Gå til innhold

Bomkjøp i julegave. HJELP! (55-200 med eller uten VR)

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt tre måneder på å tigge om et 55-200 (MED!!) VR til jul.

På julaften lå det et 55-200 UTEN VR under treet :no:

Objektivet ble kjøpt i butikk på Sortland, til samme pris som objektivet koster MED VR på nett. (2200 kr)

Min far gikk i butikken og fortalte hvilket objektiv han ville kjøpe, og ble solgt et objektiv uten VR, til samme pris som det kosta på nett med VR da.

I dag ringte jeg og la fram min sak for fotoforretningen, og de kunne tilby meg tilgodelapp og et objektiv MED VR for bare ( :ohmy: ) 3100 kr.

Så nå sitter jeg her og klør meg i hodet...

* Skal jeg selge objektivet uten VR på finn kan jeg jo selvfølgelig ikke kreve 2100 kroner for det, siden man får tak i det til 1799 hos ddmr.

* Dersom jeg går i butikken og bytter må jeg legge 900 kroner i mellomlegg( og dermed betaler jeg 500 kroner for mye enn objektivet koster på nett i dag, og 2000 kroner mer enn for et jeg har på hånden brukt)

*Dersom jeg beholder objektivet uten VR kommer jeg sikkert til å irritere meg grønn over at jeg fikk "feil"? Eller er det et ok objektiv uten VR også?

Jeg er totalt amatørfotograf, og tar hovedsakelig actionbilder av hest og hund.

Buhu.... drittjul:(

Tusen takk til deg som har lest helt ned hit og orker å slenge inn ditt råd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

55-200 er et ok objektiv også uten VR - meg bekjent er det ikke større forskjell i optisk ytelse.

Du kan i det minste trøste deg med at VR ikke hjelper noe særlig til actionbilder. VR er bra på statiske motiver, og kan hjelpe litt til å redusere vertikale bevegelser når du forsøker å følge et bevegelig mål i horisontalplanet.

Lenke til kommentar
Har de andre varer du trenger i den aktuelle fotobutikken, så kan du jo bruke tilgodelappen på det, og kjøpe en VR-variant der du får tak i det billigst.

Problemet mitt er bare at jeg har definitivt veldig dårlig råd, og det er nettopp derfor jeg har brukt hele høsten på å tigge om et slikt objektiv i julegave.

Hva skal jeg evt selge objektivet for evt? Det kosta 2200 kr på sortland, og billigste på nett er Japanfoto med 1799 pluss porto.

Et alternativ er å selge en tilgodelapp hos butikken, hvor mye kan jeg evt ta for det?

Miriam

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Hvis du betaler 900 xtra og får VR i butikken har du i det minste en fysisk butikk å gå til hvis noe skulle være galt med objektivet. Om det er verdt 900 å ha denne muligheten, er en annen sak. Men dersom faren din har blitt "lurt" til å kjøpe feil objektiv, ville jeg gå hardere på butikken for å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar
Hvis du betaler 900 xtra og får VR i butikken har du i det minste en fysisk butikk å gå til hvis noe skulle være galt med objektivet. Om det er verdt 900 å ha denne muligheten, er en annen sak. Men dersom faren din har blitt "lurt" til å kjøpe feil objektiv, ville jeg gå hardere på butikken for å få hevet kjøpet.

Så lite imøtekommende som denne butikken var tror jeg faktisk heller jeg ville kjøpt på en hvilken som helst nettbutikk og faktisk stole på at jeg får bedre service der dersom jeg skulle trenger reperasjon e.l.

Men det blir jo påstand mot påstand da....

Min far ba om VR, men fikk uten VR. Men de påstår selvfølgelig at det aldri har blitt nevnt VR.

Syns ikke dette er verdt en tur innom forbrukerrådet, selv om de virkelig fortjener det altså....

Snakk om å markedsføre seg, å være så uforskammet... Da vet jeg i alle fall hvor jeg ikke skal handle neste gang...

Buhu... nå står objektivet på bordet foran meg her, og jeg vurderer å bare si meg fornøyd uten VR.... Har ikke akkurat råd til å betale noe som helst ekstra..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kastet noe som helst av plastposer som fulgte med hadde jeg pent pakket sammen objektivet slik det lå når du fikk det, og sagt at du har fått ett annet objektiv enn det din far spurte etter. Deretter sier du at prisen for objektivet med VR er så hodestups høy i forhold til andre butikker, at du skal ha igjen pengene.

Dårlig service og skyhøye priser er ingen butikker tjent med. Si takk og farvel, og nevn at med mindre de er villig til å vise at de skjerper seg blir det siste gang du handler der og anbefaler det stedet til noen andre.

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har kastet noe som helst av plastposer som fulgte med hadde jeg pent pakket sammen objektivet slik det lå når du fikk det, og sagt at du har fått ett annet objektiv enn det din far spurte etter. Deretter sier du at prisen for objektivet med VR er så hodestups høy i forhold til andre butikker, at du skal ha igjen pengene.

Dårlig service og skyhøye priser er ingen butikker tjent med. Si takk og farvel, og nevn at med mindre de er villig til å vise at de skjerper seg blir det siste gang du handler der og anbefaler det stedet til noen andre.

Ja, det var min første tanke. Men tydeligvis har 40-50 år gamle menn lite respekt for småsinna 20 år gamle jenter som står på krava :innocent:

Pokkern at man ikke har en buff type som kan gå inn og slenge knyttneven i disken og kreve service.

Det gjør det ikke akkurat lettere at det er 2,5 timer å kjøre fra meg til fotoforretningen...

Blæh, typisk min flaks :thumbdown:

(har for øvrig ikke engang åpna eska til objektivet, men den er jo ikke forsegla på noen måte. Kvittering har jeg og)

Lenke til kommentar

Folket på Sortland er også tvunget til å følge forbrukerlover, og når de har levert et annet produkt enn som ble bestillt, og de gjorde det mot en kunde som ikke har kunnskaper til å sjekke hvilket produkt de har gitt en, så må de gi pengene tilbake til kjøper. Du får true med forbrukersak, samt innlegg i lokalavisen, så tipper jeg de skifter mening. Gi oss her på akam mailadressen til butikken, så vil jeg oppfordre til at vi spammer dem med klager på deres oppførsel overfor en sakeløs kunde. Dette er for dårlig. De har lurt din far til å kjøpe det de tilfeldigvis hadde i hyllene, selv om de visste at du ønsket et annet produkt. Renspikket svindel kaller jeg slik.

Lenke til kommentar
Du går rett tilbake til butikken og krever pengene tilbake. Du har trossalt 14 dagers angrerett :yes:

dessverre gjelder angreretten ikke ved kjøp over disk, kun ved kjøp f.eks over internett, postordre eller telefon.

Det er faktisk slik at en vanlig butikk ikke på noen måte er pliktig til å la forbrukeren bytte eller returnere varer med mindre det er feil eller mangler på varen.

Men jeg mener dette tilfellet er litt spesiellt siden jeg faktisk ikke har fått det som man ba om.

Hmm...

Lenke til kommentar
Men jeg mener dette tilfellet er litt spesiellt siden jeg faktisk ikke har fått det som man ba om.

Hmm...

De er i alle fall forpliktet til å levere det produktet man etterspør. Hvis ikke så har de gjort seg skyldige i feilaktig veiledning, noe som kvalifiserer til oppheving av kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Folket på Sortland er også tvunget til å følge forbrukerlover, og når de har levert et annet produkt enn som ble bestillt, og de gjorde det mot en kunde som ikke har kunnskaper til å sjekke hvilket produkt de har gitt en, så må de gi pengene tilbake til kjøper. Du får true med forbrukersak, samt innlegg i lokalavisen, så tipper jeg de skifter mening. Gi oss her på akam mailadressen til butikken, så vil jeg oppfordre til at vi spammer dem med klager på deres oppførsel overfor en sakeløs kunde. Dette er for dårlig. De har lurt din far til å kjøpe det de tilfeldigvis hadde i hyllene, selv om de visste at du ønsket et annet produkt. Renspikket svindel kaller jeg slik.

Jeg er med på den spamme ideen :p

Lenke til kommentar

Så modent.

Hvilket grunnlag har Andy1300 og PMnormal for å stole mer på trådstarter(s far) enn butikkmannen? Vi som sitter her har jo bare hearsay for at det som ble sagt i butikken ikke var "jeg skal ha en 55-200. Jeg tror den koster 2200,-"

Sorry, men sånt hører ikke hjemme noe sted i en diskusjon.

Jeg skjønner at situasjonen er kjip, men det er tross alt bare snakk om et objektiv. Og hvis jeg har forstått trådstarter rett har hun muligheten til å få tak i et brukt med VR for en tusenlapp. Her har hun jo tross alt mulighet for å få et helt nytt for en tilgodelapp + 900,-

Det kan jo hende at de kronene kan skaffes gjennom en ekstrajobb eller et gunstig lån fra far eller mor?

Lenke til kommentar
Så modent.

Hvilket grunnlag har Andy1300 og PMnormal for å stole mer på trådstarter(s far) enn butikkmannen? Vi som sitter her har jo bare hearsay for at det som ble sagt i butikken ikke var "jeg skal ha en 55-200. Jeg tror den koster 2200,-"

Sorry, men sånt hører ikke hjemme noe sted i en diskusjon.

Jeg skjønner at situasjonen er kjip, men det er tross alt bare snakk om et objektiv. Og hvis jeg har forstått trådstarter rett har hun muligheten til å få tak i et brukt med VR for en tusenlapp. Her har hun jo tross alt mulighet for å få et helt nytt for en tilgodelapp + 900,-

Det kan jo hende at de kronene kan skaffes gjennom en ekstrajobb eller et gunstig lån fra far eller mor?

Ekstrajobb? Jeg jobber fra klokken 06.30 til 13.00, 15.00 til 18.00 og annen hver dag fra 19.00 til 20.00 samt helger. Når mener du jeg skal få ekstrajobb? Unnskyld meg altså, men nå ble jeg en smule provosert her!

Jeg er enig med deg at det blir påstand mot påstand, og det er nettopp det jeg har presisert tidligere i tråden.(!)

Og det er nettopp derfor jeg spør om råd her....

Det finnes jo ingen bevis eller vitner for at min far ba om VR annet enn min fars påstand om det. Det er nettopp derfor jeg ikke har foreslått selv noen "aksjon" mot butikken det ble kjøpt i, men heller bedt om råd om hvorvidt jeg skal selge/bytte og bruke penger jeg har slitt LENGE for å spare for å betale 1000 kroner i overpris for objektivet eller om jeg skal være fornøyd med objektivet uten VR.

GRR...Sjelden at jeg lar meg provosere altså!

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg nok punget ut med 900 for å få rett objektiv, selv om det da kommer på en pris som er langt høyere enn den man finner på nettbutikker. Kanskje jeg ble litt revet med, siden jeg har en tendens til å tro på fortvilte personer. Da er det på sin plass å spørre om pappa hadde med en lapp i butikken, eller om han bare spurte muntlig?

Lenke til kommentar

Så, så, var ikke meningen å provosere deg, du har jo vært helt tydelig på at det er vanskelig å hevde helt bastant at faren din ble lurt (selv om butikkselgeren virker å være av den litt kjipe sorten)

Men du ga inntrykk av at du ikke hadde penger å bruke på dette, så da tillot jeg meg å komme med noen forslag. Når du allerede jobber så mye som du gjør er det selvfølgelig ikke noe alternativ.

(Poenget mitt var jo som du snappet opp å understreke overfor de som veldig raskt tok parti mot butikken at det kanskje ikke var verdens mest gjennomtenkte aksjon;) )

Likevel slutter jeg meg til de andre som sier at de ville betalt det det kostet, det er alltid ergerlig å betale mer enn man må for en vare, men alt har sin pris, og det er til syvende og sist bare et spørsmål om hvor sterkt man ønsker varen, og hvor fort man ønsker å få den. Jeg har betalt høyere pris enn nødvendig selv, for å få en vare fra en butikk den var på lager, kontra å måtte vente der det var utsolgt. Litt sure penger, men det var verdt det for meg. Situasjonen er litt annerledes her, men ikke helt.

Hvis det er utelukkende pengene som teller (og VR er viktig for deg) bør du kanskje vurdere å selge objektivet uten VR for så mye som mulig over 1700, og kjøpe det brukte med VR (hvis det er i orden).

Endret av dsgf
Lenke til kommentar

Hva med å gå i butikken litt med luen i hånden og forklare at han som kjøpte gaven til deg har kommet i en situasjon der det tydeligvis har blitt kommunisert litt feil, og at det da av en eller annen årsak har blitt handlet ett uten VR, mens det var meningen det skulle være VR.

Siden objektivet selges til 2100 andre steder i Norge, på nett osv, så ligger nok forhandlers innpris ganske nærme denne prisen, og kanskje prøve å få til en minnelig ordning der du får 500 i rabatt på VR, og dere på en måte møtes på halvveien.

Vil tro butikken i langt større grad vil godta en slik løsing enn en full heving av kjøpet, siden dere da begge går ut med hevet hode, og ingen "taper".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

De av dere som jobber/har jobbet i fotobutikk, har dere vært borte i en slik situasjon? Interessant å høre hvordan dette ble taklet fra deres side, evt. hvordan dere ville takle det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...