Gå til innhold

Boote fra cd i Drive Image-går det?

Muffinman

Anbefalte innlegg

Har fått meg laptop uten floppy, og har laget et image av c:- partisjonen når alt var installert. Imidlertid krever DI at man booter fra 2 stk floppydisker hvis man ikke får startet og må hente tilbake imaget.

Slik det er nå må jeg evt. installere OS på nytt og kun legge inn DI før jeg henter imaget. Mindre arbeid det enn å legge inn alt, 1 time mot 4-5 men...kunne vært redusert til 15 min.

I og med at jeg ikke har floppy, går det an å lage en bootbar cd som gjør det samme som de to floppyene? Det går ikke an med min versjon av DI, og lage en hjemmesnekra en må jeg ha hjelp til. Og ja, jeg vet at det finnes USB-floppyer og diverse USB-dingser som det går an å boote fra. Det blir plan B hvis responsen her blir laber ... ;-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal gå helt fint å boote fra CD hvis du har en bootable CD og det er aktivert CD booting i BIOS.

Flere store færdig "PC produsenter" kaster nå gode gamle "Floppy" så det er vel på tide å lage til Boot CD og putte flere disketter i brødristeren :)

Måtte editere litt, sjekka Nero funksjon som heter Boot CD...Ser ut som man kan lage Boot-CD bare man har img fil av boot diskett eller filene på den. Nå har jeg ikke prøvd det men funksjonen er der og har vært der lenge så den har sikkert en funksjon hehe.

Good Luck.

Lenke til kommentar

har du slettet c:? hvis ikke så har jeg et noe kronglete forslag:

har du brenner, kan du lage liten image på cdr (lage en midlertidig minipartisjon med partition magic, gjort på 1 minutt) og bruke den som boot for image restore.

hvilken versjon av drive image har du egentlig?

med DI 2002 kan man velge å starte maskinen på nytt for å kjøre image restore (uten floppy)

Lenke til kommentar

Har 2002 utgaven. Ja, jeg er klar over at det går an å reboote for å restore image. Det er ikke det som er problemet. Hvis ting skulle gå så galt at Windows IKKE vil starte, da trenger man jo disse "emergency-diskene" eller hva det nå er de kalles. Hvis jeg kunne lage en bootbar cd som gjorde det samme som disse to lefsene, ville det jo være bra lettvint...

Takker for tipset, men det er ikke en kronglete løsning jeg er ute etter her. Noe lettvindt som til og meg kjerringa greier hvis ting kræsjer på reise er tingen.

PS: Nei, jeg har ikke formatert. Og nei, jeg har ingen problermer med dette nå. Tenkte jeg skulle være godt forberedt den dagen det skjer...

Lenke til kommentar

Måtte editere litt, sjekka Nero funksjon som heter Boot CD...Ser ut som man kan lage Boot-CD bare man har img fil av boot diskett eller filene på den. Nå har jeg ikke prøvd det men funksjonen er der og har vært der lenge så den har sikkert en funksjon hehe.

Good Luck.

Det var interessant editering må jeg si! Skal sjekke det ut i morgen!

Lenke til kommentar

kan du ikke bare brenne ut en backup?

eller hva vil du egentlig? du har lagret image på hdd i stedet for cdrom?

jeg gidder aldri å legge en image på hdd, foretrekker sikkerheten med cdrom, går harddisken er det bare å sette inn en ny og kjøre backup ut fra cdrom på hdd

Lenke til kommentar
kan du ikke bare brenne ut en backup?

eller hva vil du egentlig? du har lagret image på hdd i stedet for cdrom?

jeg gidder aldri å legge en image på hdd, foretrekker sikkerheten med cdrom, går harddisken er det bare å sette inn en ny og kjøre backup ut fra cdrom på hdd

Har lagret imaget på disk ja. Og det er sikkerhetskopiert på storkassa, slik at det ikke er katastrofe om disken ryker (hvis jeg er hjemme ihvertfall).

Kjøre backup ut fra cdrom? Betyr det at det går an å boote fra image-cd`en (eller cd-ene i mitt tilfelle) og speile tilbake derfra?

Sikkert mange dumme spørsmål her men...tålmodighet er en dyd har jeg blitt fortalt...

Lenke til kommentar

Kjøre backup ut fra cdrom? Betyr det at det går an å boote fra image-cd`en (eller cd-ene i mitt tilfelle)  og speile tilbake derfra?

image-cdene er bootbare (takk og pris for det), eneste problemet jeg ser med drive image 2002 er deres virtual floppy, når du har installert driveimage og velger å ta backup av c:, booter den opp og kan ha problemer med å kjøre den virtuelle floppyen. jeg var nødt til å dra fram floppyen fra skuffen sist jeg skulle ta backup..

nå har jeg lagret begge rescuediskene på hdd og skal prøve å få laget en bootbar cd av disse.

Lenke til kommentar

Da er saken i orden! Brukte nero til å lage floppy-emulerende boot cd`er av DI-floppyene, og det funker fint. Nå har jeg skjult partisjon med imaget, samt backup av dette på stasjonær PC.

Er enig med Heraldo at det ikke er ideelt å ha imaget på disk mht diskkrasj, men synes det blir mange cd`er å drasse med seg når c: er nesten 5gb...selv med maks kompresjon. Dessuten har jeg faktist opplevd de to gangene jeg har brukt cd å få "image file corrupt" ved tilbakespeiling. Sikkert tilfeldig men...

Takker og bukker for gode tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...