Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 106 - Bilen starter ikke!


aDirdal

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 106 97mod 1,1 uten innsprøyting, som ikke vil starte. Når jeg vrir om nøkkelen så høres ting normalt ut, bortsett i fra at den ikke kommer igang skikkelig. Den drar rundt og det høres ut som den nesten skal til å starte, og slik holder det på. Nå er nesten batteriet tomt, så jeg håper jeg kan få noen effektive svar slik at jeg ikke trenger å lade dette opp igjen. Det har ikke vært spesielt kaldt i det siste ( +/- 0 grader, ,men +5-6 i dag).

 

Er ingen bilekspert, så fint om dere holder dere til litt basics.

 

Takk for all hjelp som måtte komme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar,

 

tennpluggene ble faktisk byttet midt oppi dette her. 384 sure kroner for originale.. kan den ha blitt sur i løpet av alle disse forsøkene på å starte opp? Hva gjør man i såfall da?

 

Batteriet er neppe et problem oppi dette her. Har forsøkt å starte opp rimelig mye i løpet av dagen, så det var ikke slik at det gikk tomt med én gang.

 

Noen flere tips noen?

 

Skal sjekke olja, men tror det kan bli et problem siden bilen står i sidelengs i en bakke. Kan muligens slenge i et par dl uansett.

 

Edit: Noen som vet hvilken olje som skal i en slik bil? Fikser for søstera mi, så er ikke helt familiær med bilen.

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar

Du kan prøve følgende:

 

Mens startmotoren går trykker du langsomt gasspedalen i bunn, mulig dette hjelper. Hvis ikke, prøv en gang til. Vipp opp panseret og kjenn om det lukter bensin. Hvis det ikke lukter bensin nå er det noe gærnt i bensintilførselen.

Prøv også motsatt bevegelse med gasspedalen - full åpning -> vri nøkkelen til start -> slipp gasspedalen langsomt helt ut mens starteren går.

 

Hvis den fortsatt bare tenner såvidt bør du ta av og rengjøre fordelerlokket.

Lenke til kommentar
Får du dytta igang bilen? dette er vesentlig når det gjelder feilsøk på disse. Kan skje litt av hvert.

 

Se om du får start på den når du dytter så skal jeg hjelp deg videre etterpå...

 

Fyll 5-40

 

Har nå vært ute og dytta, uten hell. Måtte slepe den opp bakken igjen :thumbdown:

 

Sier det deg noe?

 

 

Ellers har jeg fyllt på litt olje, og tenkte nå å ta for meg rådene til dsgf...

 

 

Takk for innspill folkens!

 

Edit: Utsetter det litt med å ta med meg rådene til dsgf til bilen.. jamfør batteriproblemer :wallbash:

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar

hehe, sorry for dytte turen. Mest vanlig så er det dobbeltrele/pumperele som ryker. Hender det ryker en coil innimellom også, men da pleier den og gå på 2 sylindre. Har bytta innmaten i fordeler også 2 ganger. Det er litt drittjobb, men da pleier den og starte når du dytter den igang.

 

Når du står foran bilen. til høyre for bremseveske beholderen er det en svart plastikk boks. Inni der skal styreenheten sitte. På baksiden av denne boksen sitter den et rele som er festet med en 10 mutter. Ta ut den og lukt på det. Kruttlapp lukt er ikke et bra tegn. Ta evt bilde av det så kan vi lage en "jump" og se hva som skjer.

 

Mulig styreenhet sitter på vestre side. Da kan det være noe helt annet som er feil... Annen type tenning.

 

Regner med at fordelerlokk, rotor, bensin på tanken, løse ledninger og alt sånn småting er sjekka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...