-alias- Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) det er stabilt hvis man får en feilkorrigert versjon.. hvis ikke kan kortet være ett sant helvete å feilsøke på. jeg kjøpte mitt for å få 1333mhz fsbstøtte til min C2D6750. det hele endte med at jeg få Komplett til å flashe bios for kortet støttet ikke cpuen overhodet. så kom minneproblemene. så kom marerittet med to EVGA 8800gt, da viste det seg at sli kortet på hovedkortet var en håpløs revisjon.. så problemfritt er det IKKE.. Problemfritt har det ikke vært. Jeg kjøpte mitt for nesten 6 - 7 måneder siden og da jeg fikk det ville ikke bios kjennes med min E6850, men ved å oppdatere bios gikk det greit. Kortet bootet fra første stund og kjørte med riktig hastighet, men hadde ikke peiling på hvilken CPU som sto i. Men som sagt, dette rettet seg med gang bios var oppdatert. Minnet måtte stilles manuelt, noe jeg ennå må gjøre. Kortet er rimelig og jeg synes det gjør en god jobb til å koste under 900. Her ses hva kortet klarer hos meg http://dump.no/files/e679ff681b57/hardware.jpg GPU-Z viser at SLI er disablet, men der en bug i GPU-Z. SLI kjører helt fint på dette kortet, som også resultatet fra 3DMark06 indikerer. Vista viser nå korrekt 4GB RAM etter at jeg la inn SP1. Endret 4. januar 2008 av -alias- Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Hei. Interessante samtaler her. Ser ut til at minneslotten er deffekt, så da gjenstår spørsmålet: Hvilke annet kort i samme prisklasse er å foretrekke? Er P35 brikkesettet OK? Er det i så falle det samme hvilket kort en velger eller er noen bedre enn andre. Må kunne klokkes. Eller nytt P5N-E Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 P35 er det mest stabile og sammen med X38 det mest klokkevennlige chipsettet pr. dags dato. Jeg pleier å anbefale (i "økonomiklassen") Gigabyte DS3R, MSI P35 NEO2, Abit iP35 og Asus P5K - alle er meget bra og stabile og klokker fletta av Nforce kort Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hei.Er P35 brikkesettet OK? Er det i så falle det samme hvilket kort en velger eller er noen bedre enn andre. Må kunne klokkes. Eller nytt P5N-E Man har som utgangspunkt krav på samme, tilsvarende eller bedre hvis ikke de 2 førstnevnte er å oppdrive. Jeg tror jeg ville gått for P35 med tanke på mindre varme og klokkingen. Hva med å betale litt mellom og ta dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335649 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335649 Helt enig, sannsynligvis DET beste P35 kortet uansett pris. Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Takk for svar. Nå ble det slik at SHG er så snille og sender meg et nytt føre jeg behøver å sende inn det gamle. Da ville de bare levere likt. SHG fører dessverre ikke ABIT. Får håpe det nye kortet fungerer smertefritt. Bjørn Roger Lenke til kommentar
ibi-ubu Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Uff, synd eg ikkje har sett denne posten før. Eg har hatt min pc i ca 8 månadar no (noko slikt) og har eit P5N-E SLI som har gitt meg store problem med minnet. Eg kjopte ei ferdigbygd maskin frå Komplett og bytta rammen frå Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB til 4 Gb (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail Eg har enno ikkje fått brukt alle fire brikkene. Kan køyre med 3 stykker, men det er vel ikkje ideelt. Ser det har komme eit par nye biosoppdateringar no, så eg får vel prøve det. Er det framleis for seint å klage/be om "byttekort"? Dersom eg klagar: kan eg då berre be om å få tilsendt eit nytt kort og sette dette i spå eigahand, eller må eg sende inn heile boksen? Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Du får ringe til Komplett og høre. Vanligvis vil de ha maskinen inn når de har satt den sammen og står for garantien. Ved bruk av tre brikker mistes dualchannel så det er ikke så gunstig nei. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det kan hende en biosoppdaterig gjør susen. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Får håpe det nye kortet fungerer smertefritt.Bjørn Roger Jeg husker ikke om jeg nevnte det, men dette kortet har et temperaturproblem, ved at det blir pokker så varmt i brikkesettet. Uten at jeg vet det for sikkert antar jeg at det er der temperatursensoren er plassert. I mitt kabinett er det 3 stk. MIST vifter, slike http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISTYLFA120LSCL , noe som burde være rikelig med vifter under normal bruk. Hver av disse flytter ca. 54 m3 luft pr. time. Jeg har valgt å la 2 slike blåse inn i kabinettet, mens den tredje sender varmlufta ut bak, og den får hjelp av vifta i PSU som jeg etter nøye vurdering snudde slik at den nå henter sin kjøleluft inne fra kabinettet. Mitt kabinett er kanskje noe over normalen fullt av komponenter, men mer om det nedenfor. Maskinen fungerer ikke optimalt siden jeg ikke klarer å få temperaturen på hovedkortet (brikkesettet) lavere enn 54 grader uten last. Jeg har da en romtemperatur på mellom 22 - 24 grader. CPU ligger på 49 grader uten last. Skjermkortene ligger på ca. 70 grader uten last. Ved last stiger temp. på CPU fort til 64 - 65 grader hvis jobben varer en stund, og HK nærmer seg 60 grader. Skjermkortene orker jeg ikke å nevne, men de blir veldig varme. Likevel har maskinen vært 100 % stabil selv om den er klokket til 3.6 GHz på CPU. Jeg har likevel fundert på hvordan jeg skulle få ned temperaturen uten å bytte kabinett eller flytte i telt. All min maskinvare kan ses i signaturen. Jeg leser ofte om at mange på forumet har temperaturer som er hinsides lavere enn de jeg klarer å få til, og jeg går ut fra at dette må ha noe med valg av kabinett og hovedkort å gjøre. Vel, uansett, i dag kom jeg plutselig på at jeg hadde 4 stk. 120mm server vifter liggende fra 2 Compaq Proliant servere jeg fikk hos en bedrift i 2001. De ville kjøre alt på fyllinga, men via en bekjent i bedriften (som visste at jeg ville være mer enn interessert) fikk jeg overta "skrotet" uten vederlag. Dette er vifter som ble laget for det amerikanske markedet tidlig på nittitallet for bruk i servere som ofte ble plassert på dårlig ventilerte rom. Derfor var disse viftene konstruert til å flytte mye luft uten at de tenkte for mye på støyen de avga. Viftene er likevel relativt stille sammenlignet med noe av dagens materiell. Disse viftene oser av kvalitet, og de har en vekt som gjør at en forstår at disse viftene kostet mye den gangen de var i produksjon. Etter mye leting fant jeg viftene, det var 2 slike http://america.hongfaith.com/ServerSparePa...erver%20Fan.htm og 2 som er nesten lik disse http://www.users.dircon.co.uk/~nmb/fans/4715kl/4715kl.htm bare at mine heter NMB Boxer model 4715ML-04W-B39. Eneste forskjellen er at vifta jeg viser til kan gå på variabel hastighet, noe den jeg har ikke kan. Jeg valgte å starte med å skifte ut vifta under perforeringen i sidedøra, og satte vifta til å blåse inn, slik den "gamle" Mist-vifta hadde gjort. Luftstrømmen treffer da begge skjermkortene og videre mot minnet og brikkesettet. Den nye vifta flytter 241.5 m3 luft pr. time, altså 4.47 ganger mer enn Mist-vifta. Vi snakker nå om Nidec Beta V 120mm Server Fan, TA450DC som er den jeg prøvde først. Jeg måtte bygge om strømkoblingen fra en Proliant type flat 4-pins (3 ledere) til 4-pins 12V Molex (heter det det?) for å få riktig strøm til vifta. Gjett om jeg var spent da jeg hadde fått alt på plass og trykket på knappen. Oppstarten var normal og av erfaring visste jeg at vanlig driftstemperatur ville være oppnådd etter ca. 10 - 15 minutter. Jeg hadde ikke tid til å vente så jeg kjørte en runde med 3DMark06 for å få opp varmen i kassa. Da 3DMark var avsluttet fyrte jeg opp CPUID Hardware monitor og som referanse Asus PC Probe II. Begge viste 45 grader på hovedkortet og 47 på CPU. Etter en stund stabiliserte det seg til 43 grader på begge. Dvs. en nedgang fra tidligere på 11 - 12 grader på HK og 5 - 6 grader på CPU. På skjermkortene fallt temperaturen med 13 -15 grader til 55 - 57. Romtemperaturen er 23.3 grader og jeg er veldig fornøyd med resultatet tatt i betraktning at maskinen er temmelig full av komponenter. I tillegg til 2 skjermkort i SLI er der 4 hardisker, 2 optiske enheter, nettkort og noe mer. Skjermkort, CPU og harddisker avgir mye varme. CPUID Hardware Monitor er et kjekt program som viser hvor høy maxtemperatur den enkelte sensor har vært utsatt for. Jeg ser at de forskjellige programmene ikke er helt enige om temperaturene, men det skiller ikke med mer enn en grad eller to. Resultatet er bedre enn jeg hadde håpet på. Vifta skal avgi et max støynivå på 48.4 db med 3,250 omdreininger i minuttet, men jeg merker ingen forskjell fra tidligere siden CPU-viftene, harddisker og PSU allerede gir fra seg noe lignende med støy. Tidligere lot jeg PSU-vifta hente frisk romluft fra oven via perforeringene i toppen av kabinettet. Etter å ha montert inn den nye vifta snudde jeg den som hjelp til å få opp farta på luftflyten i kabinettet. Det er mulig PSU støyer mer nå enn tidligere fordi vifta jobber mer enn tidligere. Det er en Scythe Ninja Plus som kjøler CPU, her https://prisguiden.no/product.php?productId=54618 med 2 vifter, en på siden og en over. Men I tillegg har jeg en CPU-vifte fra en AMD X2 4200+ montert over brikkesettet. Joda det støyer fra alle viftene, og fra der jeg sitter måler jeg den samlede støyen til 46 db. Det er jevn bakgrunnsstøy og jeg plages ikke av den. Denne maskinen er min "eksperimentmaskin" som jeg ikke bruker til seriøst arbeid, men bare tester ut forskjellig med. Jeg gjorde samme jobben med min arbeidsmaskin (samme kabinett), men her oppnådde jeg ikke de samme gode resultatene, men det kommer nok av at utgangspunktet ikke var like varmt. Jeg ble rimelig fornøyd også med den maskinen. Hovedkortet i denne er Asus M2N-SLI DL og CPU er en AMD X2 6400+ Black Edition, klokket til 3.5GHz. Resultatene fra eksperimentmaskinen (den i signaturen) kan ses her http://dump.no/files/fb80e2c9b596/hardware3.jpg Hvis noen ser noe jeg opplagt har oversett så vil jeg sette pris på å bli gjort oppmerksom på det. Det er også mulig at jeg har latt meg rive med og har voldtatt denne tråden, noe jeg kanskje regner med å få litt pepper for. Uansett så er gleden på min side. Edit: Etter at jeg åpnet vinduet og romtemperaturen ble senket til 18 grader, kunne jeg lese av disse temperaturene http://dump.no/files/fb80e2c9b596/hardware4.jpg Endret 8. januar 2008 av -alias- Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Hei. Det var fin og nyttig info Alias. Ser ut som du har god orden på sakene. Både fra denne tråden og andre. Ser ut som norsk support på SHG er nede og jeg får ikke noe nytt kort på forhånd fra danskene. Må levere inn først. Har søkt om å få Asus P5K Premium. Vi får se. Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg leverte mitt EVGA 680i A1 inn til rep i går og får et ASUS P5N-E SLI i morgen. Etter jeg har lest denne tråden lurer jeg nå på om jeg i det hele tatt skal åpne pakka :!: Den revisjonen av P5N-E som sendes ut nå er ikke av de værste, men å gå fra ett EVGA 680i A1 til P5N-E SLI er dårlig butikk uansett jaha ... du hater jo nForce uansett, så du kan vel alt om begge chit(p)setta for å ha noen gode argumenter på lager... Så bli "opplys" meg om hva som er feil på "mitt" chitsett i forhold til ditt Meget fornøyd med mitt P5N-E SLI jeg Kjører stabilt og grei oc på både cpu og gpu. Venter nå på penger til vannkjøling og enda et EVGA 8800GTS kort :/ Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Jeg har både Asus P5N-E SLi og Asus Striker Extreme, det finnes mange som kjører disse uten problemer, men det finnes fler som HAR problemer - ingen produkter har en feilrate på 100%. Selv om ditt hovedkort fungerer bra så er ikke alle så heldige. Og ja - jeg hater Nforce - med rette og erfaring Vil du finne ut hva som KAN gå galt så er det bare å bruke søkefunksjonen her, eller på hvilket som helst hardwareforum rundt i verden, er et par til som har samme erfaring som meg ;-) Endret 13. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hei. Ja da gidder jeg ikke å vente på SHG lenger (Blir vel en drøy affære). Kjøpte meg et Abit IP35 Pro fra PC-utstyr i stedet. Kommer i dag eller i morra. Får heller selge erstatningskortet eller mekke en maskin til på sikt. Update 26.02: Har fått beskjed fra SHG om at erstatningskortet er OK men levering på 4-6 uker. Har fått montert Abit kortet. Funker med alle brikkene(4*1). Har ikke klokket enda. bjørn roger Endret 26. februar 2008 av bjørn roger Lenke til kommentar
bjørn roger Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Fikk beskjed fra posten i dag at det var kommet pakke fra SHG. De har sendt meg et <<Asus P5K Premium>> i erstatning. Ble jeg fornøyd med. Etter jeg først fikk kontakt med support har tingene gått rimelig greit. Ser foresten at de søkte etter folk til norsk og svensk support. Blir vel litt bedre når de får dedikerte personer. bjønr roger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå