nirosan Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jeg har gått rundt med en liten plan om å kjøpe bolig og så leie det ut, men hvordan er reglene her?, jeg er utrolig usikker på hvordan reglene funker i forhold til leie osv. la oss si jeg kjøper en leilighet i en lavblokk og leier det ut, er det da begrensninger på hvor lenge jeg kan leie ut? og er disse pengene skattefrie?, eller hvordan funker det?, det er godt mulig jeg kommer til å bo der selv i et rom og leie ut resten, hvordan er da rettighetene mine? Endret 8. januar 2008 av nirosan Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Skattefrie om du bor der. http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist/utleie.html Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvor lenge du kan leie ut og vilkårene for dette står normalt i vedtektene for sameiet/borettslaget/xxx. Du har ikke angitt type bolig (utover at det er en lelilighet i en lavblokk. Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 takk for hjelpen, fikk lest litt inne på den "vi over 60" sida, sto veldig mye nyttig der da, men la oss si det ikke er noen begrensning på hvor lenge jeg kan leie ut i f.eks et boretslag, så leier jeg ut over 6 mnd, d.v.s da er det ikke skattefritt, hvor mange prosent ligger skatten på om det ikke er skattefritt? og blir da fortsatt lønnsomt? hele ideen bak dette er jo å ha en egen bolig når jeg er ferdig å studere.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Hvis du leier ut huset ditt 6 måneder og 1 dag må hele beløpet skattlegges. Du må betale for oppretting av depositumskonto, koster vel rundt 400kr tror jeg. Men leieboer skal ha rentene fra kontoen. Er du i tvil om de skattemessige konsekvensene av utleien, bør du på forhånd ta kontakt enten med ligningskontoret eller med en skatterettsadvokat. Men jeg antar inntekten vil bli regnet som vanlig lønn, dvs lønnskatt. Endret 28. desember 2007 av Blåbær Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Skjønner skjønner, høres gunstig ut uansett da, det blir jo sikkert leid ut mer en 6mnd så jeg må nok mest sannsynlig beskatte inntektene, men vi får se, skal høre med banken om lån osv. også, takk for hjelpa så lang iallfall! Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Har spurt engang før og spør igjen, noen snakker om at det har kommet nye regler på å leie ut, er det noen som kan forklare meg dette? Min situasjon: Jeg har tenkt å kjøpe meg en 3-roms boretslagsleilighet (65 - 80kvm), jeg har tenkt å leie ut begge rommene og ta å innrede stua slik at det blir et ekstra rom til meg. vil det si at jeg må beskatte leieinntektene p.g.a at jeg leiere ut større deler av huset enn det jeg selv bor i? eller?... Lenke til kommentar
Martin_M Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Om du bor der selv og leier ut de to soverommene som hybel med tilgang til fellesareal (dvs bad og kjøkken) tror jeg ikke inntektene blir skattepliktige. DinePenger.no har mange nyttige artikler om utleie som kan være interessante for deg. Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Takk, leser faktisk endel på Dinepenger, men er ikke alltid like lett å få med seg hvordan reglene er definert, men skal sjekke ut det der;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå