Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elkjøp bryter markedsføringsloven igjen

kjeklulf

Anbefalte innlegg

Når det gjelder maxtor disken så står det at det er begrenset antall, altså 1700 stk, så tilbudet varer så lenge beholdningen rekker (og på disse tilbudene gjelder ikke anonsegarantien) . Jobber serlv på elkjøp vinterbro og der hadde vi fått inn ca 70 stk, hvor den siste gikk i løpet av gårdagen.

Altså: Det står at det er 1700, men er 70, og dette mener du er helt fair?

Smart du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk litt enig i at siden det ikke står noe som helst om at "på dette produktet gjelder ikke vår 3-dagers annonsegaranti" så vil annonsegarantien på maxtor HDD gjelde i dette tilfellet. Selv om vi har fått beskjed om at den skulle annonseres med begrenset antall og at annonsegarantien ikke gjalt på produktet. Mest sannsynlig litt dårlig korrekturlesning før annonse.

Heldigvis kommer det et antall nye disker av denne variant inn til de fleste større butikker til uken, så regner med at du får deg en ny disk til 799,-. Stikk feks innom butikken på nyttårsaften, vis til annonsegarantien og hør om de får inn fler - de aller fleste butikker er faktisk glad i fornøyde kunder.

Ang nettpriser, ser egentlig ikke helt hvilken rolle det har i akkurat denne tråden, det er jo ei mølle vi tydeligvis aldri kommer igjennom :). Men - kan jo si at det jobbes med å fikse akkurat de utfordringene der om priser nett vs butikk osv! Jeg tror også at dette vil bli en løsning folk flest vil like vs status i dag.

Expert har jo gjort det rimelig enkelt, der er alle varer merket med internettpris i butikken deres.

Lenke til kommentar
I en normal verden ville man holdt igjen kampanjeprodukter til kampanjen starter siden man også vet hvilke produkter som kommer på kampanjene....

DM'en kommer veldig mange steder ut i posten på lørdag, men gjelder egentilig ikke før fra mandagen. Skal man da nekte kundene å kjøpe produktet den lørdagen? dessverre så hender det at man blir utsolgt tidligere enn forventet og at det går mer enn hva man har regnet med. I de fleste tilfeller løser det seg ved at vi på mandags morgen bestiller opp flere av produktene og kundene får dem i løpet av uken. Skulle det vise seg vanskelig å få tak i varen så har man annonsegarantien og kunde vil da få et annet tilsvarende eller bedre produkt.

Jeg kan vertfall med hånda på hjertet si at jeg gjør alt jeg kan for å få kunder fornøyd (innenfor rimelighetens grad). Nå uttaler jeg meg om meg selv og en del andre jeg kjenner i elkjøpmiljøet.

Lenke til kommentar
DM'en kommer veldig mange steder ut i posten på lørdag, men gjelder egentilig ikke før fra mandagen. Skal man da nekte kundene å kjøpe produktet den lørdagen?

Mange ganger kommer det ut fredag også og noen tilfeller torsdag.

Ja, absolutt mener jeg at man ikke skal selge ut kampanjeproduktene før kampanjen faktisk starter. Det står veldig klart på disse reklamene at prisen kun gjelder fra mandag.

Derfor mener jeg det er "illojalt" mot de som kanskje tar fri fra jobb, står opp tidlig, etc for å sikre seg ett kampanjeprodukt ved åpning mandag.

En ting er ihvertfall sikkert, hadde jeg tatt fri fra jobb for å sikre meg en flatskjerm på kampanje og fikk beskjed om at den var utsolgt på lørdag til kampanjepris hadde jeg blitt irritert.

Hva er egentlig vitsen med kampanje da?

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk litt enig i at siden det ikke står noe som helst om at "på dette produktet gjelder ikke vår 3-dagers annonsegaranti" så vil annonsegarantien på maxtor HDD gjelde i dette tilfellet. Selv om vi har fått beskjed om at den skulle annonseres med begrenset antall og at annonsegarantien ikke gjalt på produktet. Mest sannsynlig litt dårlig korrekturlesning før annonse.

Det er litt mye "glipper", "tabber" og "dårlig korrekturlesing til at det skal være troverdig. Som sagt: en gang kan være en glipp, to ganger så går man gjennom rutinene på nytt og skjerper inn, tre ganger så er det med overlegg.

Heldigvis kommer det et antall nye disker av denne variant inn til de fleste større butikker til uken, så regner med at du får deg en ny disk til 799,-. Stikk feks innom butikken på nyttårsaften, vis til annonsegarantien og hør om de får inn fler - de aller fleste butikker er faktisk glad i fornøyde kunder.

"Tabben" går dessverre utover alle de som lar seg lure som det ble vist til i tidligere innlegg. Jeg er ikke i tvil om at butikkene er glade i fornøyde kunder, men når det gjentatte ganger viser seg at det er ulovligheter som styrer kommunikasjonen mot kundene er det fullt på sin plass at noen opplyser om det i offentlige sammenhenger som her.

Ang nettpriser, ser egentlig ikke helt hvilken rolle det har i akkurat denne tråden, det er jo ei mølle vi tydeligvis aldri kommer igjennom :). Men - kan jo si at det jobbes med å fikse akkurat de utfordringene der om priser nett vs butikk osv! Jeg tror også at dette vil bli en løsning folk flest vil like vs status i dag.

Expert har jo gjort det rimelig enkelt, der er alle varer merket med internettpris i butikken deres.

Det er en mølle dere aldri kommer igjennom så lenge unnskyldningene og bortforklaringene er så dårlige som de dere leverer her og de som blir levert i butikkene. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke ser det selv og tar det opp innover i deres egne systemer. ;)

Dessverre så hender det at man blir utsolgt tidligere enn forventet og at det går mer enn hva man har regnet med. I de fleste tilfeller løser det seg ved at vi på mandags morgen bestiller opp flere av produktene og kundene får dem i løpet av uken.

Dessverre er dette ikke unntak men snarere reglen hos Elkjøp. Det er derfor Forbrukerombudet har henvendt seg til dere med krav om forklaringer gjentatte ganger, senest tidligere i høst. ;)

Lenke til kommentar
Dessverre er dette ikke unntak men snarere reglen hos Elkjøp. Det er derfor Forbrukerombudet har henvendt seg til dere med krav om forklaringer gjentatte ganger, senest tidligere i høst. ;)

Det er en ting jeg ikke skjønner, hvorfor skal vi absolutt ta de som er best i klassen på dette.

Eneste grunnen til at Elkjøp er mye utsolgt er fordi kampanjene deres er noe av de beste.

Med 3 dagers garantien sikrer du deg at du likevel får produktet du vil ha, eller ett bedre til samme pris.

Dette er det absolutt INGEN butikker som gjør som Elkjøp, så hva er egentlig det store problemet angående akkurat dette?

Lenke til kommentar

Det er litt mye "glipper", "tabber" og "dårlig korrekturlesing til at det skal være troverdig. Som sagt: en gang kan være en glipp, to ganger så går man gjennom rutinene på nytt og skjerper inn, tre ganger så er det med overlegg.

Nei, når man annonserer rundt 200 produkter pr uke 52 uker i året så kan det skje trykkfeil eller glipper. Det er ikke spekulasjoner når man har feil på under 1% av annonseringen.

I dette tilfellet er det jo uansett negativt for Elkjøp at feilen er der - kundene kan jo kreve annonsegaranti på noe som originalt var ment i et begrenset antall. Skal vi liksom spekulere i å tape penger for oss selv? Eller å skape forvirring for oss selv?

"Tabben" går dessverre utover alle de som lar seg lure som det ble vist til i tidligere innlegg. Jeg er ikke i tvil om at butikkene er glade i fornøyde kunder, men når det gjentatte ganger viser seg at det er ulovligheter som styrer kommunikasjonen mot kundene er det fullt på sin plass at noen opplyser om det i offentlige sammenhenger som her.

Du har selvfølgelig lov til å mene noe og opplyse om din mening offentlig her på forumet. Eller mener du jeg har forsøkt å si noe sted i denne tråden at du ikke burde poste din mening? :-)

Det er en mølle dere aldri kommer igjennom så lenge unnskyldningene og bortforklaringene er så dårlige som de dere leverer her og de som blir levert i butikkene. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke ser det selv og tar det opp innover i deres egne systemer. ;)

Dette er rene spekulasjoner fra din side, basert på den informasjonen du har fått via egne erfaringer og dette forumet. Hva du vet om dette, vs hva jeg vet er altså litt forskjellig. Enten er jeg en løgner, eller så har jeg rett.

EDIT: MEd spekulasjoner mener jeg spekulasjoner om at vi aldri kommer igjennom mølla. Jeg har stort sett sagt flere ganger før at løsningen ikke er optimal slik den er nå.

Dessverre så hender det at man blir utsolgt tidligere enn forventet og at det går mer enn hva man har regnet med. I de fleste tilfeller løser det seg ved at vi på mandags morgen bestiller opp flere av produktene og kundene får dem i løpet av uken.

Igjen, vi annonserer rundt 200 produkter pr uke. Noen er det dessverre slik at det går tomt for tidlig. Da har vi et backupsystem hvor alle kunder som opplever dette skal bli tilbudt å få holde av, eller et alternativ. Når dette systemet svikter - SÅ opplever vi at kunder klager til forbrukerombudet. Forbrukerombudet valgte så i år pga av enkelte slike klager å skrive en pressemelding ang at vi burde skjerpe oss. Altså - det er når selgeren gjør en dårlig jobb der og da for å fortelle kunden at han kan reservere og få inn så fort vi klarer, eller få tilbudt et alternativ der og da til SAMME pris - det er da klagene kommer..dessverre.

Jeg kan faktisk bevise hvor lav prosentandel vi går tom for av varer før annonsegarantien vår går ut, og hvor sjeldent det skjer at vi ikke klarer å løse evt utfordringer for kunde og.

Det som jeg reagerer på er hvordan du får dette til å bli at vi som hovedREGEL alltid går tom for våre varer! Det er en usannhet :).

Det er en ting jeg ikke skjønner, hvorfor skal vi absolutt ta de som er best i klassen på dette.

Eneste grunnen til at Elkjøp er mye utsolgt er fordi kampanjene deres er noe av de beste.

Med 3 dagers garantien sikrer du deg at du likevel får produktet du vil ha, eller ett bedre til samme pris.

Dette er det absolutt INGEN butikker som gjør som Elkjøp, så hva er egentlig det store problemet angående akkurat dette?

Nei man kan jo spørre seg. Men ofte er det jo slik at enkelte kunder liker enkelte kjeder dårligere enn andre.

Og den kjeden med størst markedsandell får derfor et større antall misfornøyde kunder, da disse antall vokser proporsjonalt. Det får vi jo ikke gjort noe med :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Føler jeg må ta et lite eksempel ang kampanje og å selge før den starter.

Hvis vi feks annonserer et produkt 3 uker på rad - etter 1.5 uker ser vi at vi har solgt en god del mer enn vi trodde, og legger rebestilling som ankommer midten av siste uka med kampanje. Så, fredag og lørdag kommer det folk som ønsker denne varen - da kan vi ikke si "Nei, de vi har på lager kan vi ikke selge før neste uke" - det går ikke :). De får kjøpe det vi har på lager da, og så får vi inn fler feks onsdag neste uke.

Dette betyr da at vi plutselig kan gå tom "før kampanjen starter", men det er ikke fordi vi mangler kontroll på hva vi skal selge og ikke selge. Man kan rett og slett ikke lyve for en kunde og si "vi har ikke på lager", når vi faktisk har på lager.

Logistikk og varesalg er en vanskelig bransje, man jobber mot å være perfekt, men det er ikke alltid det går.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Nei, når man annonserer rundt 200 produkter pr uke 52 uker i året så kan det skje trykkfeil eller glipper. Det er ikke spekulasjoner når man har feil på under 1% av annonseringen.

I dette tilfellet er det jo uansett negativt for Elkjøp at feilen er der - kundene kan jo kreve annonsegaranti på noe som originalt var ment i et begrenset antall. Skal vi liksom spekulere i å tape penger for oss selv? Eller å skape forvirring for oss selv?

Her har vi altså tre ulike ansatte i Elkjøp som har gitt forskjellig informasjon: En viser til at dere har andre varer i steden som er "mye bedre", en annen hevder at annonsegarantien ikke gjelder og den tredje hevder det er en trykkfeil. Er det rart folk begynner å lure?

Du har selvfølgelig lov til å mene noe og opplyse om din mening offentlig her på forumet. Eller mener du jeg har forsøkt å si noe sted i denne tråden at du ikke burde poste din mening? :-)

Nei, og jeg har da heller ikke hevdet at du har det. Jeg bare presiserer at det er på sin plass med den praksisen som følges av Elkjøp sentralt.;)

Dette er rene spekulasjoner fra din side, basert på den informasjonen du har fått via egne erfaringer og dette forumet. Hva du vet om dette, vs hva jeg vet er altså litt forskjellig. Enten er jeg en løgner, eller så har jeg rett.

EDIT: MEd spekulasjoner mener jeg spekulasjoner om at vi aldri kommer igjennom mølla. Jeg har stort sett sagt flere ganger før at løsningen ikke er optimal slik den er nå.

Det var du som sa dette var en mølle dere aldri kom igjennom. ;) Diskusjonen rundt praksisen om merking av "Internettpriser" er imidlertid ikke ny så det kan jo virke som dere heller ikke kommer igjennom denne mølla. En annen ting i den sammenhengen er jo at du selv har forsvart praksisen med denne bruken av begrepet "Internettpriser" i tidligere tråder.

Igjen, vi annonserer rundt 200 produkter pr uke. Noen er det dessverre slik at det går tomt for tidlig. Da har vi et backupsystem hvor alle kunder som opplever dette skal bli tilbudt å få holde av, eller et alternativ. Når dette systemet svikter - SÅ opplever vi at kunder klager til forbrukerombudet. Forbrukerombudet valgte så i år pga av enkelte slike klager å skrive en pressemelding ang at vi burde skjerpe oss. Altså - det er når selgeren gjør en dårlig jobb der og da for å fortelle kunden at han kan reservere og få inn så fort vi klarer, eller få tilbudt et alternativ der og da til SAMME pris - det er da klagene kommer..dessverre.

Jeg kan faktisk bevise hvor lav prosentandel vi går tom for av varer før annonsegarantien vår går ut, og hvor sjeldent det skjer at vi ikke klarer å løse evt utfordringer for kunde og.

Vel, det er kun Forbrukerombudet som vet hvor mange klager som har kommet inn. I følge Forbrukerombudet har de den siste tiden (september 2007) opplevd "en økning i antall klager". De har sendt disse klagene videre til Elkjøp uten at antallet klager har blitt redusert. Derfor sendte de et brev hvor de blant annet skrev at et forbudsvedtak kunne bli aktuelt om ikke Elkjøp endret sin markedsføring. At Forbrukerombudet går til et slikt skritt tyder jo på at det er et visst antall klager som faktisk har kommet inn.

Nei man kan jo spørre seg. Men ofte er det jo slik at enkelte kunder liker enkelte kjeder dårligere enn andre.

Og den kjeden med størst markedsandell får derfor et større antall misfornøyde kunder, da disse antall vokser proporsjonalt. Det får vi jo ikke gjort noe med :).

Det er mange mulige grunner til at Elkjøp får så mye pepper som de gjør. Hva som får kunder til å "like" noen forretninger mindre enn andre kan jo selvsagt være kundens egen "skyld". Det kan jo imidlertid også ha med at den aktuelle forretningen over tid viser at de har en uryddig praksis i forhold til enkelte deler av lovverket. ;)

Lenke til kommentar

Tro meg, hadde du visst om halvparten av den innsatsen som gjøres fra Elkjøp sin side ang det å ikke skyte seg i foten hadde du ikke sagt det.

Men det er synd jeg ikke kan vise hvordan det ser ut fra innsiden, er faktisk ganske så lei meg for det.

Sånn er det nå engang...

Lenke til kommentar
Hvis vi feks annonserer et produkt 3 uker på rad - etter 1.5 uker ser vi at vi har solgt en god del mer enn vi trodde, og legger rebestilling som ankommer midten av siste uka med kampanje. Så, fredag og lørdag kommer det folk som ønsker denne varen - da kan vi ikke si "Nei, de vi har på lager kan vi ikke selge før neste uke" - det går ikke :). De får kjøpe det vi har på lager da, og så får vi inn fler feks onsdag neste uke.

Dette betyr da at vi plutselig kan gå tom "før kampanjen starter", men det er ikke fordi vi mangler kontroll på hva vi skal selge og ikke selge. Man kan rett og slett ikke lyve for en kunde og si "vi har ikke på lager", når vi faktisk har på lager.

Logistikk og varesalg er en vanskelig bransje, man jobber mot å være perfekt, men det er ikke alltid det går.

Skjønner jo det hvis kampanjene har samme produkt flere ganger på rad at de må selge ut det dem har, det jeg mener er hvis ett nytt produkt kommer på kampanje på mandag og blir solgt ut fredagen eller lørdagen før kampanjen starter... det ville vært meget dårlig :dontgetit:

Lenke til kommentar

dessverre skjer det en gang i blant. Som oftest skyldes det forsinkelse på varer fra produsentene eller at det rett og slett er blitt bestilt opp for få til hovedlager i forhold til etterspørsel. Skjer dette er det nokk ikke bare et fåtall som sitter, med en iltrende hodepine, langt utover arbeidstid for å finne alternative løsninger.

Lenke til kommentar

Skal vi se, da sitter jeg med en reklame fra Elkjøp foran meg. Den gir intrykk av ekstraordinære priser mellom klokken 07 og 08. Førpris er overhode ikke nevnt. Sist i 2001 my ass. Det skjer jo mer eller mindre hver uke!

De annonserer også for et kjøle- og fryseskap. "Kun 150 stk!*". Elkjøp har 264 butikker fordelt på Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene. Nå vet jeg ikke helt hvor mange av disse som er i Norge, men det er jammen ikke mye mer enn en vare per butikk. Det kaller jeg useriøst.

Dessuten opplyser de hvor mange enheter de selger fordelt på alle butikkene, men ikke noe sted, hverken i annonsen eller på sin internettside, opplyser de hvor mange butikker de har. Derfor er det totale antallet ganske så verdiløst.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Dette er helt klart i strid med markedsføringsloven. Brosjyren lover blant annet "Januarkupp" uten å oppgi før-priser for de aktuelle varene. Brosjyren kommer også samtidig med det tradisjonelle Januar-salget. Denne ulovlige praksisen har vært påtalt fra Forbrukerombudet tidligere, og Markedsrådet sier for eksempel dette i et vedtak mot Lefdal (samme eiere som Elkjøp):

Som ellers må utgangspunktet i vurderingen være det umiddelbare inntrykk som skapes av markedsføringstiltaket. Dersom tiltaket er egnet til å gi en vanlig forbruker som raskt leser markedsføringen inntrykk av at forretningen har salg, må dette være det avgjørende.

De formuleringer som benyttes i markedsføringen må også til en viss grad leses ut fra de forventninger som ligger hos den vanlige forbruker. Når brune-/hvitevarebransjen gjennom en årrekke har hatt faste januar- og augustsalg, vil de kampanjer som iverksettes i sammenheng med disse periodene måtte tolkes ut fra denne sammenhengen.

Det betyr altså at selv om Elkjøp ikke bruker begrepene "Salg" eller "Tilbud" vil markedsføringen være ulovlig om de ikke oppgir før-priser, siden den vanlige forbruker vil oppfatte markedsføringen som at det er spesielle tilbud på varene som omfattes av "Januar-kuppet". Akkurat det samme hadde vi oppe til diskusjon i fjor ved disse tider og den gang, som nå, kommer det en masse bortforklaringer fra Elkjøp-ansatte. Det er vel en "glipp" denne gangen også regner jeg med. ;)

Lenke til kommentar

Da får du klage til forbrukerombudet for å finne ut av om det er ulovlig eller ei - noe du sikkert skjønte var det jeg mente.

Synes du skal holde deg for god til å gjør narr av Elkjøpansatte her i tråden jeg. Tenk litt over respekten du utviser rett og slett. Ta gjerne kontakt med meg på pm om du har synspunkter på dette. Men ikke svar i tråden, da vi går off topic.

Godt nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...