Alfaromeo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 De kontrollerer tanken ja. Vet om personer som har montert ekstra tank i bagasjerommet, og har vanlig diesel på bilens tank, men bruker kun den i bagasjerommet. Han ene har hatt det slik i hvertfall 10 år Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Antar at hvis Tollvesenet bruker "skjønn" vil de gi max straff for dette. Det er jo tydelig at han har fyllt farget diesel mer enn en gang. Men hvis max er 50.000 som noen nevnte, skal han ikke kjøre så langt før det lønner seg. Endret 1. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Han ene har gård, og fyller fra egen tank. Han får vel også skrive av dieselen på gården. Sparer fort 6 kr mila, og kjører du 15000 km er jo regnestykket enkelt Edit: Slik jeg har forstått det så er det ved tekniske kontroller de kontrollerer dette. Altså når vegvesenet står langs veien. Endret 1. januar 2008 av Alfaromeo Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Antar at hvis Tollvesenet bruker "skjønn" vil de gi max straff for dette. Det er jo tydelig at han har fyllt farget diesel mer enn en gang. Men hvis max er 50.000 som noen nevnte, skal han ikke kjøre så langt før det lønner seg. Skjønner ikke hvorfor de skal bruke sjønn viss regelen sier 20 000... Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) La meg svare her på en korrekt måte: Privatpersoner: 5000,- kr i forelegg til bileier dersom han blir tatt, deretter dobles det etter hver gang. Bedrifter: 20.000,- i forelegg til bileier dersom han blir tatt. Det blir også en avgift for hver liter, og hvor lenge han har brukt det i motoren sin. (de skjekker dieselfiltrene). Bilene som er registrert som lastebil, må deretter på etterkontroll ca 1 mnd etter han ble tatt. Når det gjelder Tollvesenet langs vei, så er det lite med dem. Politiet's Miljøpatrulje derimot, de har myndigheter til å skjekke diesel. Nesten alle patruljer fra UP har med utstyr nå for å dekke over farget diesel. Hilsen yrkessjåføren, som vet hvordan dette fungerer i praksis, og ikke på internett Endret 1. januar 2008 av ReVolvolution Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 De kontrollerer tanken ja. Vet om personer som har montert ekstra tank i bagasjerommet, og har vanlig diesel på bilens tank, men bruker kun den i bagasjerommet. Han ene har hatt det slik i hvertfall 10 år Mulig det bare er meg, men jeg tror ikke tollvesenet\vegvesen osv er såpass dumme at de ikke ser at du har en ekstra tank i bilen, eventuelt så sjekker de ved dieselfilteret. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) La meg svare her på en korrekt måte: Privatpersoner: 5000,- kr i forelegg til bileier dersom han blir tatt, deretter dobles det etter hver gang. Bedrifter: 20.000,- i forelegg til bileier dersom han blir tatt. Det blir også en avgift for hver liter, og hvor lenge han har brukt det i motoren sin. (de skjekker dieselfiltrene). Bilene som er registrert som lastebil, må deretter på etterkontroll ca 1 mnd etter han ble tatt. Når det gjelder Tollvesenet langs vei, så er det lite med dem. Politiet's Miljøpatrulje derimot, de har myndigheter til å skjekke diesel. Nesten alle patruljer fra UP har med utstyr nå for å dekke over farget diesel. Hilsen yrkessjåføren, som vet hvordan dette fungerer i praksis, og ikke på internett Motorvognens tillatte totalvekt i kr .......................Avgift kr 0 - 3499............ 20.000 3500 - 7499.......... 40.000 7500 - 14999........ 60.000 15000 - 19999........ 80.000 20000 - og over...... 100.000 Ved gjentatte overtredelser dobles avgiften Slik var det ihvertfall for noen år tilbake. Leste om en person som hadde fått 35.000 i avgift/bot, 10% av personens årsinntekt. Myndighetene har en «takst» på 100.000 kroner i bot for lastebileiere som blir knepet for å kjøre ulovlig med rød diesel på tanken. Jeg har hørt om flere tilfeller der privatpersoner har fått 30-50.000 i avgift/bot for å kjøre med grønn diesel på bilen sin, og lastebileiere som har fått 100.000 kr i avgift/bot. Slik var det for noen år tilbake, mulig de har blitt endret nå og det er sånn som du sier ReVolvolution? Endret 1. januar 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Fyll alltid på kanne, og be alltid om kvittering, så blir det ikke så mistenkelig. Om du kjører stor bil (SUV, pickup eller større) er det mye større sjanse for å bli stoppet enn med vanlig personbil. Om du blir tatt har du kvittering som beviser hvor mye du har fyllt, og er du heldig slipper du med å betale avgift for akkurat den mengden. Du er inne på sakens kjerne ja. Jeg jobber på bensinstasjon og kjenner meg igjen. Dette med kvittering er også viktig, ettersom de som fyller avgiftsfri diesel nesten alltid er næringsdrivende og skal få godskrevet noe (bønder f.eks). Dette med at de ansatte nekter deg å fylle er vel et smalt problem. I hvert fall hvis du er litt kamerat med en av de ansatte. Etter det jeg har hørt og sett så er forresten dieselen rød. Boten er visstnok enorm om du blir tatt.. Over til en annen sak: hva skjer om du blir stoppet med en bil som har farget tank etter avgiftsfri diesel, og så er det den forrige eieren som er skyldig? Man kan ikke kreve at alle skal sjekke tankene på biler man kjøper? Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 La meg svare her på en korrekt måte: Privatpersoner: 5000,- kr i forelegg til bileier dersom han blir tatt, deretter dobles det etter hver gang. Bedrifter: 20.000,- i forelegg til bileier dersom han blir tatt. Det blir også en avgift for hver liter, og hvor lenge han har brukt det i motoren sin. (de skjekker dieselfiltrene). Bilene som er registrert som lastebsel på tanken. Jeg har hørt om flere tilfeller der privatpersoner har fått 30-50.000 i avgift/bot for å kjøre med grønn diesel på bilen sin, og lastebileiere som har fått 100.000 kr i avgift/bot. Slik var det for noen år tilbake, mulig de har blitt endret nå og det er sånn som du sier ReVolvolution? Hvordan det var for noen år tilbake vet jeg ikke. Dette har jeg av egen lærdom, både i lastebil og personbil. Man skal ikke tro alt man leser på internett heller da, men er vel kanskje noe i det du sier. Til alle: Farget diesel er GRØNN. Vanlig diesel er RØD. Dette burde dere som jobber på bensinstasjon vite Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Etter det jeg har hørt og sett så er forresten dieselen rød. Boten er visstnok enorm om du blir tatt.. Hvorfor fortsette å synse og tro frem og tilbake om størrelsen på boten når jeg har lagt inn en link til de harde fakta for lenge siden (og "ødelagt diskusjonen med kjedelige fakta" som noen sa.. )? For kjøretøy under 3500kg; 20.000 første gang, sannsynligvis 40.000 neste gang (det står at det kan ilegges dobbel avgift ved gjentakelse, ikke at det skal gjøres.) Det er forøvrig maaaange år (ca. 5?) siden avgiftsfri diesel var rød, nå er den grønn. Tror det var helse- og miljømessige grunner til at de endret tilsetningsstoff. Revolvolution sine innspill om at det bare er 5000 i forelegg ville jeg vært litt forsiktig med å stole 100% på -straffen må være skikkelig avskrekkende, ellers ville "alle" kjørt på avgiftsfritt og bare betalt bota med noe av det de hadde spart om de ble kontrollert, noe som det er svært liten sjanse for å bli.. 5000kr er i så tilfelle veldig lite, og noe man ville kunne tjene inn igjen på ett år om man bruker bare ca. 1000-1200l i året og har egen lagringstank... Hvor stor er sjansen for å faktisk bli kontrollert en gang i året? Mikroskopisk. Gjør man det om man vet at boten kan bli på 20.000, eller bare går rundt og tror på ryktene man hører om at den er "enormt stor"? Tja, noen gjør det selvsagt uansett, men flertallet holder seg på rett side av loven -i eksemplet under ser man jo at det ville lønt seg med god margin, men man vet jo ikke før det er for sent hvor langt man faktisk kan kjøre ulovlig før man blir tatt... Eksempel: Espen Askeladd har kjørt bil i 100.000km og aldri blitt stoppet i dieselkontroll -hvor mye kunne han spart på å kjøre avgiftsfritt? Avgiftsfri diesel på pumpe ligger i beste fall ca 3 kroner under vanlig, har man egen tank og fyller i bulk er det mer å spare, kanskje bortimot 5kr/l. Bilen hans er gammel og tørst og drikker en liter på mila, altså 10.000l på 100.000km. Grovt regnet kunne han altså snytt staten for 30000-50000 kr på disse 100.000kilometrene... Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Snakker dessverre av erfaring her jeg sitter. Endret 1. januar 2008 av ReVolvolution Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Jaja.. detaljer, detaljer. Farget er den uansett. Lenge siden jeg har fylt diesel, kanskje 5 år faktisk Men hva med det jeg spurt om, hvis en tidligere eier har farget tanken og du blir tatt for det? EDIT: jeg har mitt på det tørre, skal vi tro Inge Rognmo.. En bot på 20 000 kr er "enormt stor". Endret 1. januar 2008 av Zythius Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Snakker dessverre av erfaring her jeg sitter. Vel, du får prøve å trøste deg med at du har vært "heldig" om du bare fikk 5000 i bot privat -forskriften åpner jo for å ilegge betydelig mer.. Men det kan jo selvsagt tenkes at det står en høy sum i reglene nettopp for å skremme folk, og at de "aldri" gir så høye bøter i virkeligheten, (i hvert fall ikke første gang) men det høres nå også litt rart ut..?! Lenke til kommentar
War Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Satt på med en som fyllte feil og så det ikke før han skulle betale. Han spurte hva han skulle gjøre og etter mange tlf ble det til at han måtte betale literene til vanlig pris så kjøre tanken tom og fylle full tank etter 24 timer på samme stasjon. Jeg hadde nok pumpet den ut enn å kjørt 80 mil. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg er ikke helt inn på dette, men hvorfor selger de avgiftsfri diesel anyways? Kanskje et dumt spørsmål men jeg er bare 16 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 wikipedia Til andre maskiner som ikke kjører på veg og deretter ikke skal betale "vegavgift" Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 ...og til dieseldrevne fritidsbåter. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Til alle: Farget diesel er GRØNN. Vanlig diesel er RØD. Dette burde dere som jobber på bensinstasjon vite Vanlig diesel er ikke rød, men gulaktig, ihvertfall om sommeren. Avgiftsfri diesel har en dyp grønnfarge. Nå om dagen er prisforskjellen mellom vanlig og avgiftsfri ganske liten for det meste, og antallet kontroller øker visstnok, så man kan begynne å spørre seg om det er verdt risikoen. Min personlige følelse sier at man er tryggere i byen enn på landet, fordi avgiftsfri diesel er mer i bruk og mer tilgjengelig på landet. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Ingen som vet hva som skjer dersom man blir stoppet med farget tank, og forrige eier er skyldig? Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Storkontroll ved E39: 20 000 i bot for dieseljuks En person fikk 20 000 kroner tusen i bot etter at han kjørte med avgiftsfri diesel på E39 i dag. 20 000 i bot for dieseljuks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå