Gå til innhold

AMD Phenom eller Intel Quad

Anbefalte innlegg

ja da var det valget.

sitter å ser på oppgradiering av min maskin som begynner å dra på åra.

da er jeg ute etter HK, CPU, RAM og Skjermkort,

da står jeg mellom valget av AMD Phenom eller Intel Quad.

hva er da best ytelse for penga.

jeg ser på Phenom 9600/9700 VS Intel Q6600.

selv driver jeg med tunge programmer som Photoshop, premiere og den biten der.

spiller også så hvis den hadde klart Crycis bra så hadde ikke det gjort noe.

har satt i sammen 2 forslag

Intel:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=61747

AMD:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=61755

selv synes jeg det er litt dyrt.

har ikke peiling på Ram men har sett for meg Radeon HD 3870 som et bra skjermkort.

hvis du er litt dreven på dette å setter i sammen et forslag som er billigere og gir samme ytelse så er jeg åpen for forslag.

blir shoping på nyåret.

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hva gjør Intel q6600 bedre enn AMD Phenom

er det ikke bedre med 4x cpu enn 2x dual core?

AMD skryter vel veldig over at de har en "ekte" firekjerneprosessor, mens Intel "bare" har to dobbeltkjerner på samme brikke.

Det vil vel være bedre med fire prosessorer på en chip, men i praksis så er Core 2-prosessorene bedre av design, og yter dermed bedre selvom de ikke er likt oppbygd.

Også er jo Q6600 mye bedre å klokke med :D

Lenke til kommentar
men hva gjør Intel q6600 bedre enn AMD Phenom

er det ikke bedre med 4x cpu enn 2x dual core?

AMD skryter vel veldig over at de har en "ekte" firekjerneprosessor, mens Intel "bare" har to dobbeltkjerner på samme brikke.

Det vil vel være bedre med fire prosessorer på en chip, men i praksis så er Core 2-prosessorene bedre av design, og yter dermed bedre selvom de ikke er likt oppbygd.

Også er jo Q6600 mye bedre å klokke med :D

oki. så hvis jeg velger en q6600,

er det valget jeg har gjort på lista mi bra nok eller er de noe du ville ha forandret på.

jeg tenker på Ramen som jeg ikke har så mye peil på.

Lenke til kommentar

Det er bare å søke på "Phenom review" med Google, les en håndfull så lurer du ikke på hva du skal ha. At AMD sier at Phenom er en "ekte" quadcore hjelper så svimlende lite når den ikke leverer varene.

AMD kommer helt sikkert sterkere tilbake, men akkurat nå er valget enkelt.

Skal du overklokke blir forskjellen helt astronomisk i Intels favør.

Så er det bare å vente på første AMD Fanboi :!:

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Det er bare å søke på "Phenom review" med Google, les en håndfull så lurer du ikke på hva du skal ha. At AMD sier at Phenom er en "ekte" quadcore hjelper så svimlende lite når den ikke leverer varene.

AMD kommer helt sikkert sterkere tilbake, men akkurat nå er valget enkelt.

Skal du overklokke blir forskjellen helt astronomisk i Intels favør.

Så er det bare å vente på første AMD Fanboi :!:

i tanke på overklokking er valget av HK bra nok da. eller er det noe bedre valg?

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar
Gigabyte X38-DQ6 klokker som en gud.

ram og Skjermkort da?

er det noen billigere som har samme kapasitet som like bra eller bedre?

har alltid likt ATi, men skal jeg legge det bak meg i forhold til nVIDIA?

har de bedre kort til samme pris?

har jo sett att 8800 gt/gtx/gts serien har kommet men etter en lang stund uten for markedet så har jeg mistet tråden om hvem som er best i forhold til pris.

tingen er at jeg har et budsjett som jeg må holde.

og nå er det bare 4 komponenter og det koster allerede over 7k.

som alle budsjett kan det overskrides. men med måte...

Lenke til kommentar
ram og Skjermkort da?

er det noen billigere som har samme kapasitet som like bra eller bedre?

Jeg ville gått for det rimeligste 8800GT du finner eller et 3870 - da har du altids muligheten til å sette inn ett til senere og kjøre Crossfire.

Du kan spare en del på minne, jeg har brukt mye Geil Black Dragon fra ps Data i det siste med stort hell.

Lenke til kommentar

Siden jeg kjenner Gigabyte kortet ganske bra så kan jeg gi deg et par tips for å spare deg bry ved overklokking.

Det første du bør gjøre er å oppdatere bios - jeg kjører pr. i dag F5H som er siste non beta nå - den fungerer bra hos meg.

Og før du overklokker noe så sett "Static tRead Value" under advanced memory/spd til 9, kortet har en tendens til å sette dette for lavt og da vil du få masse problemer. Når du har klokket og tweaket "ferdig" kan du eksprimentere med å gradvis sette ned denne verdien.

Lenke til kommentar

Det minnet der har CL7, noe som er veldig høyt. Når det i tillegg koster 2000, er det ikke i tvil om hva man får mest for pengene for. Kjøp DDR2 versionen av hovedkortet. Når det kommer til ram kan du kjøpe dette settet fra OCZ. Mye bedre ytelse til under halve prisen! 4gb er ikke vits med mindre du multitasker mye eller holder på med videoredigering på litt høyere intensitet.

Lenke til kommentar
Det minnet der har CL7, noe som er veldig høyt. Når det i tillegg koster 2000, er det ikke i tvil om hva man får mest for pengene for. Kjøp DDR2 versionen av hovedkortet. Når det kommer til ram kan du kjøpe dette settet fra OCZ. Mye bedre ytelse til under halve prisen! 4gb er ikke vits med mindre du multitasker mye eller holder på med videoredigering på litt høyere intensitet.

Vel, nå driver han på med videoredigering :p . Jeg vil i hvert fall anbefale 4 GB RAM ;) .

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...