magnuje2 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hei, prøver meg på første bildekritikk her. Nettop kjøpt kamera så er også interessert i hvordan jeg kan gjøre bildene mine bedre Tatt utenfor bergen 1 juledag 18mm Stativ F22 0.6 sekunder ISO 100 Kanskje litt kjedelig, men men Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Dette bilde har virkelig potensiale. Det er symetrisk (så symetrisk som man kan få det i landskap) og det er klare linjer og det er rent. Jeg liker det. Men det er kanskje litt mye magenta i det? Har du redigert noe på det? Kanskje du kan øke kontrasten litt (pass på at himmelen ikke blir utbrent). Kanskje det hadde blitt bedre i portrett-format? Du ville forsterket den følelsen om at bryggen liksom peker mot øya ute der. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Dette bilde har virkelig potensiale. Det er symetrisk (så symetrisk som man kan få det i landskap) og det er klare linjer og det er rent. Jeg liker det. Men det er kanskje litt mye magenta i det? Har du redigert noe på det? Kanskje du kan øke kontrasten litt (pass på at himmelen ikke blir utbrent). Kanskje det hadde blitt bedre i portrett-format? Du ville forsterket den følelsen om at bryggen liksom peker mot øya ute der. Helt enig med det du sier. Har redigert det ja. Ser slik ut rett fra kamera: Hva mener du med magneta? Bruker adobe lightroom. Hvilke funksjoner gir mindre magneta? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Magenta er en rosa- og lillaaktig farge. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Meget pent! skal prøve å etterape dette i raw =) Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Er det lysefjorden jeg myser her? Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Er det lysefjorden jeg myser her? Nei, nordåsvannet ved roklubben =) Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Er det lysefjorden jeg myser her? Nei, nordåsvannet ved roklubben =) Ah. Er det UTENFOR Bergen a? Hehe. Veldig pent bilde Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For 35 år siden var det tjukkeste strileland. Alle som er innfødte sør for Paradis, vest for Laksevåg og nord for Nyhavn er vaskekte striler, uansett om de siste generasjoner ikke kan dialekten lenger. Basta! Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ville rettet det opp litt. Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ville rettet det opp litt. Fikk og følelsen av at det var skevit. Fint bilde, Synes fargen passer seg fint. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 lyset på bryggen var veldig godt, men det virket litt svart/hvitt mot bakgrunnen. du kunne sett åssen bilde ble i svart/hvitt, siden det virker litt todelt. bildet er litt skjevt, hvis du ser hvor bryggen krysser på venstre og høyre kant av rammen. kanskje kutte litt av venstre side. jeg tror også du burde prøvd et horisontalt bilde, istedenfor vertikalt. det så veldig bra ut i alle fall, et teknisk sett bra bilde, som bare trenger noen små justeringer. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) ok, takk for mange gode råd. Er ikke så god på etterprosessering. Men her er et forslag ut ifra deres meget konstruktive kritikker EDIT: Ser nå at jeg ikke fikk til den samme "Glowen" som Aak1 gjorde. Hva styrer dette? Bruker lightroom Endret 28. desember 2007 av magnuje2 Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 jeg fikk ikke med om noen nevnte dette, men exifen din sier f/22, jeg ville brukt under f/16. kanskje 8 eller noe. da vil du få en litt uklar bakgrunn som vil styrke fokuset på bryggen, og bryggen vil bli skarpere som følge av mindre diffraksjon. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) jeg fikk ikke med om noen nevnte dette, men exifen din sier f/22, jeg ville brukt under f/16. kanskje 8 eller noe. da vil du få en litt uklar bakgrunn som vil styrke fokuset på bryggen, og bryggen vil bli skarpere som følge av mindre diffraksjon. Er det en generell regel at man ikke bør bruke mer enn F16 pga diffraksjon? Ser det er mange som skriver dette Endret 28. desember 2007 av magnuje2 Lenke til kommentar
Jarrett Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Likte den siste versjonen av bildet bedre, men som du sier ikke den samme gløden, har dessverre ikke noe forslag til hva du kan gjøre, bruker ikke lightroom. Men det er en liten mørk flekk i midten ved toppen av bildet som jeg synes irriterer, det burde kanskje fjernes. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 jeg har gått igjennom en del av de gamle bildene mine og sett at de med over f/10 har en økende diffraksjon og dårlige detaljer i nøye detaljerte områder, i økende grad med f-verdien. Dette er en av grunnene til at jeg har sluttet å bruke auto-funksjonene. Mange kameraer velger altfor små blenderåpninger hvis det er sollys ute, i alle fall Canon som jeg kan mye om. Lenke til kommentar
burgare Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Pent bilde! ville kanskje puttet horisonten litt høyere i bildet (ikke midt på)! Himmelen er pen men det som gjør bildet fint er den "lange" brua mot den mystiske øya! Ville fått fra,m den effekten noe mer ved å satt horisonten litt høyere! Ellers litt likte jeg fargene men kanskje litt mye Lilla/rosa! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 På Canon med 1.6-crop begynner diffraksjon i teorien å gjøre seg gjeldende fra f/13, dvs. at ved f/16 eller mer, så går det ut over skarpheten. På kameraer med 1.5-crop kan man blende ned 1/3 steg ekstra. Det er i det minste den enkle versjonen - i realiteten er det mer komplekst enn som så, men f/22 bør man aldri bevege seg ned i om man ikke er superdesperat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå