Gå til innhold

Politiet - Snodige arbeidsmetoder eller trakassering? Mitt møte med lovens lange arm.

Anbefalte innlegg

EDIT: Emnetittel forhåpentligvis mer beskrivende for saken.

Politiet - Snodige arbeidsmetoder eller trakassering?

Jeg skulle gjerne hatt en kommentar fra noen med juss bakgrunn på følgende hendelse som fant sted for ca. et år siden.

Jeg skulle hjem fra en venninne ca. kl. 01.00 på natten midt i uken, en gåtur på ca. 10 minutter gjennom et sotrt boligfelt i et veldig rolig strøk. Huset jeg gikk fra ligger like i nærheten av en dagligvarebutikk med en stor parkeringsplass, hvor det på det aktuelle tidspunktet stod en politibil med motoren igang og parkeringslys på. For å komme inn i dette boligfeltet måtte jeg krysse parkeringsplassen og passerte da politibilen i en avstand av ca. 10 meter. Jeg kunne dessverre ikke se hvor mange betjenter som var i bilen, men jeg vil anta at det var 2 som vel er vanlig på nattpatruljer.

Da jeg hadde kommet ca. 30-40 meter forbi politibilen satte de på lyskasteren på taket og lyste på meg bakfra. Var politimannen nærsynt? Måtte han vente til jeg var kommet såpass langt bort før han kunne fokusere blikket? Jeg mener, hvis man skal se noe så er det vel naturlig at man ser på det når det er nærmest mulig? Eller var det er forsøk på å framprovosere en reaksjon? Ikke godt å vite, men hvis så var tilfellet, er ikke dette da et brudd på politiets retningslinjer? Et offentlig maktorgan som politiet, som i mine øyne har fått makten som et previlegium og ikke som en livsrett, kan vel ikke under noen omstendigheter framprovosere en handling med det formål å skaffe seg skjellig grunn til mistanke? Var hensikten å se om jeg la på sprang eller tilsvarende, slik at de kunne anholde meg? Uansett motivasjon så fikk jeg gå videre, helt til jeg rundet hjørnet i enden av parkeringsplassen og gikk inn på en gangvei. Da hørte jeg politibilen aksellerere ganske kraftig, og vips så hadde jeg lyset fra en MAG Lite i ryggen, igjen. Ettersom de ikke hadde stoppet meg før jeg rundet hjørnet regnet jeg jo egentlig ikke med at det skulle skje noe nå heller, og det gjorde det heller ikke. De lyste på meg helt til jeg kom til enden av gangveien og kom ut av syne. Noe mer hendte ikke på veien hjem.

Jeg ser i ettertid at jeg kanskje burde snudd og gått tilbake til politibilen og spurt om det var noe jeg kunne stå til tjeneste med, ettersom de viste såpass stor interesse for meg uten å gjøre noe. Jeg har jo etter hvert gjort meg opp noen meninger og tanker angående hendelsen, som for eksempel; Hvis politibilen stod på stedet av en konkret grunn, og den grunnen var meg, så har jo tjenestemennene oppført seg mildt sagt merkelig. Ikke kan jeg se at de skulle stå der og vente på akkurat meg heller, for den eneste kontakten jeg har hatt med politiet i hele mitt liv er i forbindelse med alkohol/førerkort/vognkort kontroller langs veien. Hvis de bare stod der og hadde en pause eller tilsvarende, så er jo hendelsen trakassering og/eller forsøk på å framprovosere en reaksjon. Jeg kan jo selvfølgelig ikke utelukke at jeg faktisk har gjort noe kriminelt, men at jeg ikke er/var klar over det selv, men da regner jeg jo med at jeg ville blitt anholdt på stedet.

Nå kan man si mye om politifolkene som sitter i patruljebilene, men min erfraring er hvertfall at de dessverre ikke alltid er blandt de mest intelligente (det jeg mener er at de intelligente og smarte politifolkene som vi utvilsomt har i dette landet ALDRI jobber lenge i UP) eller er den gruppen politifolk som har gode kommunikasjonsevner. Holdningen er ofte; Jeg er politi, du er sivil, gjør som jeg sier. Men bevares, jeg har truffet mange hyggelige og oppegående politifolk også gjennom mine 12 år som bilist i dette landet.

Endret av voidrunner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de lyste deg i ryggen til du gikk rundt hjørnet, så kjørte dem etter deg og lyste mer på deg?

Snodig, kanskje du hadde en fin rumpe, og polifyren var en kåt gris, det høres hvertfall mest logisk, men det finnes sikkert en forklaring, som at de lette etter en mistenkt eller noe slikt. Du burde egentlig bare snudd deg for å se hva de ville, mange grunner til at de gjorde det de gjorde.

Lenke til kommentar

En av de siste dagene med mopedføre kjørte jeg til nabobyen midt på natten.

Jeg tok en kebab på en nattåpen restaurant og skulle gå igjen.

MEN: Så fattet jeg interesse for et smug. Hva ER egentlig der inne?

Dette oppfattet en patruljebil som mistenkelig. De stoppet på siden og skulle vite alt om meg.

Det skal ikke mer til. De trodde vel jeg skulle sette skudd eller urinere på offentlig sted. Men de gjorde ikke noe mer da jeg sa jeg hadde en moped rundt hjørnet og kommer meg greitt hjem selv.

Lenke til kommentar
Håper trådstarter har kommet seg fra denne traumatiske opplevelsen.

Nei fra spøk til revolver, for alt vi vet var politiet ute etter en som lignet på trådstarter, og ønsket å få bekreftet et par ting før de evt gikk ut av bilen.

Hehe, møter med politiet er sjelden traumatiske...etter min erfaring kan de til tider være relativt komiske. Poenget mitt her er ikke at jeg følte dette som et problem for meg selv, tråden handler mer om hva politiet faktisk gjør i enkelte situasjoner. En annen person hadde gjerne reagert helt annerledes, og mulig endt opp med et annet utfall.

Uansett, det som forundrer meg er handlingsmønsteret deres. Hvis de faktisk var på utkikk etter en eller flere personer så hadde vel de fleste funnet det betraktelig mer fornuftig å lyse på personen forfra, i det han passerte bilen, ikke på ryggen hans etter han har passert og kommet seg noen meter avgårde. Hvis de da ikke var fornøyd med det de så og valgte å kjøre etter og lyse en gang til, også denne gang på ryggen, hva skal de da egentlig ha oppdaget som de ikke så første gangen? Antall farger på genseren eller noe slikt? Og igjen, hvis de faktisk var ute etter en eller flere spesifikke personer så er det vel naturlig at de stopper deg for å stille noen spørsmål, hvis de for eksempel ikke helt vet hvordan personen(e) ser ut. Da hadde de i det minste vært sikker på at jeg var utelukket. Så de lyste på meg, bakrfra, to ganger på kort tid, og endte opp med å sitte der i bilen uten ny informasjon, men med en borger som etter hvert måtte klø seg i hodet av hendelsen. Jeg har ikke noensinne hørt om spaning med uniformert politibil, litt etter midnatt, der man kjører etter den man spaner på og lyser på ham, så vi kan vel utelukke det. Og til slutt, hvis de faktisk stod der og ventet på meg fordi jeg hadde gjort noe galt, så har de vel forsømt oppgavene sine ved å la meg gå? Uansett synes nå jeg det lukter litt av forsøk på framprovosering.

Mulig det bare er politiet i bergen det er noe rart med, men en annen gang ble jeg og en kamerat stoppet i han foreldres bil, og han måtte vise førerkort og vognkort. På den tiden hadde min kamerat en onkel som var politi og min venn spurte da om betjenten kjente onkelen hans, hvorpå jeg fikk en liten latterkrampe og politimannen kommer med det eminente spørsmålet; Er han som sitter ved siden av deg din onkel også? Man kan si det slik at det ikke akkurat hjalp på latterkrampen. Igjen, det ER mulig det er noe rart med politiet i akkurat denne byen :)

Lenke til kommentar

Snørrunger som sier "kjenner du onkelen min han er politi" hadde jeg ledd av jeg og.. Men hvorfor du mener det er en provokasjon og maktmisbruk at politiet lyser på en person som går rundt på natta forstår jeg ikke helt. For alt du vet kan det være de var på utkikk etter en, og måtte ha seg en ekstra titt for å se at de ikke tok feil person. Det har da aldri skadet noen å dobbelsjekke. På meg virker det bare som du har noe imot politiet generelt.

Lenke til kommentar
EDIT: Emnetittel forhåpentligvis mer beskrivende for saken.

Politiet - Snodige arbeidsmetoder eller trakassering?

Jeg skulle gjerne hatt en kommentar fra noen med juss bakgrunn på følgende hendelse som fant sted for ca. et år siden.

Dette må være det snodigste jeg har lest. Hva er problemet? Noen har lyst på deg med en lykt!

Av kommentarene dine generelt virker det som du har noen i mot Politiet, da kan du heller skrive om det i en annen kategori istedenfor å komme med slikt sludder.

Jeg foreslår at tråden slettes, eller i det minste flyttes. I Juss-kategorien har den ihvertfall ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar

Her er det veldig tydelig at ingen har skjønt hva jeg mener.

Punkt 1.

Jeg gjentar, dette var ingen traumatisk opplevelse for meg. Jeg har heller ikke noe imot politiet.

Punkt 2.

Hvis en politimann skal finne ut om jeg er en spesiell person, er det da naturlig å lyse på meg bakfra? Etter at jeg har kommet et godt stykke forbi bilen? Slik at avstanden er større og detaljene vanskeligere å se ettersom det er mørkt? Han lyste på meg, så ikke hvem jeg var, deretter gikk jeg videre til jeg rundet er hjørne. Da fant politimannen ut at han måtte sjekke en gang til, og den retten skal jeg heller ikke ta fra ham. MEN, når ha da lyser på meg, igjen bakfra, og ser nøyaktig det samme som i sted, hva er da formålet? Husk på at politibilen aksellererte kraftig etter jeg rundet hjørnet. Så, vi kan trekke konklusjonen at det var veldig viktig for politimannen å se rundt hjørnet etter jeg hadde rundet det. På det tidspunktet visste han ikke engang hvem jeg var, han hadde jo ikke sett ansiktet mitt. Jeg vet ikke helt hva han håpet å se, at jeg hadde begynt å løpe da jeg rundet hjørnet kanskje? Hva skulle han da ha gjort? Kommet etter meg meg skjellig grunn til mistanke? Siden jeg fortsatt trasket avgårde hadde han vel ikke det. Kunne han ikke bare stoppet meg og stilt noen spørsmål? Hadde ikke det vært en mye bedre og mindre mistenkelig måte å skaffe seg informasjon på?

Er det fremdele ingen her som synes det vart en litt merkelig oppførsel av politiet? Fint om folk kan skille mellom det å stille spørsmål ved politiets metoder og det å hate dem.

Snørrunger som sier "kjenner du onkelen min han er politi" hadde jeg ledd av jeg og.. Men hvorfor du mener det er en provokasjon og maktmisbruk at politiet lyser på en person som går rundt på natta forstår jeg ikke helt. For alt du vet kan det være de var på utkikk etter en, og måtte ha seg en ekstra titt for å se at de ikke tok feil person. Det har da aldri skadet noen å dobbelsjekke. På meg virker det bare som du har noe imot politiet generelt.

Hvis du hadde ledd av en snørrunge som sa det, hadde du holdt deg gravalvorlig hvis politimannen hadde spurt kameraten til snørrungen om han også var onkelen til den 1. kameraten? Hvordan fikk denne politimannen dette til å høres ut som et fornuftig og relevant spørsmål? Og hvor sansynlig er det egentlig at to kamerater i 20 årene i en bil er onkel og nevø?

P.S Selv om denne tråden er banal for dere, så kan dere vel i det minste prøve å forstå at noen faktisk undrer seg over hvordan politiet jobber? Jeg ser med skepsis at tråder som "lukter du på bæsj - får man bæsj i nesen?" på dette forumet får mer velbegrunnede svar enn jeg får her. Hurra.

Lenke til kommentar

Ettersom det ikke er noen som skjønner hva du mener bør du kanskje ta det som et lite hint.. Enten klarer du ikke å uttrykke deg, så du blir forstått, eller så ser vel ikke de fleste oppegående mennesker noe galt i det som har skjedd.

Herregud mann, noen har lyst på deg med en lykt!

Dette ligger innenfor det som kalles den alminnelige handlingsfrihet.

Dersom du er ute etter konspirasjonsteorier, så finnes det garantert andre forum der du og dine meningsfeller kan koke opp teorier om hva, om hvis og, om men.

Helt ærlig talt så tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg mer enn dette. Nå håper jeg bare denne tråden kan dø stille hen og at du får en fortsatt fin jul og et velsignet nytt år. (Og måtte gud forby, at ingen lyser på deg med en lommelykt såklart)

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så nagative til konspirasjonsteorier?

NOKAS ranet var en konspirasjonsteori. Eller stoler du på alt av det som blir sagt bare det kommer ut av munnen p ånyhetsankeren på NRK eller en av de ærlige av de ærligste, politikerene?

Er vel det at NOKAS ranet var en konspirasjon, ingen teori.

Selv om jeg er enig i at ikke alle konspirasjonsteorier er dumme er de aller fleste det. De bygger bare på små ubetydelige ting som ikke nødvendigvis ikke har noe med hverandre å gjøre. Så tenker man ut ifra det at det er mye mer, som verdensherredømme, bak det. Man overdriver betydningen av små tegn. At politiet konspirerer mot trådstarter bare fordi de lyste på henne er et godt eksempel på en tvilsom konspirasjonsteori, selv om det ikke er umulig.

Edit: Men jeg syns ikke at trådstarter har gitt særlig uttrykk for at det er en konspirasjon heller...

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Ettersom det ikke er noen som skjønner hva du mener bør du kanskje ta det som et lite hint.. Enten klarer du ikke å uttrykke deg, så du blir forstått, eller så ser vel ikke de fleste oppegående mennesker noe galt i det som har skjedd.

De fleste som leser det jeg har skrevet burde vel etter hvert ha fått med seg at det ikke er noe galt i det som har skjedd, det er bare merkelig. Og hvis det er merkelig og ubegrunnet synes jeg at jeg har rett til å stille spørsmålstegn ved det.

Herregud mann, noen har lyst på deg med en lykt!

Nettopp. Men hvorfor? Og hvorfor utelukkende bakfra? 2 ganger. Hvis jeg ikke var interessant den første gangen, hvorfor skulle jeg være mer interessant 30 sekunder senere? Fordi jeg kanskje skulle finne på noe tull rundt hjørnet samtidig som politiet var på stedet? Det ville jo være veldig logisk.

Dette ligger innenfor det som kalles den alminnelige handlingsfrihet.

Nettopp, og derfor sier jeg at politimannen var i sin rett til å gjøre det. Men måten han gjorde det på er snodig.

Dersom du er ute etter konspirasjonsteorier, så finnes det garantert andre forum der du og dine meningsfeller kan koke opp teorier om hva, om hvis og, om men.

Helt ærlig talt så tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg mer enn dette. Nå håper jeg bare denne tråden kan dø stille hen og at du får en fortsatt fin jul og et velsignet nytt år. (Og måtte gud forby, at ingen lyser på deg med en lommelykt såklart)

Hvor i min tråd ser du tendenser til at jeg er ute etter konspirasjonsteorier? Har dette skjedd meg gjentatte ganger? Nei, det har skjedd èn eneste gang. Har jeg gitt uttrykk for at dette har vært et problem for meg på noen måte? Nei. Hvorfor sier du "Herregud mann" når jeg bare vil ha en kommentar på en oppførsel som jeg personlig finner merkverdig?

Lenke til kommentar

Tviler på det var noe værre enn at de sjekket om du stemte med signalement til noen de var på utkikk etter i det området.

Det har skjedd meg, jeg bare gikk langs veien i hettegenser, da en politibil stoppet opp og veiva ned vinduet og ba meg komme bort umiddelbart..da de så ansiktet mitt sa de bare "å beklager så mye, du bare lignet på noen vi er på utkikk etter".

Siden jeg ikke har noen grunn for å "ta politiet" på noe tenkte jeg aldri mere over det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...