huldal Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg er selvstendig næringsdrivende. Har jeg krav på noe form for sykepenger når jeg hjemme og passer syke barn? Jeg har en tilleggstrygdeforsikring som gjør at jeg har 65% sykelønn fra dag 1. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Utdrag fra NAV Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk. Har jeg samme retten når jeg er selvstendig næringsdrivende? Betaler frivillig tilleggstrygd for sykepenger (har 65% sykelønn fra dag 1). Har lest litt i loven uten og finne noe spes. http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapi...n-j.htm&2.0 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 I følge denne siden: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=12695 så gjelder dette: "3.4 Omsorgspenger ved barns sykdom Omsorgspenger skal kompensere bortfall av arbeidsinntekt ved kortvarig fravær som følge av barns sykdom. Selvstendig næringsdrivende har i dag ikke rett til omsorgspenger ved barns sykdom. Det er heller ikke mulig å tegne tilleggsforsikring for å dekke dette." Om dette er riktig, eller endret på, vet jeg ikke, men det gir kanskje et utgangspunkt for videre leting. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Takk.... Norge er et urettferdig land..... edit: Ser at det du referere til er et brev til Barne- og familiedepartementet og er datert sept. 2005. Er det noen som vet om det har skjedd noen endringer? Endret 31. desember 2007 av huldal Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Norge er et urettferdig land..... Noen som vet hvilke hensyn som ligger til grunn for at selvstendig næringsdrivende ikke har samme rettigheter og vern som arbeidstakere? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Vet ikke jeg, men selvstendig næringsdrivende betaler jo f.eks ikke arbeidsgiveravgift heller. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Men vi betaler desto mer skatt.... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Men vi betaler desto mer skatt.... På hvilke måte da? *edit: for å svare meg selv litt på forrige spørsmål om hvorfor næringsdrivende ikke har samme rettigheter som arbeidstakere. Bedrifter må selv betale de første sykedagene for sine ansatte for blant annet ha et insentiv for å tilrettelegge arbeidsforholdene for sine ansatte. Da ville det være urimelig om eieren kan være syk og at staten betaler om ikke de ansatte selv kan være det. Endret 2. januar 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
huldal Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Men vi betaler desto mer skatt.... På hvilke måte da? *edit: for å svare meg selv litt på forrige spørsmål om hvorfor næringsdrivende ikke har samme rettigheter som arbeidstakere. Bedrifter må selv betale de første sykedagene for sine ansatte for blant annet ha et insentiv for å tilrettelegge arbeidsforholdene for sine ansatte. Da ville det være urimelig om eieren kan være syk og at staten betaler om ikke de ansatte selv kan være det. Trygdeavgifta er ca. 3% høgre hos en selvstendignæringsdrivende enn hos en vanlig ansatt Lenke til kommentar
reor Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Antar at problemstillingen sorterer under NAV og det hadde vært fint hvis du kontakter dem at du gir en tilbakemelding til denne strengen. Skal systemet endres må det vell behandles i ett eller annet politisk parti. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Arbeidsgiver må selv dekke de første 16 dagene av en ansatts sykefravær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå