Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt batteri, hva anbefaler bilstereogutta ? :)


Effectiv

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg har for tiden et 2 år gammelt Varta syrebatteri på 650 amp, 95 AH. Problemet er at det blir fort tomt når jeg hører på musikk uten motoren i gang. Ca 10 minutter :) Og akkurat nå står bilen parkert veldig dumt, så jeg får ikke brukt startkabler og sånn. Må vente til jeg får kjøpt meg en batterilader førjeg får start på den igjen :) bilen er forresten en ford explorer 92 model med V6er. Jeg så litt på Apollo A 1750 75Ah AGM Batteri: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...wwalias=dynabel

og på Kinetik sitt HC1800: http://www.morel.no/

Prisen på begge er på 3000 kr, men apollobatteriet er på tilbud til 2175.

Vil disse batteriene klare å starte V6eren min og drive en dynabel BF0756 med morel tempo 6 komponentsett og dynabel dy9412 subwoofer? Evt hvilke andre i samme prisklasse? gjerne billigere da :) Hadde håpet på noe til rett rundt 2000 kr :) og hvordan skal jeg lade det første gang ? på 12 volt til det er fullt? Leste noe om at man skulle lade på mye høyere spenning osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke helt peiling men så stort batteri du har plass til er vel tingen.

Skulle gjerne hatt plass til et HC1800 i min bil men er 2-3cm for bredt eller langt. Må nøye meg med 1400.

 

Men er vel Kinetik, Optima Yellow/Redtop og Enersys Odyssey du skal se etter.

 

Rett meg gjerne om det er feil.

Lenke til kommentar

For deg som skal drive et bilstereoanlegg uten at bilen er i gang så er det jo litt viktig at batteriet har mange AH, dette er nemlig kapasiteten til batteriet.

At batteriet har høy startstrøm er jo en bonus i tillegg men ikke alltid en positiv ting.

Laver DIN strøm betyr nemlig at blyplatene i batteriet er tykkere slik at de ikke blir spist opp så fort.

Blyplatene i såkalte startbatteriet er store og tynne slik at de kan gi en stor startstrøm, dette har som bieffekt at batteriet fort blir ødelagt om batteriet tappes for mye.

Blyplatene spises ganske enkelt opp under utladningen og bygges aldri opp til opprinnelig størelse ved lading.

Det er jo en tanke å ta med når nytt batteri skal kjøpes inn.

Lenke til kommentar
For deg som skal drive et bilstereoanlegg uten at bilen er i gang så er det jo litt viktig at batteriet har mange AH, dette er nemlig kapasiteten til batteriet.

At batteriet har høy startstrøm er jo en bonus i tillegg men ikke alltid en positiv ting.

Laver DIN strøm betyr nemlig at blyplatene i batteriet er tykkere slik at de ikke blir spist opp så fort.

Blyplatene i såkalte startbatteriet er store og tynne slik at de kan gi en stor startstrøm, dette har som bieffekt at batteriet fort blir ødelagt om batteriet tappes for mye.

Blyplatene spises ganske enkelt opp under utladningen og bygges aldri opp til opprinnelig størelse ved lading.

Det er jo en tanke å ta med når nytt batteri skal kjøpes inn.

 

derfor er det greit å kjøpe noe annet enn blybatteri :)

Lenke til kommentar

Ser ut som både optima og kinetik er bly/syre batterier.

Dette er hva jeg fant om optima.

http://www.gylling.no/optima.htm[/url'> ']Optima batteriet er produsert av 99,9% rent bly, det vil si at det ikke er tilsatt antimon, kalsium eller selèn.

 

Dette blyet som ikke er forurenset gjør at korrosjonen er redusert til et minimum slik at blyplatene kan lages tynne uten at det går ut over levetiden.

 

Siden rent bly er mykt rulles den positive og negative platen, med en separator imellom opp til en kompakt enhet. Denne rullen føres inn i et av 6 kamre i batteriet. Tilslutt fuktes cellene i en eksakt dose med batterisyre.

 

Mellomforbindelser og batteripoler støpes og lokket forsegles. Batteriet er ferdig til bruk.

 

Mange lag med tettpakkede blyplater kombinert med lettflytende batterisyre (ikke gelè) gjør at batteriet lett opptar og avgir energi.

 

Og dette er hva jeg fant på kinetik som for øvrig virker som markedsføres meget uprofesjonelt.

http://www.kinetikaudio.com/hc2400.asp ']All Kinetik HC Power Cells Feature:

 

* AGM Technology

* Sealed Non-Spillable Design

* Mount In Any Position

* Ultra Low ESR

* More Plates For Stronger Energy Density

* Higher Voltage Under Load

* Tightly Packed Cells

* Superior Heat & Vibration Resistance

Så var det å finne ut hva AGM Technology var for noe da.

http://www.windsun.com/Batteries/AgmTech.htm[/url'> ']Absorbed Glass Mat batteries are constructed differently than the traditional flooded battery. This write up covers mainly the Concorde Sun-Xtender AGM's, but also applies to most other brands of deep cycle AGM batteries.

 

In AGM batteries (also called starved electrolyte), there is a thin ultra-fine fiberglass mat sandwiched between the plates that are saturated to about 95% of what they can hold. This mat is then packed in between the plates and slightly compressed, then welded/soldered in place. Because the plates and mats are packed fairly tight, they are almost immune to vibration.

Det var alt annet en lett å finne ut hva disse platene måtte bestå av men ledetråder fant jeg her.

http://www.beiterbattery.com/agmbatteries.htm ']AGM Batteries

 

 

 

Toyo Sealed Lead Acid batteries are used in many applications from security backup to mobility. With 1000s of differant uses, Toyo provides constant deep cycle power in many forms and sizes

 

Exide, the world's leading battery manufacturer has release a product that will not only rival the OPTIMA, but marine batteries in general. With its AGM grid technology and Exides streamlined manufacturering, Orbitals will give you ultimate power at reasonable prices.

Vi får vel konkludere med at også Kinetik er blybaser.

Har ikke googlet resten men de er sikkert blybasert de også.

 

Til sammenligning kjører en del elbiler rundt med nikkel cadmium batterier, de er både lette, kan lades fort og levere mye strøm ved behov.

Verdens raskeste elbil kjører faktisk på nikkel cadmium batterier den også.

Lenke til kommentar

Hva er det da i platene?

Toyo lager blybaserte batterier etter AGM teknologien.

Er det ikke bly i de?

Absorbed Glass Mat er dynket i syre slik at det fungerer som en elektrolytt mellom platene.

I Toyo sine AGM batterier er det bly.

Hva bruker de andre? Lurium?

 

Hvordan kan du konkludere med at det ikke er blybasert?

 

Tar jeg feil så vennligs kom med forklaringen på hvorfor og ikke bare at jeg tar feil.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Toyo benytter AGM teknikk, det er det de har feller med kinetik.

Jeg kan for øvrig spikke fluiser hele kvelden for min del uten at det blir dumt.

Jeg er på jakt etter fakta og ikke eventyr eller annet lureri fanboys finner på.

Altså teknikken bak det.

 

Nå er alle batteriene listet opp i post #8 AGM batterier hvor optima gledelig forklarer teknikken bak sitt batteri som består av bly, Absorbed Glass Mat og batterisyre, så kan vi jo konkludere med at det dreier seg om et blybasert batteri.

 

Men ja det er alikavel noe helt annet en et gammeldags blybatteri.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Hva er det da i platene?

Toyo lager blybaserte batterier etter AGM teknologien.

Er det ikke bly i de?

Absorbed Glass Mat er dynket i syre slik at det fungerer som en elektrolytt mellom platene.

I Toyo sine AGM batterier er det bly.

Hva bruker de andre? Lurium?

 

Hvordan kan du konkludere med at det ikke er blybasert?

 

Tar jeg feil så vennligs kom med forklaringen på hvorfor og ikke bare at jeg tar feil.

 

Så det du sier er at AGM batterier har føytende syre innvendig og at de derfor må være tette?

 

P3310120.JPG

 

Veel, tror du tar feil :)

Lenke til kommentar

Håper det batteriet var ødelagt :)

Men fremdeles ingen her som har anbefalt meg et batteri. bare merker :p Ingen som har noen erfaringer ? Vil HC800 holde til meg ? Starte en V6er og ha anlegget gående i rundt 1 time på moderat volum uten motor på? Jeg trenger ikke mere, er ikke ofte jeg sitter i bilen uten motoren på tror jeg :p

Lenke til kommentar
Hva er det da i platene?

Toyo lager blybaserte batterier etter AGM teknologien.

Er det ikke bly i de?

Absorbed Glass Mat er dynket i syre slik at det fungerer som en elektrolytt mellom platene.

I Toyo sine AGM batterier er det bly.

Hva bruker de andre? Lurium?

 

Hvordan kan du konkludere med at det ikke er blybasert?

 

Tar jeg feil så vennligs kom med forklaringen på hvorfor og ikke bare at jeg tar feil.

 

Så det du sier er at AGM batterier har føytende syre innvendig og at de derfor må være tette?

 

P3310120.JPG

 

Veel, tror du tar feil :)

Så det er ikke snev av syre i AGM batterier?

Hva er det da som brukes som fungerer som elektrolytt?

Er det helt tørt mellom blyplatene?

 

Optima sier i allefal at Absorbed Glass Mat er dynket i syre.

http://www.gylling.no/optima.htm[/url] ']Siden rent bly er mykt rulles den positive og negative platen, med en separator imellom opp til en kompakt enhet. Denne rullen føres inn i et av 6 kamre i batteriet. Tilslutt fuktes cellene i en eksakt dose med batterisyre.
Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...