Gå til innhold

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen


kjeklulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det aner jeg da virkelig ikke noe om. Jeg bare konstaterer at to stykker i dette forumet har blitt lurt i to ulike butikker og at du bekrefter at de har blitt lurt. Tror du det kun er disse to som har blitt lurt og at det er tilfeldigheter at de begge er på dette forumet? Eller er du enig i at det er svært sannsynlig at også mange andre har blitt lurt av det samme?

Lenke til kommentar

Det JEG tror er at beskjeden om at man skal reservere denne her, istedenfor å melde om at man nå er tom, ikke har nådd fram til samtlige tusen selgere som var på jobb i dag rundt om i norge.

 

Det er det jeg tror :).

 

At du definerer ting som lureri, skal du få lov til som sagt. Kjepphesten tar jeg ikke fra deg. Men jeg er dypt uenig.

 

EDIT: Jeg tar uansett kvelden nå, så du får fortsette å si hva du vil, og feilsitere meg i andre tråder om du har lyst. Jeg har vært januarsalg fra 06.00 til det var mørkt igjen, og ser ikke helt det konstruktive poenget med denne tråden lengre.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du står fritt til å velge hva du vil kommentere og ikke. Jeg legger til grunn at Alastor har bekreftet at annonsegarantien gjelder og at kundene skal få beskjed om dette. Når kundene ikke får beskjed om dette blir de lurt. Det handler ikke om å sverte Elkjøp, det handler om at Elkjøp skal holde det de lover. ;)

Lenke til kommentar

Er jo litt opp til kundene også. Ber man om å få reservert et eksemplar så skal det VELDIG mye til for at man ikke får det. Kunder flest blir forbanna med en gang man sier at man er tom på lageret og gidder ikke vente den tiden det evt tar å bestille opp flere.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig, men ut fra de opplysningene som har fremkommet kan det virke som flere kunder ikke har fått beskjed om at annonsegarantien gjelder. Det er jo en garanti dere har hatt i mange år og det virker noe søkt å skylde på at informasjonen om garantien ikke har kommet fram til alle ansatte. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare orientere elkjøp-ansatte som leser denne tråden om at de bør gi beskjed til markedsføringsavdelingen sin om at de har gjort en glipp igjen.

 

Her er et skjermskudd av http://paperless.schjarven.no/elkjop/dm01b_gdlv.php i skrivende stund: http://willhostforfood.com/files/909000/elkjop.jpg . Legg merke til bruken av ordet "kjempetilbud" sammen med en total mangel på opplysning om førpris.

 

Og forbrukerombudets vedtak:

1 Med hjemmel i markedsføringsloven § 14, jf. §§ 2 og 3, forbyr Forbrukerombudet Elkjøp Norge AS ved styrets formann, i markedsføring å benytte uttrykk som "salg", "utsalg", "pris nå", "nå kr", og lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisene er satt ned, uten at det framgår hvor stort avslag det er tale om ved angivelse av før- og nåpris eller ved annen like tydelig angivelse.

 

Hvis du ikke liker det, tips forbrukerombudet (jeg har ikke gjort det):

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=1608

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

IKKE riktig. Om du ser nøyere, nærmere bestemt nederst til venstre står det: "Du får fri innstallasjon til en verdi av 1000,-".

 

Ergo er det klart spesifisert hva som inngår i dette tilbudet vs til vanlig :).

 

EDIT: Står jo STORT tilogmed og jo, se bilde nederst.

 

Kanskje du skal trekke tilbake din litt bombastiske påstand? :)

post-21263-1199392317_thumb.jpg

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hele siden er ment som en eneste annonse. Men det er jo lov å misforstå, selvfølgelig.

 

Legg merke til at siden retter seg til de som IKKE har digital-tv, og at de nå får et kjempetilbud. Jo, spare 1000,- på monteringen, som det står videre på siden, i nærheten av den fulle prisoversikten, samt pris og info rundt hva alt koster pr måned osv.

 

Det er en fullsidig annonse, joint effort med canal digital tenker jeg.

Lenke til kommentar
Du påstår altså ikke for at prisen på 990 kroner ikke er lavere enn normalpris selv om den omtales som en tilbudspris? :wow: Hvis det er tilfelle er det ulovlig. Hvis prisen imidlertid er nedsatt skal prisforskjellen opplyses, noe annet er også ulovlig.

Ærlig talt, skal Elkjøp svertes uansett liksom... ser for meg som du heller er her kun for diskusjonens skyld og at du kanskje har noe imot Elkjøp.

Lenke til kommentar

Dette snakket om "digital-TV"-tilbudet sporer av, og vi flytter oss fra kjernen i denne diskusjonen. Etter min mening oppfyller denne annonsen kravene som har blitt satt av Forbrukerombudet. Her står det hva kunden sparer, og hvorfor det da er et tilbud.

 

Det vi burde konsentrere oss om er Elkjøps (og andre store aktørers) "knallkampanjer" og "supertilbud" der de ikke opplyser om førpris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...