Gå til innhold

NIKON D40, med en grei leinse?, holder dette?


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 15, snart 16 og er ganske intressert i foto og fotografering! jeg har hatt et kompaktkamera før som jeg solgte av en eller annen grunn!

 

Jeg skal nå kjøpe meg et nytt kamera, og vet jeg kommer til og ta masse bilder osv. Så om jeg kjøper meg en Kompaktkamera nå så tar det ikke mange mnd før jeg kjøper meg et Speilreflekskamera! Så jeg har funnet ut at jeg skal kjøpe speilrefleks med en gang!

Og lurer da på om det jeg har funnet her bør holde til meg?:

 

 

Det blir et NIKON D40 hvertfall! Noen som har et tips til en grei allround linse/objektiv til greie bilder?

Endret av krismoe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde stått mellom 350D og D40 så ville jeg faktisk valgt 350D. Ikke at jeg personlig har testet dem, eller vet hva som er best - men fordi jeg personlig synes at 350D (og kanskje heller 400D) er bedre å bruke etter mitt skjønn. Vel og merke harjeg bare prøvd alle disse kameraene i kort tid. En veldig personlig preferanse med andre ord, og smaken er som baken. Hva med å gjøre som alle anbefaler, å faktisk prøve disse to kameraene for å finne en favoritt. Personlig synes jeg begge to har noe kronglete menyer (igjen personlig), så hvis det var jeg som skulle kjøpe kamera ville jeg kanskje sett på D70(s) og 30D brukt. D70 går for ca. 2500 kroner brukt, noe mer med objektiver og utstyr. Canonkameraet vet jeg ikke hva man må betale for.

 

Jeg tror ikke forskjellen på dem egentlig er så stor, dette får "ekspertene" svare på. Kanskje Canon er litt bedre på støy? Dette er nok uansett heller marginalt. 350D er nok et greit kamera med kitobjektivet, men jeg skal love deg at du kommer til å ville oppgradere en eller annen gang. 50mm F1.8 er et veldig fint og billig objektiv som jeg har inntrykk at blir veldig mange fotointeressertes objektiv nr. 2. Dette er bra for både canon og nikon.

 

Dersom du vil kjøpe nytt, ville jeg ikke vurdert det lenge men valgt D40 med 18-70mm objektiv. Rett og slett fordi dette er et veldig bra objektiv. Tror det koster omkring 5000, er ikke helt sikker.

 

Minnekort får man som du tydeligvis har skjønt aldri nok av; mitt tips er å kjøpe mange som ikke er over 2GB hver. Da minkers sjansene for at bildene skal bli ødelagt om du mister ett, eller ødelegger et kort. Sikkert mange som er enige her.

 

Jeg har ikke testa blitsen på noen av disse kameraene, men på mitt D50 så bruker jeg aldri blits av den grunn at den er elendig, rett og slett. Derfor tar jeg altså omtrent aldri bilder med blits, og det er ikke så rent sjelden jeg skulle ønske jeg hadde en ordentlig blits. Skulle ønske jeg prioriterte dette litt tidligere, før jeg ikke hadde mer penger igjen.

 

Når alt dette er sagt, hva med å sjekke ut olympus, pentax og samsung og sony, da? Så blir du ennå litt mer forvirra.

Lenke til kommentar

Det som trekker ned for 350D er det triste kit-objektivet som selges med den. Selve huset er bra, og klarer seg bra i forhold til konkurrentene.

 

I dag er det egentlig kun 2 nybegynner pakker jeg vil anbefale, og det er Nikon D40 med 18-70mm (er vel kun Japan Photo som selver den varianten) eller Olympus E-410 m/14-42mm. Den første pakka ligger rundt 5 lapper, sistnevnte rundt 4 og et halvt. Har du bedre råd, så er det bedre å se på Samsung GX-10 (er mer eller mindre identisk med Pentax K10D) eller Olympus E-510.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ok! Men hvordan er det med blits i disse kameraene? Holder det med denne til vanlig fotografering?

Den holder en stund. Den største ulempen er at blitsen kommer vel nærme objetkivet - slik at du kan få røde øyer innimellom.

 

Skal du ha en ekstern blitz, så må du beregne på å bruke en del penger - rundt 2 store. Jeg har sansen for Canon's 430EX - den er forholdvis kompakt, men kan vris og vendes på slik at blitslyset kan reflekteres fra vegg og/eller tak. 220EX er en vits; glem den. Sigma har også en ganske bra blits.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ok! Det høres bra ut! tror jeg har bestemt meg for en Nikon D40 med et greot objektiv!

Noen som har tips til et passe objektiv eller er det greit med Kit ogjektivet til denne?

Kit objektivet er greit nok, men har du en tusenlapp ekstra, så er dette kitet et bedre valg. Du får litt mer tele (*) og klart bedre bildekvalitet.

 

Tom

 

(*) Eller zoom som noen liker å kalle det...

Lenke til kommentar
Ok! Det høres bra ut! tror jeg har bestemt meg for en Nikon D40 med et greot objektiv!

Noen som har tips til et passe objektiv eller er det greit med Kit ogjektivet til denne?

Kit objektivet er greit nok, men har du en tusenlapp ekstra, så er dette kitet et bedre valg. Du får litt mer tele (*) og klart bedre bildekvalitet.

 

Tom

 

(*) Eller zoom som noen liker å kalle det...

 

Får ikke opp den siden!

Får beskjed om:

 

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to MySQL server on '172.16.2.132' (10061) in C:\Webserver\Document\documentroot\japanphoto\includes\functions\database.php on line 19

 

Unable to connect to database server!

 

Lenke til kommentar
Ok! Det høres bra ut! tror jeg har bestemt meg for en Nikon D40 med et greot objektiv!

Noen som har tips til et passe objektiv eller er det greit med Kit ogjektivet til denne?

Kit objektivet er greit nok, men har du en tusenlapp ekstra, så er dette kitet et bedre valg. Du får litt mer tele (*) og klart bedre bildekvalitet.

 

Tom

 

(*) Eller zoom som noen liker å kalle det...

 

Får ikke opp den siden!

Får beskjed om:

 

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to MySQL server on '172.16.2.132' (10061) in C:\Webserver\Document\documentroot\japanphoto\includes\functions\database.php on line 19

 

Unable to connect to database server!

 

Siden er nede for øyblikket - prøv igjen i morgen... Enten så oppdateres den nå, eller så har serveren tryna.

 

Tom

Lenke til kommentar
Høres bra ut!

Men kan man få undervannshus til dette kameraet?

Ja du kan få det, men det koster skjorta.

Du må nok regne med rundt en 6K bare for undervannshuset..

 

Ok! Da glemmer vi det!

 

Noen som har noe og si på Bltsen på NIKON D40?

 

 

..::Kristian::..

post-115344-1198754296_thumb.jpg

Endret av krismoe2
Lenke til kommentar

Etter mitt syn så er den innebygde blitsen noe en bør holde seg unna (så langt det er mulig). Nå gjelder ikke dette bare D40, men alle kameraer. Den er selvfølgelig ikke noe dårligere en hva du finner på kompaktkameraer ol, men når du har et slikt fantastisk verktøy så er det synd å ødelegge bildene med denne blitsen.. Hvis du ser for deg mye bilder med blits så kan du sette en ny blits ønskelista med en gang.

Selvfølgelig min personlige mening, og det kan hende du er fornøyd med hva blitsen gir deg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...