Mrs.Riot Skrevet 26. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2007 Tok noen bilder av den fine himmelen som vi bergensere fikk i går, 1 juledag. Her er to som jeg ble veldig fornøyd med. Det ene viser litt mer en det andre av hele bildet. Hvilket er best? Jeg har et Canon 350 D og en Tamron Tele Macro linse 70-300 mm EXIF: f/4,5 eksponering 1/4000 sek ISO-100 Brennvidde 154mm Største blenderåpning Samme på begge bildene untatt at brennvidden på bilde nr.2 er 70mm. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 26. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2007 Fantastisk det øverste bildet, den nederste himmelen ble litt grå og uklar. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 26. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Blenderopning = F tallet. Så du kan ikke ha største blenderopning når f tallet er på 4.5. Eller er jeg helt på bærtur nå? Likte det nederste bildet. No offensce men dette er noen av de bedre bildene du har tatt. Eneste er vell at det er litt vell svart nederst. Endret 26. desember 2007 av PurpleZoDz Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2007 Ja, jeg kunne jo klippet vekk litt svart nede. Selv er jeg ikke helt sikkert hvilket jeg liker. PS: Det er vell ganske naturlig at folk blir bedre til å ta bilder med sånn hjelp fra dere eller hva ? Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg har lært at desto mindre blender tall desto større blender åpning. Fordi blenderen er på en måte en gardin som gjør ting skarpt eller uskarpt om jeg ikke husker feil og desto større blender(altså gardin) desto mindre på bilde blir skarpt tror jeg. Derfor kan du liksom tenke at når du har mindre blender tall så er det mindre som er skarpt på bilde. Nå er jeg ikke sikker, men tror det var det jeg lærte. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jeg har lært at desto mindre blender tall desto større blender åpning.Fordi blenderen er på en måte en gardin som gjør ting skarpt eller uskarpt om jeg ikke husker feil og desto større blender(altså gardin) desto mindre på bilde blir skarpt tror jeg. Derfor kan du liksom tenke at når du har mindre blender tall så er det mindre som er skarpt på bilde. Nå er jeg ikke sikker, men tror det var det jeg lærte. Blendertallet er forholdet mellom lysåingen og brennvidde. Dersom brennvidde er lik 50mm og blenderåpningen er er på 2,5 cm (25mm), blir tallet 50/25 = f2.0. Dersom du gjør blenderåpningen mindre, f.eks bare 1 cm (10mm) blir blendertallet 50/10 = f5.0 Dersom du lar blenderåpningen blir så liten at det bare såvidt pipler lys gjennom, la oss si 3mm, blir tallet 50/3 = f/16 Da kan du også regne deg frem til hvor stor blenderåpningen i objetivet var i ditt tilfelle. 154mm og f/4.5. 154mm/4.5 = 34mm. Når lysåpningen (blenderåpningen) er liten, må lukkertiden være desto lenger for at samme lysmengde skal slippe gjennom til enhver tid. Stor blenderåpning (som er lavt blendertall) = liten dybdeskarphet (lite som er i fokus/skarpt) Liten blenderåpning (som er høyt blendertall) = stor dybdeskarphet (mye som er i fokus/skarpt Dette er elementært, men må læres Endret 27. desember 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 27. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 det første er defintivt best. Men ingenting å hoppe i taket for, for meg. Men helt OK. Er litt lei av Solnedgang/"dramataisk himmel" bilder. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg har lært at desto mindre blender tall desto større blender åpning.Fordi blenderen er på en måte en gardin som gjør ting skarpt eller uskarpt om jeg ikke husker feil og desto større blender(altså gardin) desto mindre på bilde blir skarpt tror jeg. Derfor kan du liksom tenke at når du har mindre blender tall så er det mindre som er skarpt på bilde. Nå er jeg ikke sikker, men tror det var det jeg lærte. Blendertallet er forholdet mellom lysåingen og brennvidde. Dersom brennvidde er lik 50mm og blenderåpningen er er på 2,5 cm (25mm), blir tallet 50/25 = f2.0. Dersom du gjør blenderåpningen mindre, f.eks bare 1 cm (10mm) blir blendertallet 50/10 = f5.0 Dersom du lar blenderåpningen blir så liten at det bare såvidt pipler lys gjennom, la oss si 3mm, blir tallet 50/3 = f/16 Da kan du også regne deg frem til hvor stor blenderåpningen i objetivet var i ditt tilfelle. 154mm og f/4.5. 154mm/4.5 = 34mm. Når lysåpningen (blenderåpningen) er liten, må lukkertiden være desto lenger for at samme lysmengde skal slippe gjennom til enhver tid. Stor blenderåpning (som er lavt blendertall) = liten dybdeskarphet (lite som er i fokus/skarpt) Liten blenderåpning (som er høyt blendertall) = stor dybdeskarphet (mye som er i fokus/skarpt Dette er elementært, men må læres Var det ikke nesten det jeg sa da? Snakket jo om skrarpt og uskarpt og stor og liten jeg Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 Ikke noe galt i det du sa nei, men usikker som du var, var det vel greit med litt mer info Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2007 Oki, nei fint med en forklaring. Bare trodde nå at jeg hadde sakt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå