Gå til innhold

Avstand fra vifter til radiator..?

Anbefalte innlegg

Har et Thermaltake Mozart TX jeg skal sette to BlackIce ExtremII oppå hverandre. Det jeg lurer på er om varmen fra HDD og øvrige 5.25" brønner er ugunstig, og om avstanden fra radiator til viftene er i minste laget. Det er neppe noe problem siden jeg kjører to 2x120mm radiatorer, og setter de oppå hverandre.

Tenkte å legge inn en skinne mellom de, så de sitter fast i hverandre (har noen erfaringer med utstyr for dette, om noe er kompatibelt?), så skal jeg koble slange på vann inn på koblingen nærmest den andre radiatoren, så får jeg koblet de sammen med de to koblingene som er lengst fra hverandre. Radiatorene skal stå i kabinettet uten å være montert fast, slik at jeg kan ta ut radiatorene om jeg må gjøre endringer i 5.25" brønnene (det vil kreve 10-25cm mer slange).

Viktigste å kjøle er GPU, blir to Swiftech MCW60, en Swiftech MCW30 på chipset, og en eller to Swiftech Apogee GT på CPU (blir to hovedkort i kabinettet, ett ATX og ett Mini-ITX).

Kabinettvifter i front drar inn luft, vifter bak blåser ut. Jeg monterer samtlige 120mm vifter det er plass til, så det bli totalt 10x120mm vifter i kabinettet. Det tror jeg holder for å kjøle alt, og kjøle radiatorene bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes litt vel over/underkill ut. 2 ekstremradiatorer oppå hverandre? Og med vifter som ligger noe fra dem igjen uten noen form for lukking rundt?

Nei, dette høres litt smålurvete ut. Tommelfingerregel: 1 vifte per vifteplass på radiator (i ditt tilfelle 2 er radiator). Med så tykke radiatorer som BIX, er tykkelsen på radiatoren i seg selv på grensen til hvor høyt mottrykk vifter klarer å jobbe mot. 2 kan faktisk bli dårligere enn 1. Hvorfor gjøre det ekstremt komplisert, når man kan gjøre det enkelt og bra!

Og ja, viftene må/bør være skrudd fast i radiatoren, evt med en monteringsramme som gir litt avstand. Uansett bør de suge for best mulig effekt.

Lenke til kommentar

Kabinettet er jo ikke lukket. Det er fem 120mm vifter i front som suger inn luft, og fire av 120mm viftene bak ligger sammen, så de trekker luft ut av kabinettet. Det vil ikke lage noe mottrykk. Dilemmaet er at radiatorene må plasseres bak HDD og andre drives, så varmen derifra vil passere radiatorene. Derfor jeg hadde håpet noen kunne vurdere utfra bildene av kabinettet, så jeg oppnår god nok kjøling.

EDIT: Holder det med en dobbel 120mm radiator for kjøling på blokker til 2xGPU, CPU og chipset? Vurderer to radiatorer siden koblingene er 1/4" mens slangediameter er 3/8". Eller blir det ikke noen nevneverdig forskjell på flow selv om koblingene på radiator er noe mindre?

EDIT2:

(..) to 2x120mm radiatorer, og setter de oppå hverandre.

Oppå hverandre betyr at de blir plassert slik at fire 120mm vifter i kvadratisk plassering vil kjøle de, ikke at de legges dobbelt! Av det du skriver er det bedre for airflow å sette radiatorene helt inntil viftene, da får hver radiator kjøling fra to 120mm vifter hver. Selv om jeg har lest at mottrykk synker om en plasserer radiatoren litt unna viftene, tilsvarende radiusen på viftebladene.

Endret av x-ith
Lenke til kommentar

Ååå, sånn, nå!

Bare å skru viftene fast i radiatorene. Du vil sannsynligvis ikke få nevneverdige problemer med varme. Støy er noe annet, for med så dype radiatorer får du mer sus fra viftene. Har du 2 pro/stealth-varianter, bør dette egentlig holde til det du nevner med mindre støy. Er ikke mange watt fra chipsett, og en 3x120 holder til dette.

Lenke til kommentar

Hadde du tatt en titt på Kabinettet hadde du skjønt at jeg må kjøre i dobble radiatorer :p Det blir lettere å feste, så enten blir det 1 dobbel radiator eller 2.

Leste i en guide her om vifter at det lønner seg å ha radiatorene like langt fra viftene som radius på viftene. Derfor lurte jeg også på om jeg skulle montere radiatorene litt fra viftene, dersom det ikke ble problematisk med at varm luft fra HDD og andre drives blir dratt over radiatorene. Alternativt kan jeg koble på et rør (sånn typ. ventilatorvifterør) fra en av frontviftene, og på radiator. Da får jeg push/pull fra hver side av radiator, det vil gi kaldest luft til kjøling.

Det er nødvendigvis ikke så stort problem om jeg bare kjører to radiatorer, for da vil vannet ligge dobbelt så lenge i radiatorene. Også en av grunnene til at jeg kanskje kan dra fordel av 1/4" kobling på radiator (når det er to radiatorer koblet i loopen med Y-koblinger før og etter radiatorene), som altså er større enn slanges indre diameter på 3/8", og da montere lettere med "albueledd" mellom radiatorene, og dermed koble de på de nærmeste koblingene. Flow i et slikt system vil jo ikke bli bremset gjennom radiator, siden de har 5/4 (1/4"x2 vs. 3/8") diameter på inngangene av hva slangen har, da sparer jeg jo også pumpen for mottrykk.

Ved å sette radiatorene slik, sparer jeg meg også for vanntank, da jeg kan ta ut radiatorene, og koble vann til på en T-kobling." Må kunne ta ut radiatorene siden de ellers blokkerer når jeg monterer flere HDD.

Hvor mange radiatorer trenger jeg for å kjøle 1/3 GPU typ GTX, samt NB og CPU? Er fornøyd så lenge jeg holder temperaturen under 50 grader.

Det blir forresten en server i fjerde kabinettsektor, der blir det et Mini-ITX kort. Lurer på om jeg skal vannkjøle det og, eller om det går på passiv kjøling!? Noen med erfaringer?

Endret av x-ith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...