Gå til innhold

Politiet - Snodige arbeidsmetoder eller trakassering? Mitt møte med lovens lange arm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tviler på det var noe værre enn at de sjekket om du stemte med signalement til noen de var på utkikk etter i det området.

Det har skjedd meg, jeg bare gikk langs veien i hettegenser, da en politibil stoppet opp og veiva ned vinduet og ba meg komme bort umiddelbart..da de så ansiktet mitt sa de bare "å beklager så mye, du bare lignet på noen vi er på utkikk etter".

Siden jeg ikke har noen grunn for å "ta politiet" på noe tenkte jeg aldri mere over det.

Her er jo litt av poenget mitt. De bad deg kommer bort til bilen. Det gjorde de ikke med meg, til tross for at de ikke hadde sett ansiktet mitt. Og hva var da poenget med å sjekke meg to ganger bakfra? De ville jo aldri i verden kunne se hvem jeg var fra den vinkelen. Og da er jo spørsmålet, slik jeg ser det, sjekket de meg for andre gang for å se om jeg prøvde å stikke av? Var det et forsøk på å skaffe seg skjellig grunn mot en person de ikke hadde det mot i utgangspunktet? Hva var i såfall motivasjonen for det? Det er dette jeg lurer på.

Hvorfor folk får en oppfatning av at jeg er ute etter å "ta politiet" skjønner jeg ikke helt, jeg har utelukkende stilt spørsmål ved deres oppførsel i en gitt situasjon, som jeg selv finner snodig. Allikevel henger folk seg opp i at jeg har blitt lyst på med en lykt, så farlig det må har vært for meg! Jeg har vel ikke på noe tidspunkt sagt at det var et problem at de lyste, jeg har stilt spørsmåltegn ved hvorfor de lyste når de ikke kunne se noe uansett hva gjalt identitet. Det er jo ikke vanskelig å se at enkelte av svarene tilsier at politimannen skulle være homofil, eller i det minste interessert i bakenden til gutter/menn, og hvis det skulle være motivasjonen så ville jo det utvilsomt vært en seksuell trakassering fra politiets side, noe ingen har funnet verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Et offentlig maktorgan som politiet, som i mine øyne har fått makten som et previlegium og ikke som en livsrett, kan vel ikke under noen omstendigheter framprovosere en handling med det formål å skaffe seg skjellig grunn til mistanke?

Kan du utdype den?

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Hei trådstarter

Du har undret deg på politiets arbeidsmetoder i ett år før du luftet tankene dine her (kanskje dine nærmeste omgivelser har måttet delta i diskusjonen i det året som har gått?), du lurer på om noen her kan jus; sikkert for å få svar på om det er trakassering at politiet lyser på deg med lommelykt (du moderer riktignok dette i et senere innlegg).

Min tilbakemelding er:

- dette er ikke trakassering (jeg har en jus-eksamen)

- det er i utgangspunktet ikke underlig oppførsel av politiet, jeg regner med de så etter noen siden de sto parkert der

- la denne saken ligge nå, ikke lur på dette mer enn det året du har gjort det

Lenke til kommentar
Hei trådstarter

Du har undret deg på politiets arbeidsmetoder i ett år før du luftet tankene dine her (kanskje dine nærmeste omgivelser har måttet delta i diskusjonen i det året som har gått?), du lurer på om noen her kan jus; sikkert for å få svar på om det er trakassering at politiet lyser på deg med lommelykt (du moderer riktignok dette i et senere innlegg).

Jeg har ikke akkurat gått å fundert på dette daglig i ett år, men jeg kom nylig over denne siden faktisk og tenkte jeg skulle lufte tankene mine her ettersom det virket som et sted der man får fornuftige svar nærmest uansett hvilket spørsmål man kommer med. Jeg har selvfølgelig diskutert det med mine omgivelser, men jeg kjenner ingen med noen form for juridisk utdannelse, så tilbakemeldingene har vel ikke akkurat vært begrunnet med noe konkret. I det store og hele har nok folk jeg har snakket med dette om synset med sine svar.

Min tilbakemelding er:

- dette er ikke trakassering (jeg har en jus-eksamen)

- det er i utgangspunktet ikke underlig oppførsel av politiet, jeg regner med de så etter noen siden de sto parkert der

- la denne saken ligge nå, ikke lur på dette mer enn det året du har gjort det

Takker for et fornuftig svar, da har jeg i utgangspuktet fått svar på det jeg lurte på. Poenget med å utdype såpass var å gi den som skulle svare på spørsmålet et best mulig utgangspunkt for et svar. De fleste skjønner vel at spørsmålet "Politiet lyste på meg med en lykt uten å gjøre noe mer, er det trakassering?" ikke beskriver det jeg synes var merkelig med situasjonen, nemlig at lysingen ikke hadde noen form for funksjon i mine øyne og at de mye lettere hadde fått avklart eventuelle spørsmål med rett og slett snakke til meg.

Lenke til kommentar
Et offentlig maktorgan som politiet, som i mine øyne har fått makten som et previlegium og ikke som en livsrett, kan vel ikke under noen omstendigheter framprovosere en handling med det formål å skaffe seg skjellig grunn til mistanke?

Kan du utdype den?

Jeg regner med du tenker på det som er uthevet her. Politiet er et offentlig organ som har blitt tildelt oppgaven å blandt annet håndheve Norges Lover. Politiet kan ikke dømme noen, men de er de eneste som kan utøve makt mot norges befolkning uten å bryte loven. Det ville jo mest sansynlig aldri skje, men politiet kan i teorien bli fratatt denne makten, og da er det jo ikke en livsrett. Hvis ikke politiet følger loven får de heller ikke håndheve den. Poenget er at hvis en skal være det eneste organet som lovlig kan utøve makt mot befolkningen, så skal man gjøre det med respekt, man er da previligert.

For å sette det hele litt i perspektiv... i Obiora saken er det innblandet en politibetjent som ved pågripelsen hadde ca. 14 anmeldelser mot seg og to saker under etterforskning. Det faktum at han fortsatt var i tjeneste den dagen finner jeg noe underlig. Det er vel neppe tilfeldig at tallet var kommet opp i hele 14. Dette burde i det minste kaste litt lys over mysteriet om hvorfor jeg stiller noen spørsmål ved politiets arbeidsmetoder, men det behøver jo ikke tolkes som om at jeg har et enormt problem med å bli lyst på av en lommelykt, er ute etter å "ta politiet" eller har fritidsporblemer. Litt sunn skepsis har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar

Mange her maser om at det virker som om trådstarter føler seg "misbrukt" av en lyskaster, men slik saken er, lurer han på om det var politiets hensikt å framprovosere en reaksjon, slik han også sier i første innlegg. Det er kanskje ikke akkurat en veldig truende situasjon fra politiets side uansett, men såvidt jeg har forstått er det dette trådstarter ønsker å diskutere.

Og i en slik merkelig situasjon er det rett og rimelig i mine øyne at politiet, såfremt de ikke fremdeles har mistanke til trådstarter, uoppfordret tar kontakt og forklarer situasjonen slik at trådstarter slipper å lure så fælt på det. Ikke at det er deres plikt, men det bør være normal folkeskikk spør du meg.

Lenke til kommentar

Hva trådstarter har opplevd gjelder ikke bare politiet, f.eks når jeg bestiller en burger på ei kebabsjappe så har de plutselig ikke anledning til å servere meg det. Andre ganger merker jeg betjeningen på dagligvaresjapper, puber etc. senker tempoet, de tar seg ekstra god tid med deg.

Sånn er det å ha et ego, egentlig ikke så snodig.

Lenke til kommentar
...

Og dette kaller du trakasering av politiet?

Nå har ikke jeg giddi å lest hele tråden, men du ble da for faen ikke trakkassert.

Politiet kan gjøre nesten hva de vill.

Du kan ha lignet på en ettersøkt en, hadde det da vert trakasering hvis de spurte deg om å legimitere deg?

Kanskje det hadde vert noe bråk i byen elns, en hadde stukket av, som kanskje lignet på deg.

Politiet kan nesten "rævkjøre" deg, helt lovlig...

Lenke til kommentar

Det kan alle som har makt, og som mange sikkert har hørt så korrumperer makt (funker som knark). Selv er jeg ikke en brautete macho-ape, men derimot tolmodig -> andre får skyldsfølelse og etterhvert endrer sin testende adferd ettersom jeg ikke freaker ut.

For å nøste det hele inn, tror trådstarter kanskje hadde en deja vu, jeg ville i hvertfall ikke fokusert på hva motivet til politiet er/ var, men heller tenkt i større sammenhenger over hendelsen/ følelsen(e).

Lenke til kommentar
Kutt ned på X-files episodene kamerat,ikke alt som skjer har en skjult agenda....

Hvis du hadde lest det jeg hadde skrevet hadde du oppdaget at jeg ikke er ute etter en skjult agenda, heller ikke en konspirasjonteori eller liknende. Jeg spør simpelthen om det er bare jeg som synes at oppførselen i akkurat mitt tilfelle var litt snodig. Hvordan i all verden kan litt snodig blit til konspirasjoner og skjulte agendaer? Hallo, noen som har hørt om fjæren som ble til fem høns? Det er nesten ingen her i tråden som har skjønt at jeg synes oppførselen var snodig, men de fleste har kommet fram til at jeg tydeligvis må lide av forfølgelsesvanvidd, tror på konspirasjoner og skjulte agendaer. Jeg synes oppførselen var snodig, hverken mer eller mindre. Alle andre anklagelser er det de som leser og svarer som koker ihop. Jeg har aldri før vært ute for et sted der det har vært vanskeligere å få en kommentar enn her, de fleste har angrepet meg og beskyldt meg for alt mulig mellom himmel og jord uten faktisk å svare på det jeg spør om.

Lenke til kommentar
...

Og dette kaller du trakasering av politiet?

Nå har ikke jeg giddi å lest hele tråden, men du ble da for faen ikke trakkassert.

Politiet kan gjøre nesten hva de vill.

Du kan ha lignet på en ettersøkt en, hadde det da vert trakasering hvis de spurte deg om å legimitere deg?

Kanskje det hadde vert noe bråk i byen elns, en hadde stukket av, som kanskje lignet på deg.

Jeg kaller det ikke trakassering, jeg finner hendelsen snodig og lurer på om det kan være trakassering, legg merket til at jeg satt et spørsmålstegn bak. Hvis du ikke har giddet å lese hele tråden, hvordan kan du da si at jeg faen ikke ble trakassert? Og som du tydeligvis ikke har fått med deg enda, tråden har kommet over på side 2 allerede, så SÅ de faktisk aldri ansiktet mitt og kan således IKKE finne ut om jeg er den ene eller andre, og da er det litt rart at de ikke bare stoppet meg og spurte.

I tilleg avslutter du svaret ditt med at politiet kan rævkjøre deg "lovlig". Er dette noe du er komfortabel med? Synes du at det bør være slik hvis det faktisk er slik det fungerer i virkeligeten?

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt tidligere, ingen (til og med ikke du) sitter på nok informasjon til å avgjøre om hendelsen var snodig eller ikke. Jeg har minimalt kjennskap til politimetoder, og det virker ikke som om det er så mange her i tråden som har det heller.

Nettopp, og derfor etterlyser jeg i første post en kommentar. Det hjelper som oftest å lese det som står skrevet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg trodde det skjedde lite i livet mitt, men jeg går da ikke rundt å tenker på en liten hendelse med lommelykter en natt for et år siden, for så å poste en tråd i et forum. Trakasering wtf?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...