Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn til far når barna er syke


huldal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utdrag fra NAV

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

 

Har jeg samme retten når jeg er selvstendig næringsdrivende? Betaler frivillig tilleggstrygd for sykepenger (har 65% sykelønn fra dag 1).

 

 

 

Har lest litt i loven uten og finne noe spes.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapi...n-j.htm&2.0

Lenke til kommentar

I følge denne siden: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=12695

 

så gjelder dette:

 

"3.4 Omsorgspenger ved barns sykdom

 

Omsorgspenger skal kompensere bortfall av arbeidsinntekt ved kortvarig fravær som følge av barns sykdom. Selvstendig næringsdrivende har i dag ikke rett til omsorgspenger ved barns sykdom. Det er heller ikke mulig å tegne tilleggsforsikring for å dekke dette."

 

 

Om dette er riktig, eller endret på, vet jeg ikke, men det gir kanskje et utgangspunkt for videre leting.

Lenke til kommentar
Men vi betaler desto mer skatt....

På hvilke måte da?

 

*edit: for å svare meg selv litt på forrige spørsmål om hvorfor næringsdrivende ikke har samme rettigheter som arbeidstakere.

Bedrifter må selv betale de første sykedagene for sine ansatte for blant annet ha et insentiv for å tilrettelegge arbeidsforholdene for sine ansatte.

Da ville det være urimelig om eieren kan være syk og at staten betaler om ikke de ansatte selv kan være det.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Men vi betaler desto mer skatt....

På hvilke måte da?

 

*edit: for å svare meg selv litt på forrige spørsmål om hvorfor næringsdrivende ikke har samme rettigheter som arbeidstakere.

Bedrifter må selv betale de første sykedagene for sine ansatte for blant annet ha et insentiv for å tilrettelegge arbeidsforholdene for sine ansatte.

Da ville det være urimelig om eieren kan være syk og at staten betaler om ikke de ansatte selv kan være det.

 

Trygdeavgifta er ca. 3% høgre hos en selvstendignæringsdrivende enn hos en vanlig ansatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...