Gå til innhold

BK: I Vinteropplag (eller for alltid?)

tomsi42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville først og fremst hatt litt mer luft. Ellers heller min personlige smak i S/H bilder mer mot høyere kontraster. Du når aldri helt hvitt noe sted i bildet, selv der hvor jeg hadde forventet det. Som resultat opplever jeg bildet enten undereksponert eller litt skittent. Det hadde vært en annen sak om hele toneomfanget hadde vært snevrere, men nå føles det bare ut som om de lyse partiene er kappet.

Kanskje det er på tide å friske opp sonesystemet.

P.S. Dette er et motiv som helt klart hadde fortjent mindre jpgkomprimering. Det er blitt skikkelig grøt på flere områder i bildet!

Lenke til kommentar
Ville først og fremst hatt litt mer luft. Ellers heller min personlige smak i S/H bilder mer mot høyere kontraster. Du når aldri helt hvitt noe sted i bildet, selv der hvor jeg hadde forventet det. Som resultat opplever jeg bildet enten undereksponert eller litt skittent. Det hadde vært en annen sak om hele toneomfanget hadde vært snevrere, men nå føles det bare ut som om de lyse partiene er kappet.

Litt mer luft kan du få, da bildet er beskjært. Men kunne tenkt meg å få noen hints om hvordan jeg bør gjøre konverteringen slik at jeg får opp kontrasten. Jeg brukte konvert to black/white i PS Elements - mange knapper å klå på, men ble ikke helt fornøyd.

Kanskje det er på tide å friske opp sonesystemet.

Helt klart.

P.S. Dette er et motiv som helt klart hadde fortjent mindre jpgkomprimering. Det er blitt skikkelig grøt på flere områder i bildet!

Det skal jeg fikse. Jeg har lagt på en film grain effekt - den kan vel også ødelegge ?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvorfor 1/320s og ISO 400, istede for 1/60s og ISO 100?

Godt spørsmål. I og med at det er marginalt med støy på ISO 400, og veldig variende lys, valgte jeg det. Det blåste en del, slik at korte lukkertider var en fordel. Støyen på bilde 1 var lagt på i ettertid.

Tom

Lenke til kommentar
Hvorfor 1/320s og ISO 400, istede for 1/60s og ISO 100?

Det hender at jeg velger noe annet en "Base ISO" rett og slett fordi ting kan se for slett og jevnt ut til enkelte motiver. Jeg kjøper meg mao litt ekstra tekstur ved å la noe digital støy slippe til. Nikon dSLR ser ut til å ha mer fokus på å rette ut chroma enn luminans, så det gir faktisk et støybilde som kan minne litt om filmkorn- det er i alle fall noe jeg selv foretrekker, selv om det stort sett er en nødløsning om jeg tifeldigvis ikke har med meg filmkamera.

Jeg vet at mange går rundt og tyner bilder på ISO 100 og med kritisk dårlige lukkertider, fordi "regelen" om lavest mulig ISO stadig blir nevnt i forumet- Det er lov å bruke huet, og vite når man kan tøye reglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...