Gå til innhold

Nybegynner, 400d eller D80, eller no helt annet?

Anbefalte innlegg

D40x er også et godt kamera; det har kun en ulempe og det er at den ikke har autofokus motor i kamerahuset. Dette behøver ikke å bety noe for deg; da det er et godt utvalg av zoom objektiver med innebygd autofokus motor i stedet (Nikon sine heter AF-S xxxx, og Sigma sine heter xxxx HSM). Problemet oppstår hvis du ønsker deg objetkiver med fast brennvidde; f.eks. en 50mm til portrett eller 100mm macro; da må du fokusere manuelt.

Hvis du ønsker å begrense sdeg til 6.500,- så er nok dette noe å tenke på.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...eller 100mm macro; da må du fokusere manuelt.

Bare en liten saksopplysning: Det er ingen mangel på macroobjektiver som autofokuserer med D40, f.eks Nikons AF-S 105/2.8 VRII. Sigmas 150 og 180mm macro er begge utstyrt med HSM. Imidlertid vil ikke de billigste macroalternativene, som Tamron 90/2.8 og Sigma 105/28, for ikke å snakke om Sigma 50/2.8 eller Nikon 60/2.8, autofokusere. Vi snakker uansett om objektiver for spesielt interesserte. :)

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for kjappe svar. Hvilke av de to er best da? Samsung GX-10 eller Olympus E-510?

Også ser jeg at zoomen er noe lavere enn det er på D80, men det er vel fortsatt nok? Jeg kommer jo ikke til å ta bilder veldig langt fra objektet jeg skal ta bilde av. Men hvor langt kan de to egentlig zoome? Har jo hatt et kompakt kamera og da er det oppgitt i x (ganger), hva er det på disse kameraene?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er frekk nå, men jeg får litt inntrykk av at du er relativt fersk når det gjelder fotografering med speilrefleks. Da virker det litt unødvendig å kjøpe et dyrt kamerahus. Gå i en butikk og kjenn litt på hvilket hus du syns er best å holde i. Liker du Canon, så gå gjerne for 350D, det får du til under 4000,-. Liker du Nikon er både D40 og D40x gode valg. Liker du et annet merke, så kjøper du det.

Så bruker du kameraet og tar bilder og koser deg. Og dersom det viser seg at kamerahuset legger begrensninger for din fotografering kjøper du et mer avansert kamerahus. Jeg har derimot en mistanke om at det ikke skjer med det første. Ikke fordi du ikke blir flink, men fordi selv "rimelige" speilrefleks er gode nok i lang tid for de fleste av oss.

Så et relevant spørsmål: Skal du ha et dyrt kamera, eller vil du ta gode biler?

Hvis det siste er det du ønsker gjelder det å komme i gang og få tatt bilder, og ikke nødvendigvis med et dyrt kamera!

Endret av Sovereign
Lenke til kommentar

Hei,

du spør om litt forskjellige ting egentlig. Jeg skal prøve å forklare det så godt som mulig.

Zoom er definert som [lengste brennvidde] / [korteste brennvidde]. Dette betyr at man må et objektiv med brennvidder fra 18mm til 55mm får 55/18 = 3,06i 'zoom' . Altså rundt 3x zoom. Nikon sitt 18-70 gir da 70/18 = 3,89x zoom, og 18-135 gir 135/18 = 7,5 x zoom.

Zoomforholdet sier altså noe om forholdet mellom lengste og korteste brennvidde på objektivet. Jeg har hørt det er blitt sagt at når man passerer (tommelfingerregel) 3x zoom, så begynner man å inngå en del kompromisser angående den optiske kvaliteten på objektivet.

En del 'superzoomer' har et brennviddeomfang på 18-200mm og gir da 200/18 = 11,11 x zoom. Her inngår man helt klart en del kompromiss når det gjelder bildekvalitet, men mange velger å se bort i fra dette da de ved et slikt objektiv ikke er så avhengig av å bytte objektiv f.eks. når de er på ferie og tar bilder der.

Det som forteller noe om hvor nærmt bildet oppfattes er brennviddene. 18mm er vidvinkel, og tar med mye (lite zoom på et kompaktkamera). 200mm er teleobjektiv og gir et lite bildeutsnitt (mye zoom).

Denne siden her vil gi deg en liten ide om dette: Sammenligning av brennvidder

EDIT: Samsung GX-10 er samme kamera som Pentax K10D. Jeg har selv K10D og er fornøyd med det. Det har ca samme størrelse som Nikon D80, så det er ikke av de minste kameraene. Dersom du vil ha et mindre kamera er Olympus antagelig et godt valg. Andre alternativer er Canon 350/400D og Nikon D40(x), samt Olympus E-410(tror jeg det heter). Hva som er best for deg er vanskelig å svare på. Det kommer an på hva du ønsker å betale, størrelse på kamera, grepet på kameraet, hvor avansert kamera du ønsker osv.

En noenlunde normal inndeling av kameraene er noe slikt som dette:

Nybegynner (entry level): Canon 350D, Canon 400D, Nikon D40, Nikon D40x, Pentax K100D, Pentax K100D Super, Olympus E410 (og sikkert flere)

Avansert/Prosumer (o.l): Canon 30D, Canon 40D, Nikon D80, Pentax K10D, Samsung GX-10, Olympus E-510 (Og sikkert flere)

Så er det 2/3 stk jeg ikke vet helt hvor jeg skal plassere...

Så vi sier Semi-Pro: Nikon D300 (D200), Olympus E-3.

Dette er ikke et fasitsvar, og jeg burde kanskje ikke ha lagt dette ut, tråden står nå litt i fare for å ende opp med krangling frem og tilbake om hvilket kamera som tilhører i hvilken gruppe og alle mener at sitt kamera er veldig bra og mer enn godt nok.

Sannheten er at nesten alle kameraene på dagens marked er bra kameraer. De leverer god kvalitet jevnt over. Noen kameraer har dårligere optikk som kitobjektiv, andre har bedre. Dersom man blir bitt av fotobasillen er det objektiv man kjøper mest av, da det er i stor grad der bildekvaliteten ligger.

Håper dette hjelper litt.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...