Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skruknotten på gammelt friskluftsanlegg


Anbefalte innlegg

Vi har vel alle vært borti det;

Eldre biler med to skruknotter, en for vamt/kaldt og en bestemmer hvor lufta skal slippes ut.

 

Min Peugeot 406 (1997) er utstyrt med dette.

Det samme gjaldt min fars gamle 405, som nå er solgt til hoggepris da far ikke hadde anledning til å vente lenge med å få seg en ny.

 

På den gamle 405 gikk den ene skruknotten i stykker. Da kunne han ikke styre luftstrømmen så den kom opp bak frontruta. Resultat: doggende frontrute om vinteren.

 

På min 406 er det ganske likt, men den fungerer utmerket.

Men den kan være litt tung å dreie rundt, og jeg er nervøs for at den snart skal knekke. Og da blir det dogg på ruta mi inntil jeg har råd til å fikse den.

 

Hva gjør at den går så tregt? Hva koster den å fikse?

 

Fatter'n har nå en nyere Peugeot 406 med elektriske knapper. Vil han ha varmluft på ruta, trykker han på en knapp. Men den knappen styrer vel en elektrisk motor, som igjen styrer et spjeld. Kommer den også til å ryke, eller har de funnet opp noe genialt noe som varer lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er vaier på din 406. Den kan ha begynt og flise seg opp og setter seg fast i strømpa. Se oppunder og se om du ser noe rører på seg når du vrir. Prøv og smør litt opp og sånn.

 

På nyere biler hvor det er elektrisk er det motor og spjeld som du sier. Her kan alt ifra styrenheter til tempfølere ryke. Det verste er når en spjeld motor ryker. Da kan det hende hele dæshbordet+++ må demonteres. Hvis det er canbus styrt kan du få merkelige periodiske feil som ikke har sammenheng på noen måte. Canbus er et ganske sikkert system så det blir ofte brukt på sånne ting. Hva slags kvalitet det er på delene veit jeg ikke. Har bytta noen spjeldmotorer på VAG, men ikke stort mer enn det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det enkleste er ofte det beste, sier RIMI, og jeg tror det også gjelder for varme/ventilasjonsanlegg i biler. Det som er enkelt og wire-styrt er det greit å både finne feil og reparere selv, mens feil på automatisk klimaanlegg kan bli dyrt. Da det automatiske klimaanlegget i min brors SAAB 9000 sluttet å fungere, slo det på AC, på full kjøling, og satte vifta på fullt. Fint på en kald høstkveld! Panelet var helt dødt, eneste løsning var å ta ut sikringene, da ble det i det minste samme temp inne i bilen som utendørs. Husker ikke hva han måtte bytte for å få det i orden igjen, men dyrt var det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...