Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen gir opp etter få sekunder

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et merkelig problem med den relativt nye PC-en min (knappe 2 måneder gammel).

Det som skjer er at når jeg skrur den på, så starter viftene, men etter få sekunder så "gir den opp".

Pcen stopper rett og slett, og dette er før jeg rekker å få opp POST eller noe som helst på skjermene.

Etter ca 1-2 sekund etter den har stoppet, så starter den igjen.

Slik fortsetter den i en uendelig loop helt til jeg skrur av knappen på selve strømforsyningen.

Hvor lenge den klarer å holde seg på før den stopper er helt tilfeldig, men sjelden mer enn 3-4 sekunder.

ca 1 av 20 ganger rekker jeg å se POST på skjermene, og en gang fikk jeg tilogmed sjekket bios før den gav opp.

Jeg har resettet CMOS ved å ta ut batteriet i 15 sekunder (som beskrevet i manualen til hovedkortet), men det hjalp ikke.

Oppsettet er som følger:

Strømforsyning: Corsair HX 520W

Hovedkort: Gigabyte GA P35 DQ6

CPU: Intel Core 2 Duo 3ghz (e6580 eller hva det var)

Pcen er ikke overklokket på noen måte, og problemet oppstod helt plutselig når jeg skulle gjøre en vanlig reboot. Pcen hadde da stått på i noen uker.

noen som har opplevd noe liknende, eller har en anelse om hva som er feilen?

Jeg håper jeg slipper å sende inn strømforsyningen, for det blir litt avet styr å demontere dette fullstappede kabinettet mitt :/

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker det nå med alle komponentene tilkobla? Vil gjerne vite det , da nøyaktig det samme skjedde med min hjemmebygde pc- viftene rørte seg i et halvt sek. for så å kutte ut. Tok å sendte pcn til komplett hvor jeg bestilte delene, min mistanke var at strømforsyninga var gåen. Har enda ikke fått den tilbake.

Lenke til kommentar

Noen som kan vite?

Strømforsyningen fungerer altså utmerket alene, men koblet til hovedkortet så klarer den ikke å sveive igang lenger enn noen få sekunder før dne gir opp og prøver på nytt i en uendelig loop.

Kan det være strømtrekket som er for stort, at rett og slett en elektronisk sikring "resetter" strømforsyningen?

I så fall må det ha skjedd noe med noen av komponentene, for oppsettet har fungert knirkefritt i noen måneder før dette plutselig inntraff.

Lenke til kommentar

Update

Jeg har nå funnet ut hva som gjør at den ikke klarer å boote.

Når jeg tar ut strømledningen til prosessoren (den firkantende 4pins kontakten like ved cpu), så starter den uten å gi opp.

Men jeg får ingen beep codes eller bilde på skjermen.

Forslag folkens?

edit: Jeg legger også merke til at CPU-viften ikke starter. Den er koblet direkte til hovedkortet.

Går den på samme "kurs" som prosessoren? (Hvis det er slik at cpu har egen kurs)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Jeg har ikke flere CPU'er liggende å slenge rundt omkring, dessverre.

Vurderer å sende inn hele hovedkortet med cpu og ram til amentio.

Har allerede en RMA på kortet siden audio ikke virket, men gav faen og brukte et ekstert usblydkort istedenfor, siden jeg ikke orket å demontere hele greia jeg brukte en dag på å bygge.

Spørs om jeg ikke skal utvide den RMA'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...