Gå til innhold

Optisk fiber (fiberlinje) vs ADSL (kobberlinje)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om noen kunne fortelle meg litt om hva som er fordeler og ulemper med Optisk fiber (fiberlinjer) og ADSL (kobberlinjer)?

Tenker jo ikke da på prisen, tilgjengeligheten osv.. Men hvilke fordeler du og ulemper er det?

Tenker da på ting som etterslep, stabilitet osv..

Grunnen til at jeg spør, er fordi vi har en lokal leverandør (Nittedalsnettet) som tilbyr oss fiberlinje.

Og det er jo nokså ganske stive etableringskostnader. Månedsprisen på linja er jo absolutt akseptabel med tanke på hastigheten. Men lurer da på hvilke fordeler en slik fiberlinje vil gi oss, sammenlignet med ADSL som vi sitter på, utenom selve hastigheten. Fiber og ADSL er jo to veldig forskjellige ting, så noen forskjeller må du jo være.

Her er litt informasjon om kobbernettverket til huset vårt:

Teknisk informasjon om linje
  • Sentralnavn: SLTU
  • Linjelengde: 1012 meter
  • Kobberkvalitet: 06 mm
  • Maks. hastighet: ADSL 14432/800

Nå kan ikke jeg så mye om kobber, kobberkvalitet osv.. Men jeg har fått beskjed om at kobberkvaliteten her i Nittedal ikke er spesielt god. Flere sier den er rett og slett dårlig.

Vi har Telenor Online ADSL Pluss om det er relevant.

Så hvilke fordeler ville vi få med en fiberoptisk linje fra Nittedalsnettet sammenlignet med Telenor Online ADSL Pluss linja vi sitter på for i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere fordeler når det gjelder fiber vs. ADSL.

Bl.a. annet:

1) Mer stabilt nett

2) Sykron hastighet, altså du har samme hastighet ned som opp.

3) Med fiber kan du få tilnærmet ubegrenset hastighet mot internett, noe ADSL ikke kan stille med.

Dessuten er fiber fremtiden, og du kan også se TV via. fiber, noe du vanligvis ikke kan med vanlig ADSL, eller så tar den nesten hele linja.

Når det gjelder angående kobberkvaliteten på linja di, er diameteren på kobberet veldig bra, men det kan være flere faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Det er flere fordeler når det gjelder fiber vs. ADSL.

Bl.a. annet:

1) Mer stabilt nett

2) Sykron hastighet, altså du har samme hastighet ned som opp.

3) Med fiber kan du få tilnærmet ubegrenset hastighet mot internett, noe ADSL ikke kan stille med.

Dessuten er fiber fremtiden, og du kan også se TV via. fiber, noe du vanligvis ikke kan med vanlig ADSL, eller så tar den nesten hele linja.

Når det gjelder angående kobberkvaliteten på linja di, er diameteren på kobberet veldig bra, men det kan være flere faktorer som spiller inn.

Har hørt at fiber skal være mer stabilt, og ikke minst ha mye raskere responstid.

Det med synkronisert hastighet, så er ikke det tilfellet for oss, da Nittedalsnettet "bare" gir oss en 25/2mb linje. Altså den er overhode ikke synkronisert i det hele tatt :p

Tenkte jo det også er en fordel å få lagt fiber, siden (ifølge den tekniske informasjonen) så kan vi ikke oppnå høyere enn 14mb ned og 1mb opp med ADSL her vi bort. Det vil si at med fiber løsningen alt har høyere ned- og opplastingshastighet enn vi noen gang kan få med det kobber nettet vi har for øyeblikket. Og det vil nok aldri bli oppgradert, da byttes vell heller alt ut med fiber vil jeg tro.

Så hvis vi tenker langsiktig, så er det jo klart en fordel at vi har muligheter for helt ekstreme hastigheter. Nittedalsnettet vil fort gratis oppgradere linja vår fra 25/2mb til 50/10mb. Hadde vi valgt ADSL, så hadde vi ikke kunne fått noe høyere enn 14/1mb, uansett hva leverandørene måtte finne på

Lenke til kommentar

Målt på lyse 10/10 linje(laveste de tilbyr)

10ms er målt på windows maskinen min til vg.no

0.88ms er målt på en linux maskin i kjelleren til gameservere(multigamer.no) hos lyse

(da win merkelig nok ikke klarer å måle under 1ms:P)

Må også nevne at dette er målt fra stavanger og vg serverne står i OSLO. så tror man kan forvente bedre ping visst man har fiber i OSLO

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Har hørt at fiber skal være mer stabilt, og ikke minst ha mye raskere responstid.

Det med synkronisert hastighet, så er ikke det tilfellet for oss, da Nittedalsnettet "bare" gir oss en 25/2mb linje. Altså den er overhode ikke synkronisert i det hele tatt :p

Tenkte jo det også er en fordel å få lagt fiber, siden (ifølge den tekniske informasjonen) så kan vi ikke oppnå høyere enn 14mb ned og 1mb opp med ADSL her vi bort. Det vil si at med fiber løsningen alt har høyere ned- og opplastingshastighet enn vi noen gang kan få med det kobber nettet vi har for øyeblikket. Og det vil nok aldri bli oppgradert, da byttes vell heller alt ut med fiber vil jeg tro.

Så hvis vi tenker langsiktig, så er det jo klart en fordel at vi har muligheter for helt ekstreme hastigheter. Nittedalsnettet vil fort gratis oppgradere linja vår fra 25/2mb til 50/10mb. Hadde vi valgt ADSL, så hadde vi ikke kunne fått noe høyere enn 14/1mb, uansett hva leverandørene måtte finne på

Hele dette med synkron / ikke-synkron er avhengig av leverandøren, men det er ikke en teknisk begrensing med fiberconnect slik som med ADSL hvor det er en klar begrensing i hvor mye båndbredde en kan bruke til upstream.

Dersom tjenesteleverandøren vil så kan han gi deg en 1:1 overføring

Pingtider og generell stabilitet er også avhengig av endeutstyret som denne fiberen skal brukes mellom. Antakelig vil de kjøre et standard ethernet ut til husttanden din som andre fiberaktører gjør - dette gir lynkjapp pingtid til provider edge i alle fall.

Så til mer praktiske ting:

ADSL: Kopper er fleksibelt, du kan stort sett bestemme selv hvor i huset du vil ha punktet - og dersom du ombestemmer deg så er det rimelig enkelt å flytte selv uten behov for 3.part installatør osv.

Linja ligger allerede inn i huset og det er ikke behov for noe arbeid i forkant annet enn å gjøre plass til montøren som setter opp i første omgang, eller mulig du kan gjøre hele jobben selv.

Installasjonskostnadene er lave.

FIBER: Du er 99% nødt til å ha en montør på døra, det kan bety betydelig arbeid for deg å få fiberen over tomta og inn til huset, for ikke å snakke om arbeidet for å dra den frem til der hvor du ønsker at accesspunktet skal stå.

Når dette først er satt så er det ingen picnic å flytte det, og mest sansynlig trenger du en montør igjen om så skulle skje - tilogmed en tapetsering kan bety at du trenger en montør for å fikse fiberen du nettop reiv i fillebiter når du prøvde å være forsiktig når du skulle flytte accesspunktet ned fra veggen.

Installasjonskostnadene kan være fra middels til svært høye - litt avhengig av om det er et åpent fibernett du kobler deg til eller om det er lukket slik som altibox partnerene sitt.

Fiber gir også muligheter for flere tjenester over samme carrier, 3-play løsninger osv.

I et langtidsperspektiv er jeg ikke i tvil om at fiber er løsningen som gir mest igjen for pengene (og muligens litt svette), men du må vurdere hva behovet for deg er.

Lenke til kommentar

Fiber knuser kobberlinjer på alle måter.

Stabilitet, utviking (framtids rettet), kapasitet (båndbredde), mulighet for TV med HD, telefon osv. Latency, nesten ingen responstid selv om nettet er kraftig belastet. Med andre ord du har av ping tid til servere som igjen gir deg kjempemulighet for å se filmer live, bruke IP telefon og live webcam, og ikke minst spilling online.

Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg hatt mulighet til fiber framfor kobber.

Lenke til kommentar
Har average 2ms til vg.no med nittedalsnettet...

Ramguy, kun snakk om tid før det blir levert synkronlinjer!

Bare snakk om tid før sykronlinjer bli tilgjengelig, eller vil få en gratis oppgradering?

De reklamer jo felt med at om vi går får 25/2mb linja deres, så skal den bli ganske kraftig oppgradert i løpet av året :hmm:

Hva slags utstyr har du?

Bruker du fiberoptisk utstyr innenfor huset, eller konverterer du over til kobber?

Er jo ikke dyrt å gå for fiber inne i huset heller i dag, du får jo greie fibernettverskort til under tusen lappen, og det fiberoptiske "modemet" blir jo levert gratis fra Nittedalsnettet.

Men er det noe å hente ved å gjøre det?

Det er jo fryktelig dårlig med fiberoptiske trådløseroutere, ergo må vi jo nesten ha en fiberoptisk svitsj, en konverter (fra optisk til kobber) og en trådløst router. Slik at det er mulig å bruke både fiberoptisk kabel og trådløst. Det lukter utgifter av en slik løsning lang vei, og er det i det hele tatt verdt det?

Hvordan er den boksen du fikk levert fra Nittedalsnettet?

Hva slags utganger er det på den? Virker den stabil og god?

EDIT:

Er du forresten total kunde?

Siden Digital-TVen fra Homebase leveres over det fiberoptiske nettet, vet du om dette begrenser nettlinja?

La oss si at folk ser på TV på tre forskjellige TV-er her i huset, vil det begrense båndbredden fra 25mb ned til for eksempel 8mb?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det Samme gjelder altibox.

Men tok jo en liten test med ping mot lyse sine spilleservere og fikk 0.88ms og da går traffikken igjennom lokalnettet(cat5)+alt fibernettet bort til spilleserverne. å legge fiber rundt i huset er ikke vits i da 0.88ms fra pc på cat5 og ut til fiberen(nå målt lite ekstra stykke også) er mer en bra nok for en privatperson etter mitt perspektiv.

Lenke til kommentar

Men tok jo en liten test med ping mot lyse sine spilleservere og fikk 0.88ms og da går traffikken igjennom lokalnettet(cat5)+alt fibernettet bort til spilleserverne. å legge fiber rundt i huset er ikke vits i da 0.88ms fra pc på cat5 og ut til fiberen(nå målt lite ekstra stykke også) er mer en bra nok for en privatperson etter mitt perspektiv.

Ja, det jeg trodde. Nesten ingenting å hente på å legge fiber inne i huset da.

Har en CAT7a kabel, så den i kombinasjon med en D-Link DIR-655 / DIR-855 eller DGL-4500 burde jo gå greit :)

Noen som vet om det er best å ta kabelen rett inn på boksen levert av ISP, eller inn på routern?

Lenke til kommentar

Ja, det jeg trodde. Nesten ingenting å hente på å legge fiber inne i huset da.

Har en CAT7a kabel, så den i kombinasjon med en D-Link DIR-655 / DIR-855 eller DGL-4500 burde jo gå greit :)

Noen som vet om det er best å ta kabelen rett inn på boksen levert av ISP, eller inn på routern?

Det kommer jo helt ann på hva ispen din krever..

La oss ta eksempel hos altibox.

Da må du selfølgelig ha hjemmesentralen så da blir det best å koble direkte på den uten å legge på en router.

mens andre isper kan la deg selv velge hvilken boks du kan bruke og du kan bytte ut boksen fra ispen mot en bedre selv.. da er det best....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fiber er absolutt til å annbefale, du får en stabil og god bredbåndstjeneste, utmerkede TV signaler og to telefonlinjer (Altibox), ser nittedalsnettet ikke bruker Altibox som grunnleverandør men ser ut som de kjører tilsvarende tilbud med unntak av synkrone linjer. Har hatt fiberen min i over 2 år og er knallfornøyd, dønn stabil linje (aldri nedetid) og nydelige tv-signaler. Fiberen har bare pluss, etterslep som du nevner i første post eksisterer ikke da signalet blir sendt via pulserende lys som har tilnærmet ubegrenset båndbredde. Fiber blir lagt mange steder og er fremtiden. Det er dumt å si nei, for da er den muligheten sansyneligvis borte for alltid.

~ Mortis360

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har hatt ngt i 5år og fikk lyse nå (etter kjøpt leilighet)

fikk 10ms til mest her i norgen på ping og speed er gansk bra.

Litt kjekt nå du bruker linje til send litt osv så er ikke helt kano dau sånt med adsl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...