Gå til innhold

Nybegynner, 400d eller D80, eller no helt annet?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig nybegynner når det gjelder å ta bilder, men jeg har så lyst til å begynne å lære meg litt! Har lest en test på din side, og der kom 400D og D80 best ut. Men er dette kamera for nybegynnere? De koster mellom 4700 og 6500 og jeg vurdere og ta 400D siden det er billigst.

Men er det noen andre kameraer som jeg heller burde går for? Vil helst holde meg under 5000 eller rundt det.

Håper dere kan gi meg noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en titt på mitt svar i denne tråden.

Tom

Hehe, takk! Leste akkurat der svaret og hadde tenkt til å skrive at jeg hadde fått hjelp :p TUSEN TAKK!

EDIT:

MEN, jeg har ikke mye pæil på speilrefleks... Hva betyr 18-70mm og 14-42mm. Vet det har noe med zoome greier, men hva er egentlig forskjellen på de to??

Endret av Alsko
Lenke til kommentar

En ting er sikkert: Nikon D80-kit tar bedre bilder enn Eos 400D-kit. Det er enkelt og greit fordi optikken er så forbasket mye bedre. Har du umiddelbare planer om å skifte ut optikken stiller det seg annerledes, men jeg holder fortsatt en knapp på D80. Alternativet til Canon blir da nemlig merkbart dyrere, og D80 er nok et litt bedre hus også.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert: Nikon D80-kit tar bedre bilder enn Eos 400D-kit. Det er enkelt og greit fordi optikken er så forbasket mye bedre. Har du umiddelbare planer om å skifte ut optikken stiller det seg annerledes, men jeg holder fortsatt en knapp på D80. Alternativet til Canon blir da nemlig merkbart dyrere, og D80 er nok et litt bedre hus også.

Så D80 er det jeg bør gå for??

Og er det noen som har svaret på det om 18-70mm og 14-42mm?

Lenke til kommentar
EDIT:

MEN, jeg har ikke mye pæil på speilrefleks... Hva betyr 18-70mm og 14-42mm. Vet det har noe med zoome greier, men hva er egentlig forskjellen på de to??

Disse tallene er brennvidder. I disse to eksemplene så betyr det at Nikon sin zoom er en 4x zoom, mens Olympus sin er 3x. Det minste tallet angir hvor mye vidvinkel du får. I og med at Nikon og Olympus er bygd opp forskjellig, så gir begge noenlunde like mye vidvinkel, slev om den ene er 14mm kontra 18mm. Du kan lese mer om temaet her.

18-70mm er forøvrig samme objektiv som selges med D80. JEg er forøvrig enig med PMNormal at det er en god pakke.

Tom

Lenke til kommentar

Tusen takk for masse hjelp. Men jeg har flere spm. Hvor stor minne brikke er det lurt å ha? Og skal linsen følge med eller er det best og kjøpe den uten om. Det jeg har funnet hittil er bare huset til 6700 og litt til men så koster jo en linse 1700 kr, men så finnes det også et kamera til bare litt mer, med linse.... Er det riktig??

Lenke til kommentar

Jeg uttalten meg kun om kit, og da er objektivet med. Tipper testen du henviser til også gjaldt kit, altså full pakke med objektiv. Jeg skrev da vitterlig at optikken er bedre på D80. Det er med optikken at D80 blir en utvilsom vinner i denne sammenligningen. Vurderer man kun hus blir det mer åpent.

Lenke til kommentar

Så og si alltid i din prisklasse, ja. Det selges også løse hus, men det ser man sjelden tilbud på, og aldri tester av. Kun i forbindelse med Canon blir man anbefalt å kjøpe hus uten objektiv, for så og velge selv. Det er fordi den medfølgende zoomen ikke er av samme klasse som de andre. Det er derfor jeg gir den anbefalingen som jeg gir. Man bør altså vurdere hva det koster ekstra for å få et like godt objektiv som det Nikon tilbyr. Ca 3000 er svaret.

Lenke til kommentar

Det stemmer at du kan kjøpe speilreflekskamera uten at det følger med et objektiv. Da skal de stå kun hus e.l. i beskrivelsen.

Det er flere grunner til at man ønsker å kun kjøpe kamerahus. Det kan være at man ønsker noe annet enn et typisk kit-objektiv (gjelder gjerne hvis man vil ha EOS 400D) , eller at man har passende objektiver fra før.

Når vi sier kit-objetkiv, så mener vi en typisk standard zoom (14-42mm, 18-55 eller 18-70mm) i den rimeligere prisklassen som gjerne bundles med et kamerahus slik at man får en grei startpakke.

Edit: var litt treg der ja...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

OK, da begynner jeg å forstå... men da ble det også litt dyrere :( Jeg får se om det lønner seg å kjøpe pakke eller kjøpe huset og så kitet (hvis jeg nå har forstått riktig, så ble det en mening i den setningen). Man kan vel ikke ta bilder uten kit???

EDIT: Da har jeg lest den posten over også...

Har nå funnet to stykker på Japan foto, men nå ble jeg forvirret igjen. Det ene følger med 18-135 og det andre 18-70??? Altså 135 har mest zoom, men de koster jo det samme???!!

Endret av Alsko
Lenke til kommentar

Uten (kit)objektiv kan du ikke ta bilder nei. Du MÅ ha et hus.

Du kan kjøpe på 2 forskjellige måter.

Enten en pakke med kamerahus og objektiv (da omtalt som 'kit', og objektivet som 'kitobjektiv').

Eller så kan du kjøpe KUN et kamerahus, da ofte beskrevet som 'hus', for så å kjøpe et objektiv utenom.

Å kjøpe et kamerahus for så å kjøpe SAMME objektivet som man får med i et kit er i 99% av tilfellene her i Norge (hvertfall) et tapsprosjekt. De som velger å kjøpe KUN kamerahus og ikke kit gjør det fordi de samtidig kjøper et dyrere og bedre objektiv en kitobjektivet. (Evt. så har de allerede et eller flere objektiver som passer til kameraet og trenger ikke et nytt).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Har nå funnet to stykker på Japan foto, men nå ble jeg forvirret igjen. Det ene følger med 18-135 og det andre 18-70??? Altså 135 har mest zoom, men de koster jo det samme???!!

Det er riktig.

18-135mm her litt mer zoom, og strekker seg litt lengre inn i teleområdet.

18-70 sies dog av de fleste her på forumet (Jeg bare gjenforteller dette) å være av en bedre optisk konstruksjon, med bedre bildekvalitet.

Derfor kommer de til samme pris. Den ene gir mer tele, den andre gir bedre bildekvalitet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

ok, takk for det. Føler meg litt dum, men jeg har blitt klokere. Men selv om du zoomer helt ut, så er det dårligere kvalitet på bildene som er tatt med 135 altså.

Da får jeg nok bare vente å se, det ble en del dyrere enn det jeg hadde trodd, men jeg skal også se om jeg finner noe som er lite brukt også selger jeg er kompakt kamera jeg har...

TUSEN TAKK til alle som har hjulpet meg... og for utrolig kjappe svar!!

Diskusjon.no :love:

Lenke til kommentar

Hei igjen. Da har jeg lett litt rundt etter brukt, og det finnes to stykker på finn.no, men de har bare 18-135 eller 18-200/135-400. Så fant jeg et kamera som heter D40x(?), men er dette mye dårligere en D80? Jeg synes at D80 ble veldig dyrt, så jeg har lyst til å ha noen billigere alternativer. D40x med 18-70mm koster bare 6.499 og det var den prisen jeg egentlig var ute etter...

Så da trenger jeg hjelp fra dere igjen: Er D40x er bra kamera evt. finnes det noen i samme prisklasse?

Jeg beklager at jeg ikke fant ut dette før nå, men har tenkt i hele natt (fikk ikke sove) på at det faktisk koster 8600 for det andre kameraet :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...