Gå til innhold

Kalkuntråden - Stedet for gode oppskrifter

L4r5

Anbefalte innlegg

Flere ganger i det siste har jeg fått spørsmålet om hvordan man steker kalkun. Senest i dag fikk jeg dette spørsmålet på PM.

Tenkte derfor det kunne være greit å lage en tråd om hvordan man gjør det så kan folk slenge opp sine egne oppskrifter og tips om de vil det

Her er MIN fremgangsmåte:

Kalkun a la Lars

Inni kalkunen ligger en pose med halsen og levra. Kast halsen og stek levra. Stek et par tre skiver bacon også.

Legg den stekte levra og baconet i en blender/hurtigmikser og litt vann. Finnhakk det til det er en puré.

(bacon kan strykes)

Bland dette ut i vann så du har en liter væske til sammen og ta to poser brun saus (vanlig type eller fløtesaus) og kok saus på vanlig måte. Smak til med salt og pepper og eventuelt kikoman. Det setter en god smak på sausen.

Smelt en stor klump med smør som du blander med grillkrydder og peppermiks. Pensle kalkunen med dette.

Ta 3-4 dl vann i bunnen av langpanna før du setter den inn. Det hindrer nemlig at stekesjyen setter seg fast og den skal du ta oppi sausen etterpå.

Sett kalkunen i forvarmet ovn på 160 grader på nederste rille. Regn en halvtime per kilo. Når den røde greia (steketermometeret) popper ut er den klar. La den hvile et minst kvarter før du serverer.

Ta litt mer vann i langpanna og løsne all sjyen. Hell dette oppi sausen. Ofte er det mye kjøttsaus som har rent ut fra kjøttet og ligger inni kalkunen. Det går også i sausen. Setter nydelig smak.

Server med poteter og eventuelt waldorf-salat. Dette kan kjøpes på butikken. Pynt potetene (som er skrelt før du koker dem) med litt hakket kruspersille.

Bon apetitt

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en enkel metode på lager ;)

Kjøp en kalkun fillet på 750gr fra Prior. Smør den inn i litt olje og legg den i en lasanjeform midt i ovnen. Stek den i 35 min på 180 grader. Ta den ut, legg på marinerte hvitløk, litt grønsaker og saus etter smak. Stek den så i femten minutter til. Ta den ut og la den hvile under lokk i ti minutter før den serveres.

Av tilbehør er urtepoteter som kjøpes i frysedisken digg. ;) Kjøp ferdiglaget waldorfsalat på meny og legg vedsidenav.

Bon appetit!

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Dagen etter kalkunmiddagen er forresten veldig gøy. Mange kaster bare restene av "kjempehøna".

Det er fy-fy spør du meg.

Det er nemlig NÅ moroa begynner. Liket skal pelles! :D

Man tar frem restene og to skåler. En for alt av kjøtt som er spiselig og en for skinn, bein, sener og alt annet du ikke har tenkt å spise. Jeg lover dere. Dette er GØY. Man river og røsker løs lår og vinger så fett og sener omtrent flyr veggemellom. Man føler seg så herlig primitiv når man må sloss med maten.

Ta vare på alt det fine kjøttet. Det kan du fryse ned og bruke i en frikasse eller brukes som pålegg.

Så til hva du skal gjøre med all "søpla". Jeg skriver søpla i hermetegn for dette skjuler mye god smak.

Finn en stor kjele og legg skroget, beina, senene og alt det der oppi. Fyll opp med vann. Sett kjelen på plate og tilsett havsalt. La det hele koke noen timer til bare en tredjedel av vannet er igjen. Rør om av og til så ingenting svir seg fast i bunnen.

NÅ kan du få lov til å kaste beinrestene og det, men ta vare på kraften i kjelen. Det er en YPPERLIG basis til supper og sauser.

Lenke til kommentar
Ta vare på alt det fine kjøttet. Det kan du fryse ned og bruke i en frikasse eller brukes som pålegg.

Jeg lagde pai av våre rester.

150gr smør og 250gr hvetemel smuldres sammen, 2-3ss vann skvettes i og knertes inn, og deigen trykker man ut i en paiform. Stekes i 10-12 min på 200 grader. Skallet fylles med små kalkunbiter samt annet snadder, vi hadde bacon og sylteagurk i går. Visp 4 egg + 2dl melk og en liten dæsj pepper, hell over kjøttet og dekk med en pakke pizzaost (fire sorter, f.eks.). 200 grader, midt i ovnen, 20-25 minutter. Osten skal være smeltet og eggefyllet skal være fast. Serveres med salat og et glass fiin Cola Zero.

Lenke til kommentar
Når den røde greia (steketermometeret) popper ut er den klar. La den hvile et minst kvarter før du serverer.

Når den røde greia er brystkjøttet 80 grader og ørken.

Anbefaler alle å kjøpe et digitalt steketermometer med en probe som man kan stikke inn i brystkjøttet. Ta kalkunen ut på ca 65-66 grader (5 grader før den er ferdig - kalkunen er så varm at den vil forsette å steke etter at du har tatt den ut).

Vil allerede advare om at dere bør ha prøvd termometeret et par ganger på andre middager før dere skal teste på en større kalkun. Jeg prøvde termometeret mitt for første gang på en 7,7kg kalkun og klarte ikke finne det riktige punktet å stikke den helt inn i. Min ble stående i ovnen i nøyaktig 3 timer, og da var brystet allerede tørt.

La kalkunen hvile i minimum 30 minutter. Jo lenger, jo bedre. Jeg leste en gang om en kokk som anbefalte folk å la kalkunen hvile i 90 minutter.

Så sant du ikke skal fóre 2 fotball-lag, så vil dere gjøre det veldig mye enklere for dere selv om dere kapper av vingene og beina. Disse delene er "mørkt kjøtt" som trenger en høyere temperatur for å bli stekt - for å få disse delene stekt ordentlig er det veldig, veldig vanskelig å få brystet saftig.

For å få en enda større sjangse for et saftig bryst anbefaler jeg å lage et kryddersmør som dere dytter i "lommen" mellom brystet og skinnet. Bruk fantasien! Ferske krydderurter, tørkede krydder - utrolig mange muligheter.

Kommer ikke på noe mer i farta.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...