Gå til innhold

"Bekreftet" nye Nikonobjektiver: AF-S 16-85 f/3.5-5.6 VR, 24mm tilt/shift, 60mm macro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kjøper uansett ikke 30mm F1.4 pga. at det er optisk perfekt, men fordi at det er et meget lyssterkt normalobjektiv for DX/APS-C, man lærer seg fort å leve med de begrensningene som er...

Ja, og hvis man ikke får et mandagsobjektiv er jo Sigmaen brukbart skarp i senter.

Lenke til kommentar
For det andre tviler jeg på at det kommer f1.4 objektiver til DX med det første (om noensinne).

Litt for seint her, boy. Det er lenge siden det kom et 1,4-objektiv til DX, og det er et relativt populært produkt her på huset. TOH65 ser vel for seg at Nikon kan lage et bedre objektiv i normalklassen med så stor blender som f/1,4.

Ja det var det jeg tenkte. Sigmas 30mm f/1,4 er fristende, men på grunn av mange sprikende tilbakemeldinger er jeg litt usikker. Kom det et alternativ fra Nikon er jeg sikker på at det ville være bedre.

Før brukte jeg 99% 55mm f/1,7 på slr. Kunne tenkt meg noe lignende til DSLR (30 - 35mm)

Innerst inne er jeg klar over at det er kun to alternativer til normalobjektiv: Sigma 30mm f/1,4 og Nikon 35mm f/2. Et nytt objektiv fra nikon som det drømmes om her kommer til å koste skjorta fem ganger. Se på Nikon 28mm f/1,4 som er / var svindyrt. I produktguiden her på akam står det at amentio skaffer objektivet for 15291,- ?? Jeg tenkte dette ikke ble lagd lenger.

Kjøpte meg heldigvis et Sigma 30mm 1.4 i forrige uke og det er det mest syke jeg har prøvd! Utrolig kjekt uansett lys, skarpt som bare det.... og mulighetene for å leke :dribble:

Kansje det beste kjøpet jeg har gjort til nå...

Lenke til kommentar
Går det an å starte en underskriftskampanje for å få Nikon til å lage et AF-S 30mm f/1,4 VR :love:

Går det an å starte en underskriftskampanje mot uforståelige objektivforslag?

For det første er f1.4 på 30mm sammen med D3 mer en godt nok grunnlag for å eliminere det meste av bevegelsesuskarphet. For det andre tviler jeg på at det kommer f1.4 objektiver til DX med det første (om noensinne).

hvem nevnte DX?

Lenke til kommentar
Nikon trengte en T/S vidvinkel, så det er bra - det andre er for meg nokså uinteressant.
Skader jo ikke med et rimelig macro (micro)-objektiv kompatibelt på D40(x) da... Den er vel ei heller DX, så egenskaper som vignettering vil antakelig være praktisk talt fraværende på crop-kameraer.
Lenke til kommentar
Schnoodleboys utbrudd er en måned gammelt - vi kan sikkert la det ligge.

Pressemeldinger lekket på dpreview-forumet: http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=26540830

24mm f/3.5 tilt shift, ny AF-S 60mm micro med nanocoating og den omtalte 16-85 VR, som blir kitobjektiv til D300.

Nikon trengte en T/S vidvinkel, så det er bra - det andre er for meg nokså uinteressant.

Huff, for noe crap... så du prisen på tilt/shift-objektivet? 1829 euro! Det står også i pressemeldingen at det kommer en 45mm og en 85mm tilt/shift i løpet av sommeren.

Og en oppdatert 60mm macro! Hvem var det egentlig som ønsket seg dette?

Edit: Så forresten at 16-85mm var priset til 600 euro, dvs snaue 5000. Man kan vel forvente at prisen blir enda høyere i Norge, så da tipper jeg det er en del som blir skuffet...

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Og en oppdatert 60mm macro! Hvem var det egentlig som ønsket seg dette?
D40-eiere med lyst på et rimelig macro-objektiv med autofokus?

519 euro (4150 kr pluss "norgespåslag") kan vel ikke kalles rimelig, kanskje hvis man sammenlikner med andre Nikon-objektiver. Uansett blir det flere ting å velge mellom for D40-eiere, Tokina jobber vel med å integrere fokusmotor i sine objektiver, og det skulle ikke forundre meg om Sigma og Tamron gjør det samme. Så før denne 60mm er på markedet tipper jeg flere av de mer anvendelige 105mm er oppdatert med fokusmotor.

Lenke til kommentar
519 euro (4150 kr pluss "norgespåslag") kan vel ikke kalles rimelig, kanskje hvis man sammenlikner med andre Nikon-objektiver.
Rimeligere enn andre alternativer med autofokus (AF-S 105mm Micro f/2.8 VR og Sigma 150mm f/2.8 HSM). I tillegg er det villedende pris du har oppgitt, markedsprisen blir nok noe lavere. Tipper prisen vil ligge ganske nært det Nikkor AF Micro 60mm f/2.8D koster i dag...
Lenke til kommentar

Jepp jepp,

La oss håpe Nikon ruller ut en "superspeed" vidvinkel med AF-S slik at det kan komme noen 28mm f1.4 AF-D på bruktmarkedet igjen.

Forøvrig er det nye kit-objektivet en skam. Jeg ville helle leve med litt mindre ekstrem vidvinkel (som uansett kommer til å bli plaget av distorsjoner og hva mer) og en fast lysstyrke på f.eks f4. Jeg begynner seriøst å angre på at jeg bestilte meg Nikon D300.

Gi oss en Nikon 24-105mm AF-S G FX f4 med VR-II nå!! Canon har den, og den er fantastisk. Og la oss slippe å få den med byggkvaliteten til Nikkor 24-120mm VR, den var bare fæl. Dette er et objektiv som ville ha livet's rett mer enn noen gang før- Sammen med Nikon D3 og Nikkor 14-24mm, og D300 sammen med Nikkor 12-24mm. For mange ville dette være så godt som en komplett utrustning med fin balanse i kamerahus og god optikk..

Lenke til kommentar
men jeg begynner å bli grundig lei av Sigma 30mm'en min. :(

Litt OT, men: Har du lyst å utdype? Jeg er nemlig litt lysten på dette objektivet selv.

La meg gjette: litt i overkant soft vidåpent, og uskarpt i hjørnene, samt litt CA :-)

Jeg kan tilgi mye så lenge jeg faktisk får et bilde - ved f/1.4 syns jeg den er akseptabel så lenge man er oppmerksom på begrensningene, noe jeg ikke kan si om f.eks 50/1.8 ved f/2 - det eneste jeg ikke kan tilgi er upålitelig AF, og med D200'en min er Sigmaen ekstremt upålitelig. Antagelsen er selvsagt at jeg ikke ville hatt samme problemer med en Nikkor.

Det er mao. ikke Sigmaen som sådan jeg er lei av, men kombinasjonen med D200'en. Sammen med D70'en min er den veldig god og AF er nær 100%, men jeg kjøpte ikke D200 for å ha den hengende på veggen i vintermånedene. :( Av den grunn har jeg pint meg gjennom helgen med Sigmaen på D200'en, og det har vært ekstremt frustrerende:

Første forsøk:

248285295-O.jpg

180/sek, ISO 100, f/5

Andre forsøk:

248285309-O.jpg

160/sek, ISO 100, f/5

Begge er 100%-crops.

Sluttresultat:

248301628-L.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar
men jeg begynner å bli grundig lei av Sigma 30mm'en min. :(

Litt OT, men: Har du lyst å utdype? Jeg er nemlig litt lysten på dette objektivet selv.

La meg gjette: litt i overkant soft vidåpent, og uskarpt i hjørnene, samt litt CA :-)

Jeg kan tilgi mye så lenge jeg faktisk får et bilde - ved f/1.4 syns jeg den er akseptabel så lenge man er oppmerksom på begrensningene, noe jeg ikke kan si om f.eks 50/1.8 ved f/2 - det eneste jeg ikke kan tilgi er upålitelig AF, og med D200'en min er Sigmaen ekstremt upålitelig. Antagelsen er selvsagt at jeg ikke ville hatt samme problemer med en Nikkor.

Det er mao. ikke Sigmaen som sådan jeg er lei av, men kombinasjonen med D200'en. Sammen med D70'en min er den veldig god og AF er nær 100%, men jeg kjøpte ikke D200 for å ha den hengende på veggen i vintermånedene. :( Av den grunn har jeg pint meg gjennom helgen med Sigmaen på D200'en, og det har vært ekstremt frustrerende:

Takk for utfyllende svar. Jeg kan også leve med bl.a. uskarpe hjørner når man tar prisen med i betraktningen.

Veldig pussig at det skal finnes en slik dårlig match mellom en kameramodell og et objektiv. For D200 fokuserer vel upåklagelig med alle de andre objektivene dine? Regner med du har spurt forhandleren om dette (hva sa han)?

Nå har jeg tilfeldigvis D70s, så kanskje jeg skal ta sjansen likevel da...

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe bestemt problem med upålitelig autofokus med min 30mm. Tok bilder på en fest med ISO helt opp til 4000 @f/2 og fokusen satt der jeg antar den skulle (var ikke i helt optimal stand jeg heller). Dette er med D300 uten AF-assist light (som irriterer vettet av alle du tar bilder av).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...