Gå til innhold

BK: Svart vs Gul himmel

Mrs.Riot

Anbefalte innlegg

Tok noen bilder av den fine himmelen som vi bergensere fikk i går, 1 juledag.

Her er to som jeg ble veldig fornøyd med. Det ene viser litt mer en det andre av hele bildet. Hvilket er best?

Jeg har et Canon 350 D og en Tamron Tele Macro linse 70-300 mm

EXIF:

f/4,5

eksponering 1/4000 sek

ISO-100

Brennvidde 154mm

Største blenderåpning

Samme på begge bildene untatt at brennvidden på bilde nr.2 er 70mm.

Julen2007%20159.JPG-for-web-large.jpg

Julen2007%20162.JPG-for-web-large.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blenderopning = F tallet.

Så du kan ikke ha største blenderopning når f tallet er på 4.5. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Likte det nederste bildet. No offensce men dette er noen av de bedre bildene du har tatt. Eneste er vell at det er litt vell svart nederst.

Endret av PurpleZoDz
Lenke til kommentar

Jeg har lært at desto mindre blender tall desto større blender åpning.

Fordi blenderen er på en måte en gardin som gjør ting skarpt eller uskarpt om jeg ikke husker feil og desto større blender(altså gardin) desto mindre på bilde blir skarpt tror jeg. Derfor kan du liksom tenke at når du har mindre blender tall så er det mindre som er skarpt på bilde.

Nå er jeg ikke sikker, men tror det var det jeg lærte.

Lenke til kommentar

Fordi blenderen er på en måte en gardin som gjør ting skarpt eller uskarpt om jeg ikke husker feil og desto større blender(altså gardin) desto mindre på bilde blir skarpt tror jeg. Derfor kan du liksom tenke at når du har mindre blender tall så er det mindre som er skarpt på bilde.

Blendertallet er forholdet mellom lysåingen og brennvidde.

Dersom brennvidde er lik 50mm og blenderåpningen er er på 2,5 cm (25mm), blir tallet 50/25 = f2.0.

Dersom du gjør blenderåpningen mindre, f.eks bare 1 cm (10mm) blir blendertallet 50/10 = f5.0

Dersom du lar blenderåpningen blir så liten at det bare såvidt pipler lys gjennom, la oss si 3mm, blir tallet 50/3 = f/16

Da kan du også regne deg frem til hvor stor blenderåpningen i objetivet var i ditt tilfelle. 154mm og f/4.5.

154mm/4.5 = 34mm.

Når lysåpningen (blenderåpningen) er liten, må lukkertiden være desto lenger for at samme lysmengde skal slippe gjennom til enhver tid.

Stor blenderåpning (som er lavt blendertall) = liten dybdeskarphet (lite som er i fokus/skarpt)

Liten blenderåpning (som er høyt blendertall) = stor dybdeskarphet (mye som er i fokus/skarpt

Dette er elementært, men må læres :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Blendertallet er forholdet mellom lysåingen og brennvidde.

Dersom brennvidde er lik 50mm og blenderåpningen er er på 2,5 cm (25mm), blir tallet 50/25 = f2.0.

Dersom du gjør blenderåpningen mindre, f.eks bare 1 cm (10mm) blir blendertallet 50/10 = f5.0

Dersom du lar blenderåpningen blir så liten at det bare såvidt pipler lys gjennom, la oss si 3mm, blir tallet 50/3 = f/16

Da kan du også regne deg frem til hvor stor blenderåpningen i objetivet var i ditt tilfelle. 154mm og f/4.5.

154mm/4.5 = 34mm.

Når lysåpningen (blenderåpningen) er liten, må lukkertiden være desto lenger for at samme lysmengde skal slippe gjennom til enhver tid.

Stor blenderåpning (som er lavt blendertall) = liten dybdeskarphet (lite som er i fokus/skarpt)

Liten blenderåpning (som er høyt blendertall) = stor dybdeskarphet (mye som er i fokus/skarpt

Dette er elementært, men må læres :)

Var det ikke nesten det jeg sa da? Snakket jo om skrarpt og uskarpt og stor og liten jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...