Gå til innhold

Fjerne Entry på N95 og oppdatere FW

Flygaren

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen! :)

Jeg har en N95 kjøpt med Telenor-abb og Entry. FW er V12.0.013. Ser nå at det finnes nyere FW, og jeg vil gjerne oppdatere til den, men har ikke peiling på hvordan man gjør det. Kan jeg oppdatere FW selv om jeg har Entry inne på telefonen?

Jeg HAR lest rundt på forumet, men blir så forvirret med alle forskjellige problemstillingene som er samlet opp i en eller flere tråder. Ber derfor om svar i denne tråden, med minst mulig lenker til andre.

Så, step-by-step, hvordan fjerner jeg Entry og oppdaterer FW til v20.0.015 ?

EDIT: har funnet produktkoden på telefonen min om det hjelper noe...

Evig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med denne....

mvh

Kristian aka Flygaren

Endret av Flygaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så da er dette det jeg må gjøre:

-Ta backup

-Slå av brannmur og antivirusprogram på dataen (?)

-Deretter installere NSS, som jeg kan forandre produktkoden på telefonen med? Når koden er forandret, forsvinner da Entry?

Ser forresten på n95 tidligere i tråden at det er oppført TO produktkoder.... 0534847 og 0536068 . Hvilken av disse to skal jeg bruke, og hva er forskjellen på dem? Syntes jeg så noe om at det har noe å si om man har plum eller sand, og jeg er en av dem som har plum...

Etter dette skjønner jeg guiden kjempebra! Ser ut som en bra dummie-guide! :thumbup:

Men håper du kan svare på spørsmålene overfor her... Hadde hjulpet meg masse... Virker liksom litt skummelt å "fikle" med telefonen på denne måten, men vil bli kvitt Entry og oppdatere FW, så da må det vel til! Er som sagt noob på dette... :blush:

På forhnd takk for svar

mvh

Kristian

Endret av Flygaren
Lenke til kommentar
Ok, så da er dette det jeg må gjøre:

-Ta backup

-Slå av brannmur og antivirusprogram på dataen (?)

-Deretter installere NSS, som jeg kan forandre produktkoden på telefonen med? Når koden er forandret, forsvinner da Entry?

Ser forresten på n95 tidligere i tråden at det er oppført TO produktkoder.... 0534847 og 0536068 . Hvilken av disse to skal jeg bruke, og hva er forskjellen på dem? Syntes jeg så noe om at det har noe å si om man har plum eller sand, og jeg er en av dem som har plum...

Etter dette skjønner jeg guiden kjempebra! Ser ut som en bra dummie-guide! :thumbup:

Men håper du kan svare på spørsmålene overfor her... Hadde hjulpet meg masse... Virker liksom litt skummelt å "fikle" med telefonen på denne måten, men vil bli kvitt Entry og oppdatere FW, så da må det vel til! Er som sagt noob på dette... :blush:

På forhnd takk for svar

mvh

Kristian

Du kan trygt bruke 0534847. Jeg har Plum og den koden. Når du har endret koden så kan du starte oppdateringen av software.

Lenke til kommentar

Nei, Entry forsvinner først når du oppdaterer, men du må endre produktkoden for å "lure" programmet til å gi deg en vanlig oppdateringspakke som telenor ikke har tuklet med, altså en uten entry.

Har absolutt ingenting å si om du bruker plum eller sand, da de er helt like, men 0534847 er plum så like greit å bruke den.

Du trenger foresten ikke skru av antivirus eller brannmur.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Nei, Entry forsvinner først når du oppdaterer, men du må endre produktkoden for å "lure" programmet til å gi deg en vanlig oppdateringspakke som telenor ikke har tuklet med, altså en uten entry.

Og etter å ha gjort dette er det bare tut og kjør med oppdateringen av firmware med Nokia Software Updater? Er det stor sjanse for at noe går galt hvis jeg følger denne oppskriften?

Har det forresten noe å si at telefonen er låst til Telenor, eller er dette noe helt annet?

Kristian

Lenke til kommentar

Har ingenting å si at telefonen er låst til en operatør nei, det er derfor vi har denne tråden i forumet, slik at de med operatørlåst telefon også har mulighet til å få tak i siste tilgjengelige FW for sin modell.

Det eneste "negative" ved denne fremgangsmåten er at du ikke får en åpen telefon, men en åpen produktkode. D.v.s. at du ikke får muligheten til å ta ibruk et SIM-kort fra en annen operatør ved å følge "How To'n".

En liten risiko er det alltid ved en FW-oppdatering. Risikoen er derimot ikke større enn en vanlig oppdatering uten bruk av NSS...

Råder deg til å bruke en USB-port på baksiden av PC-en da.

En USB-hub (en USB-port i skriver, i tastatur, fremsiden av PC, etc.) kan i noen tilfeller gi mindre strøm enn en "vanlig" USB-port som du finner på baksiden av PC-en.

Og kontaktsbrudd under FW-oppdatering er som kjent ingen medisin for S60...

Rådet om å ikke slå av antivirus/brannmur på PC som noen nevnte i en post over, mener jeg du kan overse...

Om dette er nødvendig eller ikke, kommer litt an på hvilken brannmur/antivirus du kjører på maskinen.

Og når du da er "fersk" ang. flashing, så unngår du evnt. problemer, hvis du følger guiden til punkt og prikke...

Endret av DTS
Lenke til kommentar
Det eneste "negative" ved denne fremgangsmåten er at du ikke får en åpen telefon, men en åpen produktkode. D.v.s. at du ikke får muligheten til å ta ibruk et SIM-kort fra en annen operatør ved å følge "How To'n".

Det blåser jeg i, skal ha Telenor :)

Råder deg til å bruke en USB-port på baksiden av PC-en da.

En USB-hub (en USB-port i skriver, i tastatur, fremsiden av PC, etc.) kan i noen tilfeller gi mindre strøm enn en "vanlig" USB-port som du finner på baksiden av PC-en.

Og kontaktsbrudd under FW-oppdatering er som kjent ingen medisin for S60...

Bruker laptop...

Rådet om å ikke slå av antivirus/brannmur på PC som noen nevnte i en post over, mener jeg du kan overse...

Om dette er nødvendig eller ikke, kommer litt an på hvilken brannmur/antivirus du kjører på maskinen.

Og når du da er "fersk" ang. flashing, så unngår du evnt. problemer, hvis du følger guiden til punkt og prikke...

Suverent! Dette skal testes...! Takk til alle som har hjulpet!

Kristian

Lenke til kommentar

Hei igjen, kommer nå med et spørsmål dere sikkert synes er litt teit, men here it is....

Har lastet ned Nokia Software Updater, og får opp følgende:

post-96149-1199318390_thumb.jpg

Betyr dette at jeg ikke trenger å forandre produktkoden??? Er i alle fall sånn det ser ut for meg! :w00t: Ikke det at jeg har så mye peiling på dette da men... :blush: Står jo at det er en update klar... Eller betyr det bare at en ny firmware er tilgjengelig, men hvis jeg går videre kommer det opp en melding eller noe som sier at jeg ikke kan oppgradere... ? Og NEI, jeg har ikke testet dette enda, da jeg ikke har tatt backup av telefonen.

Noen som vet om en bra backupmetode som ikke inkluderer PCsuite? Har hørt at man ikke bør bruke denne for å legge inn kontakter, meldinger osv etter å ha oppgradert FW.

Noen innspill? :)

Endret av Flygaren
Lenke til kommentar

Du har høyst sannsynlig en åpen produktkode da ja, så forandring av denne blir ikke nødvendig.

Det kommer ikke opp en melding som sier at du ikke kan oppdatere hvis du går videre heller.

Hadde du hatt en operatørlåst produktkode, så ville du fått beskjed om at du har siste tilgjengelige FW, istedet for skjermbildet du nå viser...

Backup: Bruker selv å kopiere telefonminnet til minnekort. Fordelen med dette er at alle innstillingene (tema ibruk, ringetone ibruk, alarmtone ibruk, etc.) blir gjennopprettet akkurat slik telefonen var før du oppdaterte FW. Noen spill/programmer må du muligens reinstallere...

Kalenderoppføringer , notater, etc. synkroniserer jeg via Outlook.

Kopiere telefonminnet gjør du ved å gå på meny, verktøy, minne, valg, kopier telefonminne.

For å gjennopprette går du på samme meny, og velger gj.opprett fra minnekort.

Endret av DTS
Lenke til kommentar
Backup: Bruker selv å kopiere telefonminnet til minnekort. Fordelen med dette er at alle innstillingene (tema ibruk, ringetone ibruk, alarmtone ibruk, etc.) blir gjennopprettet akkurat slik telefonen var før du oppdaterte FW. Noen spill/programmer må du muligens reinstallere...

Kalenderoppføringer , notater, etc. synkroniserer jeg via Outlook.

Kopiere telefonminnet gjør du ved å gå på meny, verktøy, minne, valg, kopier telefonminne.

For å gjennopprette går du på samme meny, og velger gj.opprett fra minnekort.

Hva med meldinger? Blir de også kopiert til minnekortet ved den måten du beskrev?

Lenke til kommentar

Da var det endelig gjort! FW oppdatert til 20.0.015, og jeg trengte ikke å endre produktnøkkelen. Entry ligger fortsatt inne, men det plager meg egentlig ikke så mye... Telefonen er mye kjappere, og har gjennomgått noen store endringer i blant annet musikkavspiller'n, maps, spill, og mye annet. Så for dem som ikke har oppdatert FW enda, vil jeg sterkt anbefale å få det gjort. Installasjonen gikk forresten smertefritt. Herlig! :w00t:

post-96149-1199397851_thumb.jpg

En stor takk til deg DTS! :)

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...