt alt for dårlig. Vil bare legge til at jeg ikke tror det er mote å "hate" Elkjøp, men det ligger faktisk for min del en grunn bak det også. Endret 6. januar 2008 av Zevs. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Greia er jo at når du var 10-12 år gammel og vokste opp, ja så var det faktisk utfordringer iforhold til kvaliteten på annonsene til elkjøp. Det var problemer, det vet jeg jo. Det har bedra seg nå, bedra seg betraktelig. Slik kan jeg se fra innsiden når jeg faktisk jobber med å være 100% kampanjeklar med alle varer utstillt og på lager hver eneste uke. Det er mitt ansvar der jeg jobber. Ang maxtor-disken så fikk de aller fleste butikkene i de større byene store antall av denne disken. Allikevel rant de ut som folk skulle vært gale etter dopet sitt som befant seg inni maxtor-disken, for å si det sånn. Det med at vi kan være tom ved åpningstid har vært FORKLART flere ganger i denne tråden, vi annonserer ofte samme produkt flere uker på rad. Hvorfor graver du dette opp igjen når du har fått en etter min mening god forklaring? Og tro meg, i trondheim så har vi flere hundre fler besøkende pr dag enn siba . Det gjelder begge sider av byen. Den resterende 1/3 av gangene har vi annonsegaranti, benytt deg av den da vel. EDIT: Lefdal annonserte ikke maxtor harddisk. Kanske derfor de ikke hadde solgt så mange? . Kan også hende de hadde en annen type maxtor hdd på lager, vi har nemlig 2 stk i sortimentet, en vanlig en, og den som heter one touch 4. Endret 6. januar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Om dere faktisk har så utrolig mange kunder som dere selv hevder, så burde dere kanskje snart klare å dimensjonere vareinntaket deretter snart? Jeg har aldri hatt samme inntrykk av hverken Siba, Expert eller Euronics, selv om jeg har handlet der vell så mye som på Elkjøp. Ja, kanskje mer, nettopp fordi jeg alltid får det jeg vil ha, NÅR jeg vil ha det. Dere må tenke på en stor forskjell mellom Elkjøp kontra Siba, Elprice, Euronics, Expert, etc, og det er at Elkjøp har etablert seg med fult av småbutikker. De andre kjedene er som oftest bare meget store varehus med store lager mens Elkjøp har mange små butikker som ikke kan ha det samme lageret. En gang jeg skulle kjøpe en 28" TV på Elkjøp SUnndal ble jeg fortalt at de kun hadde få stk inne og de ble fort utsolgt men at de samlet opp bestillinger. Disse bestillingene ble ikke sendt avgårde før 3 dagersgarantien var over noe som gjorde at jeg ikke bestilte. Likevel må små butikker som mange Elkjøp butikker er ha slike løsninger for å kunne overleve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå