kjeklulf Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Jeg forstod godt hva du mente, men nettopp derfor er det unødvendig med slike slengere som "om dere ikke liker markedsføringen". PS. Hvis du har meninger om hvilken respekt jeg har for Elkjøp-ansatte står du fritt til å gjette på det. Hvis du vil diskutere det i tråden er det helt i orden for meg, men du kan ikke først komme med en påstand og deretter si at det er off-topic å svare på den. Da bør du i så fall også fjerne påstanden din. Endret 1. januar 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Det betyr altså at selv om Elkjøp ikke bruker begrepene "Salg" eller "Tilbud" vil markedsføringen være ulovlig om de ikke oppgir før-priser... Hva skal egentlig Elkjøp da kalle denne kampanjen sin før du blir fornøyd. Ser ut her som om du har en egen mening om hva som er riktig i følge markedføringsloven og fremlegger det som ett fakta, det bør du absolutt slutte med. Edit: Akkurat det samme hadde vi oppe til diskusjon i fjor ved disse tider og den gang, som nå, kommer det en masse bortforklaringer fra Elkjøp-ansatte. Det er vel en "glipp" denne gangen også regner jeg med. Hvis det er Alastor du sikter til vil jeg si at han/hun er meget ryddig i sine uttalelser, har tilgode å se en bortforklaring fra vedkommede enda. Endret 31. desember 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Si meg, leste du sitatet fra Markedsrådet? Det gir klare føringer for hvordan en butikk ikke skal utforme sin markedsføring. Har de en kampanje med slik ordbruk som Elkjøp har så er det forbudt om de ikke samtidig oppgir før-priser. Igjen blir det for dumt å vise til hva som skal til før jeg blir fornøyd, spørsmålet er hva lovverket krever og den grensen har Elkjøp tråkket over. PS: Jeg er klar over at det i kampanjen angis før-priser (dvs, etter-priser) for de varene som er merket med "Happy hour". Hvis det er Alastor du sikter til vil jeg si at han/hun er meget ryddig i sine uttalelser, har tilgode å se en bortforklaring fra vedkommede enda. Jeg vil kalle det borforklaringer når det skyldes på "glipper" og tabber gjentatte ganger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Si meg, leste du sitatet fra Markedsrådet? Nå har jeg vel ikke sagt at du tar feil men det du kommer med er en tolkning av det de sier, ikke noe annet. Som Alastor sier, send inn klage å se om du får medhold, det er liksom det vi mener.... Merk at Siba reklamerer med romjulssalg og Elprice med januarkupp, dette fant jeg ut på 2 minutters sjekking. Likevel er det kun Elkjøp som får gjennomgå her og det støtter vel min teori om at det finnes en god del "Elkjøphatere" her.... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 PS: Jeg er klar over at det i kampanjen angis før-priser (dvs, etter-priser) for de varene som er merket med "Happy hour". Det gjorde det IKKE i Elkjøps helside-annonse i VG 31. januar. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Du må gjerne ha teorier om hva enkelte liker og hater her men det er fortsatt ikke det saken dreier seg om. Saken dreier seg om hvorvidt Elkjøp bryter Markedsføringsloven eller ikke. Om du leser sitatet fra Markedsrådet vil du se at den praksisen Elkjøp har er ulovlig. Min hovedgrunn til å ta opp dette er at Elkjøp gjorde akkurat det samme i fjor og vi hadde akkurat samme diskusjon den gangen. Elkjøp har også, som vist tidligere, en frynsete praksis i forhold til andre deler av Markedsføringsloven (bruk av lokketilbud). En som har postet i denne tråden har fått tre ulike svar fra tre forskjellige Elkjøp-ansatte (en i butikken, to her i tråden). Da er det lett å slå fast at Elkjøps rutiner ikke er gode nok, eventuelt at de bevisst spekulerer i at kundene ikke følger med. Det tredje punktet som har vært oppe er merkingen av "Internett-pris" på enkelte varer i Elkjøp sin nettbutikk. Du kan selv lese litt bakover og se de forklaringene Elkjøp-ansatte bruker for å forsvare denne praksisen. Jeg oppfatter det som rene bortforklaringer for en praksis som er, i beste fall, villedende og, etter min oppfatning, på kant med Markedsføringsloven. Praksisen har vært forsvart av Elkjøp-ansatte i forumet her tidligere og det er forsåvidt positivt at Alastor nå antyder at de skal endre denne praksisen. I mine øyne er Elkjøp en av verstingene i dette markedet og jeg synes det er på sin plass å informere om det når de bryter Markedsføringsloven gang etter gang. Det betyr ikke at det ikke også er andre som fortjener pepper når de bryter loven. Det enkelt å slå fast at både Elprice og Siba bryter markedsføringsloven med sine kampanjer. PS: Jeg er klar over at det i kampanjen angis før-priser (dvs, etter-priser) for de varene som er merket med "Happy hour". Det gjorde det IKKE i Elkjøps helside-annonse i VG 31. januar. Ok. Jeg sjekket kun den kundeavisen som ble lagt ut på nettet. Det var vel en "glipp" det også tenker jeg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 I mine øyne er Elkjøp en av verstingene i dette markedet og jeg synes det er på sin plass å informere om det når de bryter Markedsføringsloven gang etter gang. Det betyr ikke at det ikke også er andre som fortjener pepper når de bryter loven. Det enkelt å slå fast at både Elprice og Siba bryter markedsføringsloven med sine kampanjer. I markedsføring gjelder det ALLTID å tro at ting er billig selv om det ikke er det, det er ikke noe nytt i noen bransjer. Det finnes de butikker som selger en vare på tilbud til 50 %, selvsagt et kupp som mange biter på. Haken er kanskje at førprisen ble priset opp med 50 % før varen ble priset ned igjen. De berømte ti kroners kampansjene til div. dagligvarekjeder inneholder også varer som før kostet 8.90 eller 9.90. Selv om disse butikkene bryter markedsføringsloven uten o blunke, så er det ikke forbudt for forbrukerene å tenke selv også. Sjekke markedet litt. Ved forrige markedssjekk jeg foretok meg var prisdifferansen på ca. 100 %. Hvis du vil så kan du klage til forbrukerombudet, men om de vil behandle saken er en annen ting. Og det er dette mange liker å benytte seg av, at risikoen for å bli tatt er lav. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Det er vel ingen her som sier at det ikke er lurt å tenke sjøl. Poenget er å sørge for at det blir oppmerksomhet rundt de firmaene som velger å bryte loven. Det har mye større effekt enn et vedtak fra Forbrukerombudet. Det ser man jo ved at Elkjøp for eksempel gjentatte ganger får brev med presisering av bestemmelsene knyttet til lokketilbud. Det betyr ikke at man ikke skal varsle Forbrukerombudet også og det er da også gjort. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Nå ville ikke jeg være så bastant som deg uten å ha et skikkelig grunnlag for det. Eksemplet du bruker i første post med følgende uttrykk: Vi starter romjulssalget - alt du ikke fikk til jul til LAVE priser er mest sannsynlig innenfor loven og derfor ikke lovstridig. Om jeg kjører en kampanje med ordene LAVE PRISER over hele forsiden på en reklame DM betyr ikke at jeg har brutt noen lov om jeg selger varene med en høyere pris under kampanjen enn ellers. Så istedenfor å stikke fingeren i lufta for å synse og deretter beskylde bedrifter for lovbrudd som de mest sannsynlig ikke har begått er etter min mening direkte komisk. Kanskje man heller kan komme med en mer juridisk begrunnelse enn synsing, spesielt siden tråden ligger under forbrukerrett. Endret 1. januar 2008 av KVTL Endret litt på et utsagn og skrivefeil Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Nå ville ikke jeg være så bastant som deg uten å ha et skikkelig grunnlag for det. Eksemplet du bruker i første post med følgende uttrykk: Vi starter romjulssalget - alt du ikke fikk til jul til LAVE priser er mest sannsynlig innenfor loven og derfor ikke lovstridig. Så istedenfor å stikke fingeren i lufta for å synse og deretter beskylde bedrifter for lovbrudd som de mest sannsynlig ikke har begått er etter min mening direkte komisk. Kanskje man heller kan komme med en mer juridisk begrunnelse enn synsing, spesielt siden tråden ligger under forbrukerrett. Her er fra Forbrukerombudets orientering om praksis for prisopplysninger i henhold til Markedsføringsloven, den samme som det ble vist til på første side: Når betegnelsen salg, sesongsalg, utsalg, på tilbud og lignende brukes, må prisene på de varene salget omfatter være nedsatt i forhold til de tidligere prisene varene reelt ble omsatt for umiddelbart før salget, jf pkt. 3.2. Det må framgå hvor stort avslag det er tale om ved angivelse av før- og nå-pris eller ved annen like tydelig angivelse. Priseksemplene må være representative for de prisfordeler som gis i forbindelse med salget. Det er altså ikke snakk om synsing i det hele tatt, men en klar uttalelse fra Forbrukerombudet om hvordan Markedsføringsloven skal tolkes. Elkjøp har brukt betegnelsen "Romjulssalg" uten å oppgi før-priser på de varene som omfattes av salget. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 husker jeg ikke helt feil er det et krav om at produktene som er på "tilbud" skal være solgt innenfor en 6 ukers periode, og at prisen i denne perioden, evt differansen, oppgis i markedsføringen. har ikke produktet vært solgt før så er det ikke lov å si at det er tilbud på det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Kravene er at varen skal ha vært solgt til den før-prisen som blir oppgitt "umiddelbart før den tilbys på salg" som Forbrukerombudet sier. Når det gjelder begrepet "Tilbud" er det litt andre regler. Hvis man bruker begrepet "nå på tilbud" eller liknende må man oppgi en reell før-pris, på samme måte som om man bruker begrepet "salg" eller liknende. Hvis man kaller noe et "introduksjonstilbud" har man ikke lov å kalle det det om man ikke har planer om å ta en høyere pris etter at introduksjonstilbudet er over. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 jeg vet hva som står i lovverket, men i praksis så er det 6 uker som er tilfelle. elkjøps advokater sender meg nemlig brev av og til hvor de klager på at vi oppgir førpriser, og krever at vi dokumenterer disse ovenfor forbrukerombudet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg fokuserte dessverre mest på Lave priser, men når de er så dumme å skrive "Romjulssalg" så kommer man fort i en hengemyr som man vanskelig kan komme seg opp av. Problemet i norge er at Forbrukerombudet ikke er effektive nok til å slå ned på slike ting med mindre det er mange som klager inn selskapene. Uansett håper jeg du sender inn en klage kjeklulf, så får vi håpe på at de vil behandle den. Lenke til kommentar
RyanLennox Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg er ikke på butikkenes side, men synes denne diskusjonen begynner å gå litt utover proporsjoner på dette punktet. En ting er hva som er lov og hva som ikke er lov, en annen ting er om det er et reelt problem. Jeg merker at eldre er opptatt av om ting er på tilbud eller ikke, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Den faktiske prisen er mye viktigere. I de fleste markeder nå, og særlig det markedet elkjøp befinner seg i, er prisene svært flukterende. Dette skyldes mange ting som for eksempel varierende konkurrranseforhold og endringer i valutakurser også videre. Hva en vare har kostet før er dermed ikke så viktig. og at den blir billigere i framtiden har man ingen garanti mot. Sannsynligvis vil de fleste elektriske varer imidlertid bli det. Ettersom "tilbuds-regelen" det vises til her ikke er nedfelt i noen lov, går jeg ut fra at en slik prakis må vurderes etter tidsmessige forhold, og neppe kan beskrives som det sanne gjeldene om hva som er rett og galt. For min del synes jeg det er det bakenforliggende er mest viktig. Dette er det generelt bedragerske i å gi inntrykk av at noe er spesielt billig, når dette ikke er sant. Dersom Elkjøp gir inntrykk av at noe er billig til deg som kunde også viser det seg at de bare har bløffet, så mener jeg det bør straffe seg. For eksempel blir jeg irritert over at de i reklamen påstår at de kjøper inn store kvanta for hele Norden slik at prisene blir lave, også finner du alt billigere i en liten nettbutikk. Store mengder mennesker blir lurt til å tro at elkjøp er billig. Dessuten er det som jeg har påpekt tidligere her en uting at man som regel går ut mye fattigere enn man hadde trodd fordi man blir prakka på en dyrere vare enn man hadde tenkt, samt noen ubrukelige forsikringer. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 PS: Jeg er klar over at det i kampanjen angis før-priser (dvs, etter-priser) for de varene som er merket med "Happy hour". Det gjorde det IKKE i Elkjøps helside-annonse i VG 31. januar. Ok. Jeg sjekket kun den kundeavisen som ble lagt ut på nettet. Det var vel en "glipp" det også tenker jeg. Nå så jeg nettopp den 16-siders papir-blekka som ble delt ut her i landsdelen, og følgende begreper brukes: - Kampanje - Januarkupp - Happy hour Førpris nevnes ikke med et ord. Oups, glipp igjen. (For øvrig det samme med Lefdal.) Om det er et problem eller ikke har ikke noe med saken å gjøre, faktum er at det er ulovlig. Lenke til kommentar
RyanLennox Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Om det er et problem eller ikke har ikke noe med saken å gjøre, faktum er at det er ulovlig. Njaa, ettersom den påståtte ulovligheten bygger på en tolkning av loven ut fra at det er et problem, vil det vel ikke være ulovlig om det ikke er et problem. "Januarkupp, kampanje, happy hour" osv. er jo bare tomme ord og de fleste skjønner dette. Det er på linje med "byens beste kebab" osv.. Mye bedre å vurdere en vare ut fra prisen der og da. Kjenner noen folk som er mer opptatt av om varen er på tilbud, kampanje osv., enn selve prisen, og da har man seg selv å takke etter min mening. Merk likevel at jeg ikke med dette forsvarer misvisende eller feilaktige opplysninger om en vare. Hvis en vanlig fornuftig person ville trodd på informasjonen og den er feil, mener jeg det er villedende markedsføring. Hvis man sier "sterkt nedsatt pris for en kort periode" må man kunne stole på at det er nedsatt pris og at denne vil øke igjen, men ord som "kupp, kampanje" sier ingenting. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Det er ulovlig i forhold til lovverket og i forhold til de vedtak som er gjort av Forbrukerombudet, Markedsrådet og de ordinære rettsinstanser. Det at "alle gjør det" er ingen unnskyldning, på samme måte som det er forbudt å kjøre for fort selv om "alle andre gjør det også". Denne bransjen utmerker seg negativt i så måte og Elkjøp er som tidligere nevnt en av verstingene. Jeg synes det er viktig å få det frem og også å få vedtak fra Forbrukerombudet som gir synderne en skikkelig smekk. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 For ytterligere å understreke hvordan Elkjøp lurer sine kunder har det igjen vist seg at den såkalte "Annonsegarantien" ikke er verdt papiret den er trykket på. Dette kan sees i denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=887182 Minst to i den tråden har fått beskjed om at TV-en var utsolgt og ikke å få kjøpt, selv om Elkjøp i brosjyren har garantert at varen skal være tilgjengelig i minst tre dager. De har ikke fått tilbud om en annen like god eller bedre vare til samme pris, noe de lover i brosjyren. Gud vet hvor mange rundt i de ulike butikkene som også har blitt lurt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Ingen der jeg jobber i allefall . Og det er også instruksjen sentralt på den tven, vi er IKKE tom, alle skal få reservere. Gud holder seg langt unna, skjønner ikke hvorfor du driver "sensasjonsjournalistikk" på det her. De fleste i tråden rapporterer jo om å få kjøpt tven, på tross av 30-40 stk i køen foran osv, eller å få reservert. Menmen, noen skal alltid ri kjepphester . Det får du lov til. Endret 2. januar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå