Gå til innhold

Amd VS Intel


Anbefalte innlegg

jeg skal oppgradere pc'n min, men er ikke sikker på om jeg skal velge intel(p4 2,53 533) eller Amd(xp 2400+).

Har sett endel tester på tomshardware, blir egentlig ikke så mye klokere :oops: p4 er bedre på noen områder og amd på andre områder. Bruker pc'n til spill,divx og internett . Har også tenkt til å kjøpe meg et Sapphire radeon 9700.

hvis jeg skal gå for amd tenkte jeg på ett nforce2 hk(asus)

hvis p4 har jeg ikke anelse hva slags chipset som funker best (845,850 eller sis645)

hva skal jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Intel er det vel intel-chipsetta som "rocker".

I845 = DDR

I850 = RDRAM

 

P4'ene er ganske OC-vennlige, og kommer med en veldig bra kjøler.

AMD'ene er veldig rimelige og har vel omtrent samme ytelsen.

 

Har selv hatt VELDIG dårlig erfaring med AMD (3 maskiner som var totalt umulige å få til å bli helt stabile). Men tror egentlig hovedkorta må ta det meste (om ikke all) av skylda. (VIA chipset).

 

Jeg valgte Intel fordet jeg ville ha noe som "garantert funker bra".

Lenke til kommentar

tusen takk for all hjelpen :D

har bestemt meg nå, jeg går for p4 jeg. men litt usikker på om jeg skal velge ett Asus P4PE (854pe) eller ett Msi648 max..

asus kortet har bare 4x agp...jeg er vel egentlig ingen overklokker heller, men vil ha ett stabilt system som egner seg til spill

er ikke lett å bygge seg ny pc idag :p

Lenke til kommentar
jeg skal oppgradere pc'n min, men er ikke sikker på om jeg skal velge intel(p4 2,53 533) eller Amd(xp 2400+).

Har sett endel tester på tomshardware, blir egentlig ikke så mye klokere  :oops:  p4 er bedre på noen områder og amd på andre områder.  Bruker pc'n til spill,divx og internett . Har også tenkt til å kjøpe meg et Sapphire radeon 9700.  

hvis jeg skal gå for amd tenkte jeg på ett nforce2 hk(asus)

hvis p4 har jeg ikke anelse hva slags chipset som funker best (845,850 eller sis645)  

hva skal jeg velge?

 

Hva med å se på en barton 2500+ når den kommer til uken? Barton er bra til klokking dersom det er noe poeng. En får sikkert en Barton opp i en 2,2-2,5 GHz som er en 3100-3500+ eller noe sånt.

 

Ville nok også ha valgt et nForce2 hovedkort. Dønn stabilt og med S-ATA, LAN, helt ok lydkort m.m.

Lenke til kommentar

Hvis du går for P4 kan du trygt gå for et i845pe hk + P4 1,8 ghz + pc3200

(se overklokkingen i signaturen)

 

Hvis du er interessert i skikkelig overklokking med intel må du gå for 2,66 ghz, den har jeg sett et par på forumet her har fått opp i 3,3 ghz med luftkjøling :)

 

Har sett at det var en som hadde fått en tbred-b xp2100 prosessor opp i 2400 mhz, vet ikke helt om den postingen er til å stole på, men i såfall er det et "bestbuy" når det kommer til pris/ytelse... han hadde kjøpt den på psdata... (hvis du skal gå for denne må du forsikre deg om at du ikke får tbred-a, de er crap i forhold)

 

hmm.. tenker seff bare på overklokkingsmaskiner her ;) etter at man har kjøpt er det litt dumt å få tanken om at det hadde vært gøy å overklokke litt, halvparten av jobben med overklokking er å kjøpe hardware billig som du kan klokke like høyt som dyrere hardware :)

 

f.eks er alle P4'ene under 2,66 ghz (utenom 2,5 ghz'n) samme type cpu, men med forskjellig multiplier... for amd er alle xp'ene med tbred-a samme cpu, men med forskjellig multiplier... så hvis man skal overklokke så er det liten vits å kjøpe den dyreste av samme cpu... ;)

 

For å illustrere dette litt mer... har en 1,8 ghz P4, den kjører stabilt uten kabinettvifter på 2,4 ghz på 1,45v (0,05v mindre enn normalt), den har en multiplier på 18... en P4 2,4 ghz hadde også kjørt stabilt på 2,4 ghz med 1,45v... så etter å ha overklokket så er det ingen forskjell på de to... eneste forskjellen er prisen...

Lenke til kommentar

her har jeg satt opp 2 forslag til oppgradering! hvilken burde jeg satse på?

 

Asus P4Pe i845pe ata 100 atx usb 2 -> 1137,-

P4 2.53ghz 533 -> 2343,-

twinmos 512pc2700 cl2 -> 909,-

radeon 9700 -> 2230,-

sum 6619,-

eller:

 

asus P4g8X deluxe dual ddr -> 1750,-

P4 2,4ghz 533 -> 1906,-

twinmos 2 x 256mb pc2700 -> 926,-

radeon 9700 ->2230,-

sum 6812,-

Lenke til kommentar
hehe en ting til jeg lurer på!    :p  

jeg har en chieftech 340w psu.. holder den til p4 2,4 ,radeon 9700, 80g hd, brenner,dvd, og 1 kabinett vifte ? eller burde jeg kjøpe ny?

 

Trenger litt mer info, fordi oppført Watt har ingenting å si.

Har det ikke noe å si? Hva mente du med det. 340W er mer nok i dag til en pc med det som han har. Fant ikke info om 340 psu, men fant til 360w og forskjellene er meget liten. +3.3=28A - +5v=35A - +12v=17A.

+3.3v brukes til elektronikken, +5v brukes for det meste til elektronikken og litt vifter, +12v brukes til disker/cd/dvd/vifter og lite til elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...