Gå til innhold

Olympus SP-560 UZ eller Canon PowerShot S5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil gjerne henge meg på denne tråden, men utvide med en modell, Panasonic Lumix DMC-FZ18.

Skal brukes utendørs 99,9% av tiden. Gjerne opp til en uke uten tilgang til lading. Bruksområdet er natur.

Har også tyngre materiell, trenger noe lettvekt på lengre fotturer.

Lenke til kommentar

Jeg har fått Olympus SP-560 til jul, og so far so good. Jeg hadde egetlig snust på speilrefleks kamera ( av de rimeligste typen riktignok) men nå ble det jo ikke det da.

Men som sagt jeg er godt fornøyd med kamera enda, jeg har lest litt på nettet om det og ser ut som det har fått ok tilbakemelding. Men jeg kan jo spørre "ekspertene" her inne, om det er ett bra kamera?

Jeg har forstått at 18x optisk zoom er bra? Kan noen si helt kort hva det er "bra for"? :) Jeg har tidligere vært opptatt av megapixel, og på dette kamera er det 8.

Håper jeg ikke kupper tråden din TR, er forøvrig spent på hva du velger. :cool:

Lenke til kommentar
hei.

fikk meg nytt kamera til jul, eller rettere sagt, skal få et, men jeg fikk velge mellom Olympus SP-560 UZ og Canon PowerShot S5.

hva bør jeg velge?

Skal ikke si hva du BØR velge, men jeg kan dele erfaring. Jeg har SP 550UZ, vet ikke forskjellen på 550 og 560. Men det er et bra kamera som fungerer bra til alle typer foto, untatt nattfoto. Canon sine kompaktkamera tror jeg heller ikke er dårlig, tør jeg påstå uten å ha prøvd det. Er jo Canon:) Vet ikke om du har mye erfaring med foto heller? Men jeg er veldig fornøyd med mitt Olympus.

Lenke til kommentar
Jeg har forstått at 18x optisk zoom er bra? Kan noen si helt kort hva det er "bra for"? :) Jeg har tidligere vært opptatt av megapixel, og på dette kamera er det 8.

optisk zoom går "gjennom linsene" kan man si. digital zoom er når bildet bare forstørres på displayet, og da blir det kornete som følge av dårlig oppløsning.

Lenke til kommentar

Zoom (fortrinnsvis optisk) betyr at du trekker det du vil ta bilde av nærmere deg. 18x zoom er MYE, og antakeligvis mer enn du trenger, for så fort du kommer opp mot 10x zoom, blir det vanskelig å holde kameraet stille nok til å unngå bevegelsesuskarphet. For om du zoomer 10x, så forstørrer du hver liten håndbevegelse ca. 10 ganger også. Bruker du stativ, eller støtter kameraet mot noe, kan du bruke 18x zoom uten de store farene for bevegelsesuskarphet.

Kameraet har også optisk bildestabilisator, som hjelper deg å holde kameraet stille. Dette er et must når du zoomer mye.

8 megapiksler er også mer enn nok. Megapikselhysteriet har dessverre tatt overhånd, og noen kjører 12 megapiksler inn på små sensorer. Enkelt sagt så presser det kameraet og sensorene så mye, at bildekvaliteten blir dårligere enn om man hadde holdt seg på for eksempel 6 megapiksler. For så fort du kommer over 4 megapiksler, så har man stort sett mer enn man har behov for. 4 megapiksler holder finfint til A4 forstørrelser, og stort sett helt fint til A3 også om du ikke er veldig kresen. Jeg hadde 3 megapiksler inntil nylig på mitt kompaktkamera, og det var aldri for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...