Gå til innhold

Laste ned direkte til filserver i ubuntu (firefox)?

Anbefalte innlegg

Jeg har endlig fått lagt inn Ubuntu på den gamle laptopen min, var mye strev uten CD-ROM. Tenkte jeg skulle bruke den til å laste ned ting fra seedboxen min, men siden HD'en bare er på 10GB, og bare har ca 5GB ledig skulle jeg veldig gjerne laste ned direkte til filserveren min. Dette er mulig i Windows med firefox, men jeg klarer ikke å se hvordan det gjøres i Ubuntu, er det i det heletatt mulig?

Dette er den første Linux-maskina jeg prøver så sorry for det som kanskje er ett dumt spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg laster ned er *.tar filer fra en seedbox jeg har som kjører torrentflux.

Slik det er nå laster jeg ned til laptopen med Firefox, og kopierer det over til filserveren som kjører Freenas.

Altså slik:

.Seedbox ----(Firefox)-----> Laptop (Ubuntu 7.10 Gnome) -----> Freenas filserver.

Det jeg ønsker er å laste med laptopen, men at jeg lagrer det rett på filserveren.

I windows er ikke dette noe problem, da jeg kan velge nettverks mapper som destinasjon, men i Ubuntu ser det ut til at jeg bare kan lagre den maskina og ikke på de andre i nettverket.

Lenke til kommentar

Har hørt og lest om det, men ikke prøvd det, men er det mulig å gå fra Ubuntu til Xubuntu på en enkel måte om man ikke har CD-rom?

Måtte bruke unetbootin for å installere Ubuntu over win2k, og var ett makkverk før jeg fikk det til å virke. Puppy Linux har løst dette meget ellegant med en boot-diskett som kan boote en USB-penn.

Lenke til kommentar
Har hørt og lest om det, men ikke prøvd det, men er det mulig å gå fra Ubuntu til Xubuntu på en enkel måte om man ikke har CD-rom?
Du trenger bare nett. Installer xubuntu slik fra terminal:

sudo aptitude install xubuntu-desktop

Har du disk plass nok, så kan du ha inn så mange samtidige desktoper du vil, du velger bare ved innloggingsvinduet hvilken Session du vil kjøre. Hvis diskplass er et problem kan du avinstallere ubuntu slik:

sudo aptitude remove ubuntu-desktop

hvis du vil fjerne alt, inklusive config filer bruker du purge istedet for remove.

Lenke til kommentar

Fikk installert Xubuntu, men var ikke så mye bedre, så det tyder på at HD'en skranter så tror jeg får holde meg til en USB-distro. Har testet DSL på ei anna maskin, og det ser ikke så verst ut, så får se om jeg får til å kjøre det på samme måte som Puppy.

Edit:

Det var faktisk fryktelig enkelt, men så viser det seg at nettverkskortet ikke fungerer i DLS :p

Jaja, det quest continues :)

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...