Grimnar Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hei og god jul! Jeg fikk meg en Raptor 74 i julegave og ønsker derfor å overføre XP fra min gamle SATA-disk til min nye. Er dette mulig? Er vanligvis OSX-bruker og husker derfor lite fra XP-verden. Men jeg søkte litt og fant ut hvordan jeg tok fullstendig backup av XP, men det sto aldri helt klart om jeg kunne boote fra den nye disken etter backup. Noen som har noen gode forslag? Eller må jeg instalere XP på nytt? (Håper ikke dette blir en ytelsediskusjon om Raptor er verdt pengene osv). Mvh Andreas. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 En god løsning er programmer ala Acronis True Image Home og Symantec (Norton) Ghost. Dvs. verktøy som kan klone partisjoner/disker. Finnes sikkert flere. Selv brukte jeg Acronis True Image Home da jeg satte inn ny systemdisk i min PC. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hei og god jul! Jeg fikk meg en Raptor 74 i julegave og ønsker derfor å overføre XP fra min gamle SATA-disk til min nye. Er dette mulig? Er vanligvis OSX-bruker og husker derfor lite fra XP-verden. Men jeg søkte litt og fant ut hvordan jeg tok fullstendig backup av XP, men det sto aldri helt klart om jeg kunne boote fra den nye disken etter backup. Noen som har noen gode forslag? Eller må jeg instalere XP på nytt? (Håper ikke dette blir en ytelsediskusjon om Raptor er verdt pengene osv). Mvh Andreas. Du skal vel kunne gjøre dette. Utfordringen er å få med alt på disken inkludert NTFS, boot filer osv. Den vanligeste metoden er vel å bruke et disk image program kopiere. Dersom din gamle disk er større enn den nye kan det by på litt ekstra trøbling. Etter at alt er overført er det bare å gå inn i bios og endre harddisk boot rekkefølge/prioritet. Altså ikke den vanlige boot rekkefølgen som typisk velger CD/HD/Floppy/Nett boot rekkefølge. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Anbefaler også Acronis True Image Home. Funker som bare det til å overføre OS fra en disk til en annen! Lenke til kommentar
HAG Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Eg brukte Paragon Drive Backup 8.51 Personal til jul når eg flytta OS, tok det fra et Raid5 sett til en enkel disk. Abonerer på Komputer for alle og fikk det med på CD-en, i siste nummer. Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg skal se litt på Acronis, men jeg blir litt skremt av alle "bells and whistles". Og til alt overmål så har jeg så gammelt utstyr at jeg ikke lengre ser hva som foregår i bios/boot. Alt er bare noen streker... Så om jeg skaffer meg Acronis, så må jeg overføre fra gammeldisk til den nye, og bare bytte om pluggene og satse på at ting fungerer! Lenke til kommentar
andylove Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Kan vel ikke få anbefalt deg nok til å kjøre en ren installasjon, men forstår at det kan bli en smule brutalt. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Kan vel ikke få anbefalt deg nok til å kjøre en ren installasjon, men forstår at det kan bli en smule brutalt.Veldig brutalt ja. Det er ikke nødvendig i det hele tatt. Windows reagerer ikke på bytte av OS-disk. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 anbefaler seatools fra seagate om du har en disk fra seagate eller maxtor tilkoblet (påkrevd for å kjøre programmet). dette kopierer alt på disken, inkluders MBR så den booter som den skal (ofte hatt problemer med dette med andre programmer, inkludert acronis, med seagate sitt har ikke sviktet enda, til tross for at dette også er laget av acronis). holder at du har en seagate/maxtor disk tilkoblet når du starter programmet, ekstern disk går også fint. og du kan clone til og fra hvilken som helst disk så snart programmet er startet opp, uavhengi av hvilket merke diskene er. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Acronis har en egen funksjon til bytte av harddisk. Du velger Source-disk og destination-disk. Så booter den om, og flytter over alt til den nye disken. Så er det bare å koble ut den gamle og sørge for at det står rett boot-disk rekkefølge i BIOS. Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg skaffet meg Ancronis og la inn dette, fungerte utmerket. Håper jeg. Valge source og destination. Bootet og jeg ser ikke mer pga oppløsningen på skjermen. Men jeg hørte at ting surret i diskene før jeg dro på jobb, så jeg satser på alt det er i orden til jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hei, og godt nytt år!! Funka det??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå