Gå til innhold

Kjemikalier for s/h fremkalling

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvilke kjemikalier bruker dere når dere fremkaller s/h film? Har foreløpig kun brukt tetenal ultrafin og Agfa Rodinal og disse har fungert bra. Men hvilke kjemikalier gir egentlig finest korn? Er det vesentlige forskjeller?

Det samme gjelder for papir. Er det noen forskjell der?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke kjemikalier bruker dere når dere fremkaller s/h film? Har foreløpig kun brukt tetenal ultrafin og Agfa Rodinal og disse har fungert bra. Men hvilke kjemikalier gir egentlig finest korn? Er det vesentlige forskjeller?

Det er egentlig ikke mulig å skape finere korn enn hva filmen i utgangspunktet har. Forskjellen på grovkornede fremkallere og finkornede er at de finkornede løser opp kornet litt noe som gir tilsynelatende finere korn, men også mer uskarpt bilde. Av dine to kjemikalier gir tetenal mer uskarpe korn, mens rodinal gir grove men skarpe korn.

Lenke til kommentar

Har vel prøvd ganske så mange fremkallere etterhvert:

Kodak D76

Kodak XTOL

Kodak T-Max

Kodak HC-110

Ilford DDX

Ilford ID11(samme som Kodak D76)

Tetenal Ultrafin

PMK Pyro

Pyrocat HD

Rodinal

Fuji Artdol

Og sikkert et par jeg har glemt også :)

Jeg synes den beste allroundfremkalleren er Kodak XTOL, den gir det beste kompromisset mellom korn og filmhastighet.

Til storformatfilm går det mest i Pyrocat HD, pga den er veldig bra og i tillegg veldig rimelig i bruk også.

Pyrofremkallere utmerker seg ved å takle høylys ekstremt bra, men er som regel ikke egnet for småbildefilm, det blir vel kornete.

Det er store forskjeller i hvordan papirfremkallere oppfører seg, du kan variere fargetonen i kopiene dine med valg av f.eks "varm" eller "kald" fremkaller, da snakker vi varm som i varm fargetone, ikke temperaturen på fremkalleren :)

Selv blander jeg papirfremkaller fra råkjemi, det blir ganske rimelig i bruk og jeg får den fremkalleren jeg liker best. :)

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

Hvordan er feks. XTOL i forhold til rodinal? Litt mindre synlige korn, men samtidig litt mer "uskarp"? En mellomting mellom tetenal ultrafin og rodinal kanskje?

Tenkte å ta en liten test på to like filmer, samme motiv, men forskjellig fremkaller for å se hvor mye det har å si i praksis.

Lenke til kommentar

Nei, XTOL vil ikke se "uskarp" ut i forhold til Rodinal, men Rodinal vil gi litt mer definerte korn og kan gi inntrykk av litt mer skarphet. Rodinal egner seg best på finkornede filmer synes jeg. Men Rodinal har jo sine ulemper da...

Så jeg foretrekker å ha XTOL som standardfremkaller, og bruke andre ved spesielle behov.

Lenke til kommentar
Nei, XTOL vil ikke se "uskarp" ut i forhold til Rodinal, men Rodinal vil gi litt mer definerte korn og kan gi inntrykk av litt mer skarphet.

Det er klart at bilde blir mer uskarpt når man bruker en framkaller som løser opp konturene på kornene, det er jo helt opplagt. Sier ikke at det er et stort problem, men i likhet med digitalt arbeid vil alltid fjerning av støy/korn redusere skarpheten.

Lenke til kommentar
Nei, XTOL vil ikke se "uskarp" ut i forhold til Rodinal, men Rodinal vil gi litt mer definerte korn og kan gi inntrykk av litt mer skarphet.

Det er klart at bilde blir mer uskarpt når man bruker en framkaller som løser opp konturene på kornene, det er jo helt opplagt. Sier ikke at det er et stort problem, men i likhet med digitalt arbeid vil alltid fjerning av støy/korn redusere skarpheten.

Mens digital støyfjerning absolutt kan drepe detaljering, funker det ikke helt på samme måten med film, detaljene er der uansett om man bruker en finkornfremkaller eller ei. En fremkaller som Rodinal kan gi inntrykk av bittelitt mer skarphet, men det er jo temmelig marginalt da... XTOL er uansett en såpass "high-tech" fremkaller at detaljer og toneforløp gjerne blir bedre allikevel...

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Mens digital støyfjerning absolutt kan drepe detaljering, funker det ikke helt på samme måten med film, detaljene er der uansett om man bruker en finkornfremkaller eller ei. En fremkaller som Rodinal kan gi inntrykk av bittelitt mer skarphet, men det er jo temmelig marginalt da... XTOL er uansett en såpass "high-tech" fremkaller at detaljer og toneforløp gjerne blir bedre allikevel...

Ja jeg har vel egentlig ikke sagt at finkornframkaller gir nok skarphet, men synes det er litt problematisk at du gang etter gang sier at Rodinal kan gi inntrykk av mer skarphet. Kan du ikke bare være med på at det opplagte, at når konturen til alle de små sølvkornene blir løst opp slik at de alle blir til små "søldammer" som glir inn i hverandre vil dette innebære lavere skarphet og ikke bare et inntrykk av lavere skarphet. Rodinal har i TILLEGG til en reel økt skarphet et inntrykk av høyere skarphet, som kanskje er viktigere enn den marginale reele økningen i skarphet, dette har ikke noe med kornet og gjøre. Men at den på grunn av sin kjemiske sammensetning gjør at lyse ommeråder på filmen blir mindre utviklet hvis de ligger rett ved siden av mørke, noe som øker kontrasten ved kanter mellom mørkt og lyst og gir inntrykk av økt skarphet.

PS. Du trenger ikke å fortelle meg at det ikke fungerer helt på samme måten som digitalt, da jeg har jobbet en del med film.

Lenke til kommentar

Ja jeg har vel egentlig ikke sagt at finkornframkaller gir nok skarphet, men synes det er litt problematisk at du gang etter gang sier at Rodinal kan gi inntrykk av mer skarphet. Kan du ikke bare være med på at det opplagte, at når konturen til alle de små sølvkornene blir løst opp slik at de alle blir til små "søldammer" som glir inn i hverandre vil dette innebære lavere skarphet og ikke bare et inntrykk av lavere skarphet. Rodinal har i TILLEGG til en reel økt skarphet et inntrykk av høyere skarphet, som kanskje er viktigere enn den marginale reele økningen i skarphet, dette har ikke noe med kornet og gjøre. Men at den på grunn av sin kjemiske sammensetning gjør at lyse ommeråder på filmen blir mindre utviklet hvis de ligger rett ved siden av mørke, noe som øker kontrasten ved kanter mellom mørkt og lyst og gir inntrykk av økt skarphet.

PS. Du trenger ikke å fortelle meg at det ikke fungerer helt på samme måten som digitalt, da jeg har jobbet en del med film.

Men har du brukt XTOL som jeg referer til? Den lager ikke "små "søldammer" som glir inn i hverandre" som noen andre finkornfremkaller kan gjøre. Den er det perfekte kompromiss når det gjelder filmhastighet, korn og skarphet, man kan dessverre ikke få alt på èn gang. Med å spe den ut kan man også få mer skarphet.

Jeg skal ikke krangle på skarpheten med Rodinal. Vi er i grunn enige selv om jeg har uttalt meg litt klønete, og forskjellene er jo i realiteten temmelig så små.

Jeg liker best Rodinal på superfinkornfilmer som f.eks T-Max 100, det må nesten til med en sånn fremkaller da, så det ikke ser helt digitalt ut :) Ulempen med Rodinal er svak filmhastighet i forhold til XTOL, men det er jo mest et tema om man fotograferer håndholdt. Agfa APX 100 og Rodinal var forresten en magisk kombo. RIP.

Kontrasteffekten (såkalt "edge effect")du nevner ser man mest til ved redusert agitering og forlenget fremkallingstid med Rodinal, forøvrig en utmerket effekt på enkelte motiver. Dette kan man utnytte på en del andre fremkallere også, f.eks Pyrocat HD.

Avslutter med et Rodinalportrett :-) Godt Nyttår.

110037.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...