Gå til innhold

Objektiv til vinter/landskapsfotografering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har du fra før?

Om du vil ha noe videre enn det du har nå er Canon's 10-22mm fin, veldig lite fortegning og god kvalitet.

Sigma har også en 10-20mm som har fått mye skryt.

Vil du ha en standardzoom er Tamron's 17-50mm f2.8 topp til den prisen.

Endret av erlingba
Lenke til kommentar
Heisann, jeg leter etter et objektiv til mitt Canon 400D. Deret som er kriterier er da at det må være et objektiv som bra å fotografere landskap, mest vinterbilder på fjellet. Så jeg lurte på om dere hadde noe å anbefale? :)

Maks pris rundt 4000,-

Canon 28mm 2.8 fungerer bra det.

post-136678-1198708718_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det å bruke supervidvinkel til landskap (eller supervidvinkel i det hele tatt) er en ny sak, siden slike har vært sjeldne frem til for noen år siden. De aller fleste landskapsbilder som er tatt i fotografiets historie er altså tatt med brennvidder i normalområdet, så derfor er det umulig å dømme mellom disse tre. De passer alle sammen til landskap, vinter som sommer. Man blender nesten alltid ned til F/8 på landskap uansett, og hvis man ikke prioriterer stativ så tar man ikke landskapsfoto alvorlig. Derfor er ikke lysstyrke viktig for landskapsfoto.

Valget mellom de tre alternativene blir derfor et spørsmål om personlig smak. Ultravid er det mange som foretrekker, mens andre ønsker litt tele i tillegg. Salige Henry Cartier-Bresson hadde en 135mm som han kun brukte til landskap, for det har også sin effekt. Noen ganger ønsker man nemlig å komprimere perspektivet litt.

Lenke til kommentar

Jeg var på kurs i landskapsfotografering sommeren 2006. Til min overraskelse så var det teleobjektivet som ble mest brukt. Kurs instruktørens hjemmeside, her kan du kanskje finne inspirasjon.

Jeg var også under den villfarelse at landskap = vidvinkel. Noe som altså ikke stemte.

Ikke det at det ikke kan taes landskapsbilder med vidvinkel, det har helt klart sin misjon.

Hvis du ønsker storslagne panoramaer (uten måtte sette sammen bilder i etterkant) så fungerer ultravidvinklene utmerket til det. Selv har jeg Sigmas 12-24mm (10-20mm var ikke på markedet når jeg kjøpte mitt) som jeg bruker mye i den sammenheng.

Min anbefaling blir derfor å begynne med Sigmas 10-20mm, blende ned til f11 og ta masse bilder.

Hvis du vil utvide repertoaret så anbefaler jeg en tele-zoom, for eksempel et av de mange 70-300mm objektivene. Sett det på stativ og blend ned til mellom f8 og f13 og skyt i vei :)

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 10-20mm og kan trygt si at det er det absolutt beste objektivet til dette. Den utrolige vidvinkelen gjør det gøy å fotografere alt fra den trangeste gang, til det mest åpne landskap. Det er det objektivet jeg har brukt aller mest.

I tillegg har det god optisk kvalitet, og har vunnet den tekniske pressefotografiprisen for 2006(tror jeg det var)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...