Gunner7 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Hallo. Har nettopp redigert ferdi en film på 15 minutter pluss at jeg har laget en intro og en trailer. Jeg har filmen alt selv ved bruk av et video kamera (Panasonic NV-GS180). Nå som jeg skal lagre prosjektene vet jeg ikke om jeg skal ta vanlig dvd format PAL AVI eller Avi Xvid HD 1920x1080, har hørt at det å bruke HD som jeg bruker er helt skutt i hode, men jeg må si kvaliteten blir jo sykt bra? Så jeg trenger rett og slett noen meninger om dette, PAL AVI ser greit nokk ut det å, pluss at filstørrelsen ikke blir mega stor, men er Avi Xvid HD 1920x1080 helt skudd i hode? Er ny med lagring av eget filmet materiale osv, beklager hvis dette er et veldig dumt spørsmål osv. Takk på forhånd! Gunner7 Endret 31. desember 2007 av Gunner7 Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Sier du at det ser bedre ut i HD? Eller spør du? Om du synes det ser bedre ut, så er det jo antageligvis bedre. Selv om man har skutt i SD kan det være greit å kjøre ut HD om der er mye grafikk osv, men det kommer jo også ann på hvor det skal vises. PS: For å finne ut hva det er skutt i kan du vel bare sjekke råfilene dine? Om de er skutt i SD vil det være "mest riktig" og arkivere dem i det samme formatet. Lenke til kommentar
Gunner7 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Sier du at det ser bedre ut i HD? Eller spør du? Om du synes det ser bedre ut, så er det jo antageligvis bedre. Selv om man har skutt i SD kan det være greit å kjøre ut HD om der er mye grafikk osv, men det kommer jo også ann på hvor det skal vises. PS: For å finne ut hva det er skutt i kan du vel bare sjekke råfilene dine? Om de er skutt i SD vil det være "mest riktig" og arkivere dem i det samme formatet. Jeg spør bare. Det eneste negative er jo filstørrelsen etter min mening, det skal vises på en vanlig 44 tommers skjerm for familien. Flere meninger/svar? Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hva mener du med vanlig skjerm? Hvilken oppløsning takler skjermen? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Kvaliteten blir vel ikke bedre ved å lagre et standard PAL-opptak i HD? Hvordan skulle det i så fall gå for seg? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Mja... Kan jo hende at programmet foretar noen form for interpolering hvis du eksporterer i en høyere oppløsning enn kildematerialet? -C- Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Mja... Kan jo hende at programmet foretar noen form for interpolering hvis du eksporterer i en høyere oppløsning enn kildematerialet? -C- Tror likevel at det ikke kan bli bedre enn originalen. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Dersom det står HDV på kameraet, bør du lagre i HD, eller svi ut til HD-DVD/blu-ray. Dersom det står DV på kameraet, så bør du lagre i SD PAL. Lenke til kommentar
wo0ly Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Men hvis du da igjen bare har et vanlig DV-kamera, men noe CGI, kan det være verdt å eksportere i HD fordi du får høyere bitrate (med forhåndsdefinerte presets såklart, men dette kan du jo sette selv i SD og) og CGI-en får vist seg fra sin beste side (med forbehold om at den var i HD i utgangspunktet selvfølgelig). Lenke til kommentar
Gunner7 Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Takk for alle svar folkens. HAr funnet ut hva kameraet heter nå: Panasonic NV-GS180 Noen som har flere innblikk nå? Det er PAL DV som er det rette for meg å lagre i, ja? Venter på svar, takk. Lenke til kommentar
wo0ly Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Ja, PAL DV er det rette for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå