Gå til innhold

Ny telefon, fortrinnsvis SE, ikke satt makspris

Peppep

Anbefalte innlegg

Først et generelt spørsmål - er det noen ulemper med å kjøpe en telefon med binding for så å låse den opp og debrande den? Så vidt jeg vet er det fullt lovlig, jeg betaler jo for abonnementet, og jeg kan få det gjort for 400 kroner.

Så, til telefonen jeg skal kjøpe. Ønsker følgende:

- God batteritid. Jeg er drittlei av min 2+ år gamle N6680 som sluker batteri, slik S60-telefoner har en tendens til å gjøre.

- Hurtig, bra responstid. Spesielt java-ytelse.

- Ikke nødvendig med inkludert bra epostleser, browser el.l. Bruker Opera Mini, java-Gmail osv til slikt, derav punktet ovenfor. ;)

- Gjerne mulighet for å multitasking - bokstavelig talt. Det er en av tingene jeg liker med S60 og N6680 som jeg har nå, muligheten til å ha flere baller i luften samtidig og i tillegg kunne skifte like effektivt mellom dem som Alt+Tab i windows. Det er også et av savnene ved bruk av N6680, den har maskinvarebegrensninger som gjør (snart "gjorde" :D) at jeg ikke greide mer enn to java-programmer samtidig, ikke alltid dét engang hvis det ene var krevende. Krevende er her f.eks. Opera mini som makset minnet, ikke noe "verre".

- God radiofunksjon (gjerne med brukbar, medfølgende hansfree)

- God mp3-spiller er bonus, men ikke nødvendig. Vil normalt sett bruke dedikert MP3-spiller for å spare strøm på mobilen.

- Bra kamera er også bonus..

- Bluetooth og gprs

- God kalender/planlegger - trenger ikke å ha så fryktelig mange avanserte funksjoner, men f.eks. aktiv hvilemodus med dagens og alternativt morgendagens oppføringer settes pris på.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøpe SE nå. Har stort sett kjørt slalom og hatt annenhver SE og Nokia, men det er ingen nødvendighet. Hovedgrunnen til at jeg foretrekker SE i dette tilfellet er det første punktet - batteritid, som jeg har inntrykk av at SE scorer høyere på. Men en bra Nokia-telefon kan jo også vurderes. De mest aktuelle jeg har sett på til nå er K810i, k850i eller evt en walkman-modell. Et høyaktuelt Nokia-alternativ vil vel være N82.

Når det gjelder trådløse løsninger har jeg overhodet ikke bruk for 3G, super-3G og alt det fjaset. Jeg bruker gprs ganske mye, og that's it. Jeg hadde dermed ikke trengte mange av de trådløse løsningene som følger med telefonene i prisklassen jeg ser på, selv om nettopp dette er et fordyrende element med telefonene. Men det er vel vanskelig å finne en telefon i prisklassen uten dette, og det er jo ikke noen grunn i seg selv til å unngå det.

Prismessig har jeg ikke satt noen grense, vil ha en telefon som samsvarer bra med mine ønsker og behov, så får prisen bli den den blir. Det er ikke noe poeng i ha en dyr telefon bare fordi det er en dyr telefon. ;)

Legger meg nå etter en lang nattevakt, satser på at jeg har fått massevis av innspill når jeg står opp igjen. ;)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

k850 er en kjempe god mobil....

konge kamera med xeon blitz..

tutch del nederst på skjermen

bra lyd til å ikke være "walkman"

ganske rask

men noe superbatteri finnes ikke... er du heldig i dag kan du dra ut 4-5 dager med nokiaer med s40 med minimal bruk... så en tlf med de egenskapene du ønsker sammen med et godt batteri er nok ikke en virkelighet...

Lenke til kommentar

Jeg regner jo ikke med at batteri-ytelsen skal være optimal. Men 6680'en holder ikke mange dagene selv kun på GPS-nettet og uten å kjøre tunge programmer o.l. Det er dette jeg liker minst med N-serien - k850i har oppgitt 400 timer hviletid, N82 har oppgitt 223.

N82 frister, og den er (som bl.a. amobils test kommer frem til) fantastisk i forhold til tekniske spesifikasjoner. Spørsmålet er om den er verdt en tusenlapp ekstra når det er så stor differanse i batteritiden og også mangler RDS-radio.

@apwr: Har du N82 selv? Fint hvis du gidder å utdype innlegget litt. :)

Skal lese mer om telefonene og teste k850i på jobb på lørdag ettersom sjefen nylig kjøpte den. Setter stor pris på flere innspill i mellomtiden, også om eventuelle andre modeller som kan være aktuelle for meg. (Det siste er kanskje dumt av meg å spørre om, for jeg har allerede brukt rimelig lang tid på å snevre inn markedet så langt som jeg har kommet nå. :p Menmen, det er et kjøp som skal vare lenge, så noen dager fra eller til gjør ikke så mye.)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Min N82 er bestilt, og er på vei hjem til meg. Jeg har testet både SE K850i og Nokia N82, og hos meg er det ingen tvil, N82 er ikke bare ett, men mange hestehoder foran SE K850i. SE K850i sin navigasjonstast kombinert med den "trykkfølsomme" skjermen mener jeg fungerer svært dårlig, og det er jeg ikke alene om. I motsetning til SE K850i er jo Nokia N82 en smarttelefon, og naturligvis mye mer avansert enn SE K850i.

Nokia N82 har/er, SE K850i har/er ikke:

- GPS

- WLAN

- 3,5mm minijack

- Godt videokamera

- Symbian S60 ver.3

- Støtte for den nye spillsatsningen til Nokia, N-GAGE

- Meget kjapp og responsiv (kjapp CPU, mye RAM) --> Multitasking går som en drøm

Endret av apwr
Lenke til kommentar

K850i har vell litt bedre batterilevetid og litt lavere pris, men om du vil ha god videofunksjon så bør du vurdere N82. N82 mangler rds-radio, noe som kan være prakk om du reiser mye rundt mens ud hører på den. En viktig ting å merke seg ang K850i er at mange har slitt med bugs på dem. Jeg ville kanskje ventet litt til noen flere firmwarer er ute slik at den fungerer mest mulig optimalt :)

Lenke til kommentar
se og multitasking er ikke så veldig gode venner, med mindre du går for se med symbian, dvs p- og m-serien.

Nokia s60-telefonene er blitt mye bedre de siste årene, n82/95 og e51 er gode valg.

-snubbel

SE er i alle fall bedre på multitasking enn Nokias S40-serie. Men for øvrig er jeg helt enig med deg.

Nokia har gitt ut noen snasne S40-telefoner i det siste, men jeg har nå vendt meg så godt til S60-telefonene deres at jeg ikke vil tilbake til S40. Men det er opp til hvilket behov man har. Ikke alle trenger en S60-telefon.

Lenke til kommentar

Haha, på under et døgn har dere nesten greid å overbevise meg om N-serien i stedet. :p

Så litt på N95 8GB, men synes det ble drøy prisforskjell mellom dem, så da blir vel nettopp N82 det beste valget for meg hvis jeg faller ned på Nokia. Takk for innspill så langt.

Lenke til kommentar
Haha, på under et døgn har dere nesten greid å overbevise meg om N-serien i stedet. :p

Så litt på N95 8GB, men synes det ble drøy prisforskjell mellom dem, så da blir vel nettopp N82 det beste valget for meg hvis jeg faller ned på Nokia. Takk for innspill så langt.

Har selv også vært på utkikk en stund etter ny mobil. Først k850 når ryktene om at den var ute. Så leste jeg testen og ombestemte meg tvert, og kikket heller på LG KU990. Så sammenlignet jeg den med N82 og fant ut at N82 er ett langt bedre valg for noen hundrelapper ekstra.

Får mobilen min om noen dager, can't wait :)

Lenke til kommentar

Men hvordan oppleves tastene på N82? Går det an å venne seg til ved lengre tids bruk?

Jeg har holdt telefonen i hånda, og syntes tastene var ekle å trykke på.

MItt valg står mellom N82 og N95 8GB, der sistnevnte har herlige taster i forh. til N82.

Men usikker på om bare tastene (og større skjerm, jada) er verd prispåslaget. :hmm:

Men så har jo N82 ekte blitz, da ...

Lenke til kommentar

Tja, "Nokia-fangjengen" fikk meg til å vurdere telefonen som jeg helte først mot en annen som har bedre specs, har kommet minst like bra ut i tester, og har også fire ganger så stort medfølgende minnekort, noe jeg synes var viktig - for minnekort måtte jeg ellers ha kjøpt, så prisforskjellen ble i praksis under tusenlappen. Det trakk ned at den har dårligere batteri og muligens litt "vrange" taster, får se hvordan dette i praksis blir når jeg får den.

Tusen takk for all hjelp og innspill.

Lenke til kommentar
Tja, "Nokia-fangjengen" fikk meg til å vurdere telefonen som jeg helte først mot en annen som har bedre specs, har kommet minst like bra ut i tester, og har også fire ganger så stort medfølgende minnekort, noe jeg synes var viktig - for minnekort måtte jeg ellers ha kjøpt, så prisforskjellen ble i praksis under tusenlappen. Det trakk ned at den har dårligere batteri og muligens litt "vrange" taster, får se hvordan dette i praksis blir når jeg får den.

Tusen takk for all hjelp og innspill.

Batteriet er faktisk ikke ille :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...