Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er en tv?

Abigor

Anbefalte innlegg

Etter en diskusjon med en venn som betaler nrklisens uten at vi har tilgang på noen som helst tvkanaler har jeg følgende spørsmål:

Hva er definisjonen på en tv og hva menes med:

Hvem skal betale kringkastingsavgift?

Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Altså, min definisjon på en tv er en skjerm (jeg bruker lcd som eksempel her) som har en tv-tuner. Har lcd-skjermen ingen tv-tuner er den ingen tv. En tv-tuner må ha en kontakt som vises til venstre på dette bildet:

post-118993-1198709249.jpg

Hva er ellers forskjell på en lcd skjerm til pc og en lcd skjerm med tv-tuner?

Jeg har en tv-tuner til data som ikke er ibruk, fordi jeg ikke har tilgang til noen form for tv-kanaler her jeg bor. Denne betaler jeg ikke nrklisens for, men den er heller ikke registrert i mitt navn. Skal jeg betale lisens for min tv-tuner på samme måte som han betaler lisens for sin tv når ingen av delene er i bruk?

Hans argument for at han måtte betale nrklisens var at tv'en var i bruk, fordi den ble brukt til dvd-spiller og diverse spillkonsoller.

Her er også noe som er relevant, hvordan skal dette tolkes med tanke på at tv'en sine kontakter er i bruk, uten at kontakten for tv-kanaler er i bruk?

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Jeg vil gjerne ha deres mening og kom gjerne med relevante linker og informasjon fra nrk og lovene på dette.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den var fiffig. Har aldri før sett at det står "fjernsynsmottaker i BRUK" før.

For meg virker det da som at det er selve tunerdelen av TV-en som det skal betales lisens for, når den er i bruk og kun da. :hmm:

Fordi din oppfattning var at så lenge man hadde en tv(tuner) så måtte man betale, selv om den ikke er ibruk? Jeg er i tvil selv, for andre steder står det at så lenge man eier og eller bruker mottaker så må man betale.

Lenke til kommentar

For meg virker det da som at det er selve tunerdelen av TV-en som det skal betales lisens for, når den er i bruk og kun da. :hmm:

Det er tuneren man må betale for.

På gamle VHS maskiner med tuner var det avgift, mens da de første DVD-spillerene kom var disse ikke avgiftsbelagt da de ikke hadde tuner.

Derimot en PC med mottaker må man betale for, mens en uten koster ingenting.

At den er i bruk må nok anses som at fjernsynet fungerer. Bor man lite lagelig til hvor mottaker forholdene er så dårlige at man ikke får inn signaler er man muligens unntatt avgiften. Sikkert ikke så aktuelt i dag som for noen ti-år siden da.

Men om man har en velfungerende TV satt vekk i boden, så må man nok betale for den også.

Lenke til kommentar
Det er tuneren man må betale for.

På gamle VHS maskiner med tuner var det avgift, mens da de første DVD-spillerene kom var disse ikke avgiftsbelagt da de ikke hadde tuner.

Derimot en PC med mottaker må man betale for, mens en uten koster ingenting.

At den er i bruk må nok anses som at fjernsynet fungerer. Bor man lite lagelig til hvor mottaker forholdene er så dårlige at man ikke får inn signaler er man muligens unntatt avgiften. Sikkert ikke så aktuelt i dag som for noen ti-år siden da.

Men om man har en velfungerende TV satt vekk i boden, så må man nok betale for den også.

Aha, men for å være konkret så bruker vi tv'en, men vi har ikke fått bestilt kanaler ennå, så vi har ingen mulighet til å få inn signaler. Det tilsvarer å være langt ute på vidda uten at man får inn signaler. Er det da naturlig å slippe å betale?

Lenke til kommentar

Har du tv med tuner, og har fått lisensvesenet på nakken, ring og be dem komme å plombere tv'en for deg. Sjansen for at de gidder bruker tusenvis av kroner på dette er ca mindre enn å vinne 10 millioner i lotto, og om de mot formodning skulle dukke opp, har du ikke tapt noe uansett. Du slipper lisens uansett.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Aha, men for å være konkret så bruker vi tv'en, men vi har ikke fått bestilt kanaler ennå, så vi har ingen mulighet til å få inn signaler. Det tilsvarer å være langt ute på vidda uten at man får inn signaler. Er det da naturlig å slippe å betale?

Ikke med parabol heller? ;)

Som jeg sa var det nok mer aktuelt for noen tiår siden enn i dag, da alternativet var å ta inn NRK eller ikke ta inn NRK.

Får du en regning for tiden mellom du kjøpte apperatet og frem til du får mulighet for å ta inn signaler så kan du jo sende en forespørsel om å slippe denne perioden.

Men vil anta det er mer jobb enn hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Ikke med parabol heller? ;)

Som jeg sa var det nok mer aktuelt for noen tiår siden enn i dag, da alternativet var å ta inn NRK eller ikke ta inn NRK.

Får du en regning for tiden mellom du kjøpte apperatet og frem til du får mulighet for å ta inn signaler så kan du jo sende en forespørsel om å slippe denne perioden.

Men vil anta det er mer jobb enn hva det er verdt.

Det hele var igrunn en teit diskusjon, jeg fikk bare lyst til å vite hvordan dette faktisk fungerte. Vi har ikke parabol her, så vi kommer til å skaffe kabel tv eller bredbåndstv.

Likferd: Det var noe slikt jeg tenkte meg, jeg hadde klart gjort det. Men det er ikke meg som eier tv'en eller betaler.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Fordi din oppfattning var at så lenge man hadde en tv(tuner) så måtte man betale, selv om den ikke er ibruk? Jeg er i tvil selv, for andre steder står det at så lenge man eier og eller bruker mottaker så må man betale.

Ja, jeg trodde/tror at så lenge en tuner av et eller annet slag var kommet innom huset, så måtte det betales lisens på den. Og etter å ha lest den forskriften en gang til, ser det ut til at det stemmer også.

Jeg syns heller det burde vært lisens på om selve tunerdelen er i bruk.

Lenke til kommentar
I praksis så vil "i bruk" si at tuneren og fjernsynet virker og at du har mulighet til å ta imot signaler. Skal du slippe lisens så må du nok plombere tuneren og sende beskjed om dette til lisenskontoret.

Er ikke det å misforstå det litt?

Vil da tro at "i bruk" vil si at du bruker tv'en, og at den ikke står på loftet under noen esker.

Lenke til kommentar
Er ikke det å misforstå det litt?

Vil da tro at "i bruk" vil si at du bruker tv'en, og at den ikke står på loftet under noen esker.

Det er nettopp dette som var poenget. Det er kun en tv fordi den har en tuner. Har du ingen mulighet til å få inn kanaler, så sitter du igjen med en skjerm.

Lenke til kommentar

Tv som er i bruk betyr at en har tv som har tuner og befinner seg i et rom der det kan være folk.

I mitt tilfelle satte jeg tv'en ned i kjelleren i en bod, da trenger jeg ikke betale lisens for tv'en. Men får heller ikke brukt den på noen måte.

( Hvis jeg skal si hvorfor jeg gjør det slik, så er det fordi jeg er ærlig, men har likevel et inderlig hat til NRK.

Hatet har nok begynnt i perioden etter at jeg sluttet med barne-tv, og deretter har hatet bare blitt sterkere.

For hva skjer når en setter på NRK?

Jo, du får et 3-timers program om noen fugler i skogen, eller en finsk action-komedie fra 1973 ( Det var en stripe i pondus som illustrerte den siste ). Derfor er frustrasjonen over å måtte betale 2000 kr i året for dette noe som bygger på hatet.

Gjør det reklame finansiert, da skal en se de endrer program guiden betraktelig. )

Lenke til kommentar

Hvor mange poster om lisens må vi ha? Det er trossalt ganske klart:

Det du kan prøve på er å få tak i etgammelt/ ødelagt tv og levere det til en sjappe som selger tver. Få da en bekreftelse fra de at du har levert tven til gjenvinning. Når du har gjort det så sender du denne bekrteftelsen til NRK og hevder du ikke eier noen innretning med TV tuner i.
Unødvendig.
Den mer lovlige måten er å sende apparatet inn på verksted for å plombere/ ødelegge tuner delen av tven. Da får du en bekreftelse som du bare leverer til NrK.
Unødvendig.

flytt tven tilbake på henne umiddelbart :)
Unødvendig.

Jaja, du får bare overføre Tv'n til faren din og si at du ikke har tv.
Unødvendig.

Det eneste man trenger å gjøre for å unnslippe lisens, uansett om man har lovlig grunn eller ikke, er å sende en mail til lisens @ nrk.no , hvor man skriver at ens TV-mottaker er frakoblet nettet, grunnet et eller annet.

Man kan erklære følgende:

-TV/videospiller solgt/gitt bort

-TV satt bort

-TV koblet fra signal/antenne

-TV kastet

Alle er gyldige grunner til å slippe lisens, og en kort mail på 3 linjer holder lenge.

Signal-mottakeren er tuneren som er innebygget i skjermen din. Denne bruker du ikke, da du ikke har noe signal utenfra plugget i hullet du viser til. Du skal derfor heller ikke betale, og du trenger ikke plombere den.

Jeg snakker av årevis med flere folks erfaring, tydeligvis i motsetning til flere andre.

Lenke til kommentar
Signal-mottakeren er tuneren som er innebygget i skjermen din. Denne bruker du ikke, da du ikke har noe signal utenfra plugget i hullet du viser til. Du skal derfor heller ikke betale, og du trenger ikke plombere den.

Jeg snakker av årevis med flere folks erfaring, tydeligvis i motsetning til flere andre.

Jadda! Da hadde jeg rett. Det var akkurat det jeg ville vite. Men nå er det en stund siden vi diskuterte og jeg tørr ikke å ta opp temaet igjen... da blir det "jeg vant, dere hadde feil, BRENN!" :ph34r:

Lenke til kommentar

For nyskjerringhetensskyld, må det dokumenteres?

Eller er det tilstrekkelig å bare gi en melding om det?

Lenke til kommentar

For nyskjerringhetensskyld, må det dokumenteres?

Eller er det tilstrekkelig å bare gi en melding om det?

Det er tilstrekkelig å sende en mail.

Ihvertfall har det vært slik i mitt tilfelle, og minst 3 bekjentes. Lisensavdeligen har ikke hørt fra seg etter dette. Om man derimot bare lar være å betale, da hører man fra dem. Stikkordet blir å gjøre det ryddig og skikkelig.

Lenke til kommentar
Det er tilstrekkelig å sende en mail.

Ihvertfall har det vært slik i mitt tilfelle, og minst 3 bekjentes. Lisensavdeligen har ikke hørt fra seg etter dette. Om man derimot bare lar være å betale, da hører man fra dem. Stikkordet blir å gjøre det ryddig og skikkelig.

Så greit.

Bare synd at lisenskontorert tilknytter seg personer som ikke opptrer så rent å ryddig da.

Hadde et ubesvart anrop her i høst. Ringte opp igjen og fremgangsmåten for å få meg til 'røpe' at jeg hadde tv var noe utspekulert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...