Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det normalt å ha så mange angrep på så kort tid?

Anbefalte innlegg

Angrepene kommer fra ip adresser fra Frankrike, Australia og Universitet i Utrecht Nederland av alle ting. Spiller bare skandinaviske serverer. McAfee Firewall kutter Bf1942 øyeblikkelig denne meldingen kommer uten advarsel. Rapporterte om New tear attack 4 ganger på en snau uke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor relevant dette er, men naar jeg hadde oppe en firewall paa "mitt" telenorabb, fikk jeg opp i gjennomsnitt 4-5 portscans hver dag. (brukte snort)

Telenor sin ip range er populaer... Mange som ikke vil kjoere Norton internet firewall, fordi de sliter med aa konfigurere den (bl.a min far).

Ergo er det nok en god del daarlige sikrede maskiner ute og gaar.

Noen portscans maa du nok bare regne med...

Lenke til kommentar

Hvis du bruker IRC en del så kan det være det som slår ut. Jeg sitter en del på IRC og får i gjennomsnitt 10-12 portskanninger i timen, pluss en del annet rask. Så det er nok en del script-kiddies der ute ja...

Serverne utfører også en del skanninger for å sjekke om du fremdeles lever for å si det sånn. Det slår iallfall ut på ZoneAlarm'en min.

Lenke til kommentar

På min bærbare er det registrert 1900 "angrep" i tiden den har stått tilkoblet på WLAN på skolen (ca 90 timer til sammen) og da er ca 500 "angrep" klassifisert som alvorlige.. Nå er vel kanskje firewallen litt paranoid, men jeg tviler ikke et sekund på at det faktisk er mange som prøver å lure seg inn.

Lenke til kommentar

Hm..

Hva er et "angrep"? Hva er forsøk på "innbrudd"? Osv..

Og hva betyr antallet av disse?

Enkelte firewalls er veldig flaky på akkurat dette spør du meg. Derfor kjører jeg selv en tux som logger _alt_ av innkommende connections. (Av og til ut når jeg må logge noe) (Hail to iplog, http://ojnk.sourceforge.net/)

Og med den plaseringen som jeg har, samt de boxene jeg administrerer så ser man uuuutallige "angrep" og "innbrudd" bare på en enkel periode.

De fleste er bare connections som er på villspor, men så er det endel worms, virus, idioter osv som forsøker seg. Dette ser man spesielt godt i loggene til de applikasjonene som faktisk lytter på de gitte portene som man bruker. Eks web-server.

dante@nåkandulure:/www/logs$ grep .exe error_log | wc -l

13043

Og det dekker ikke engang alt som er av forsøk.

Men poenget mitt var at det å lese slikt uhemma sier veeeeeldig lite. Man må analysere hva som kommer inn, og ikke minst forstå hvorfor.

Når det gjelder hvorfor enkelte får mere enn andre; for de som står på attraktive nettverk så er det vel ganske åpentbart? for "den vanlige mann i gata" så er det godt mulig du bare blir scannet, "probet" for vanlige feil av folk, worm og/eller virus. Og hvis man ofte tar imot "rare" connections, så hender det at man har fått ip'en ifra ISP'en som tilhørte en veldig aktiv p2p bruker. (Han hadde samme ip som deg ikke så lenge før deg f.eks).

Men å miste nattesøvnen pga lettere paranoia er det ingen vits til =)

Spesielt hvis du ikke kjører endel prosesser som gjør at du faktisk BURDE være paranoid :)

Mine "filosofiske" ord på morgenskvisten

-Dante

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...