Gå til innhold

Excel: Iterasjoner: Problem

Anbefalte innlegg

Hola

Saken er den at jeg jobber med et dokument som inneholder to to regneark. Det jeg ønsker å gjøre er å overføre noe av informasjonen fra ark1 til ark2 via en makro.

La oss for enkelhetens skyld si at ark 1 består av to celler, a1 og b1, hvor a1 har navnet "biltype" og b1 har navnet "verdi." "Biltype" kan da typisk ha verdien BMW, mens verdi da f.eks. kan ha verdien "450 000." Formålet med min makro er å overføre disse verdiene til regneark 2. Ark 2 på sin side skal etter mitt ønske inneholde en liste basert på informasjonen man putter inn i cellene i ark1.

Det makroen skal gjøre er altså som følger:

Steg 1: La oss først si at jeg skriver inn Lada som biltype og 250 000 som verdi i ark1. Makroen skal da overføre disse verdiene til ark 2.

Steg 2: Jeg skriver for eksempel inn Peugot som biltype og 50 000 som verdi i ark1. Meningen er nå at makroen skal overføre disse til ark 2 uten å slette informasjonen fra steg 1. Dette medfører i praksis at den nye informasjonen fra steg 2 må oppdateres i raden under informsajonen i steg1 i ark 2.

Ser selv at dette ble noe kronglete illustrert, men har litt problemer med å få frem problemet skriftlig på et forum uten muligheten til å illustrere osv. Håper likevel noen forstår problemet, og kan hjelpe meg til å løse det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik som følger?

Ser ut som om du har forstått problemet, men ser ikke ut som makroen fungerer her. Virker midlertidig som om kodene er noe mer innviklet enn jeg trodde på forhånd, og siden mine kunnskaper kun er på basisnivå er det nok lite trolig at jeg er i stand til å overføre koden fra dette eksempelet til det jeg virkelig skulle bruke den til.

Lenke til kommentar

Hm, mulig dokumentet ikke er kompatibelt med 2003-utgaven. Originaldokumentet (i Office 2008) kan finnes nedenunder:

Skulle du nå benytte Excel XP/2003 (eller lavere), bør du forsikre deg om at makrosikkerhetsinnstillingene tillater kjøring av makroene, samt at definerte navn refererer til faktiske celler (CarTypeColumn => $B1:$B65536 og ValueColumn => $C1:$C65536)

Bildatabase.zip

Lenke til kommentar
Hm, mulig dokumentet ikke er kompatibelt med 2003-utgaven. Originaldokumentet (i Office 2008) kan finnes nedenunder:

Skulle du nå benytte Excel XP/2003 (eller lavere), bør du forsikre deg om at makrosikkerhetsinnstillingene tillater kjøring av makroene, samt at definerte navn refererer til faktiske celler (CarTypeColumn => $B1:$B65536 og ValueColumn => $C1:$C65536)

Kjører vista og office 2007, så skulle ikke være noe problem der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...