Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i lang tid hatt veldig lyst på et analogt speilrefleks, men da jeg ikke er laget av penger har det liksom ikke blitt noe av.

Grunnen til at jeg vil ha Nikon er fordi jeg innbiller meg at min AF-D 20mm 2,8 og AF-D 50mm 1,8 passer til analoge kameraer også. Det er lov å korrigere meg dersom jeg tar helt feil her.

Kriterier er: god kvalitet, rimelig pris (altså helst ikke over 1500-2000 m/ evt objektiv). Autofokus hadde vært en fordel, men ikke noe krav. Greia er vel at mange av kameraene har ganske god søker, så manuell fokus ikke blir noe problem. Jeg er jo vant til D50 og søkeren der er ikke i mine øyne brukbar, altså.

Det skal jo ikke brukes til annet enn gøy, så det behøver ikke være et superkamera, men brukte analoge kameraer er jo ganske billige, så man får vel tak i noe brukbart?

Det skal sies at jeg ikke har oversikt, men jeg synes f.eks F55 ser ganske ... plastaktig ut. Særlig i forhold til F601, og slikt. Jeg har ikke så lyst på et veldig plastaktig kamera, skjønt det er mulig jeg tar helt feil. Om modellen er ny eller gammel er meg revnende likegyldig, men har den ikke AF må søkeren være god. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F100 ser fint ut, ja. Jeg var helt sikker på at det var noe dyrere, men tydeligvis ikke på ebay. Dersom man skal finne noen objektiver til og slikt, blir det kanskje litt dyrere enn jeg har tenkt meg.

Hva med f.eks. F90(x). Er dette et kamera som er "noe å samle på"? Det er jo ganske mye billigere, og kanskje lettere å få tak i her til lands (ikke at jeg vet det så sikkert, men). Jeg har jo ikke snev av peiling, så det er derfor jeg spør. Hva slags batterier trenger man forresten til slike kameraer? Og er disse vanskelige å få tak i?

Og dersom man velger bort autofokus, finnes det noe ok til en billig penge? Det beløpet jeg nevnte jeg jo en absolutt makspris, jeg har da andre kameraer til å ta bilder til daglig. : )

Lenke til kommentar

F90 er helt greitt, men skal du først ha AF synes jeg F100 går utenpå F90 i det henseende. Dessuten synes jeg personlig ergonomien er et par hakk bedre på F100. Begge kan bruke AA batteri med et batteriadapter, som du absolutt bør sørge for følger med! Et billigere AF alternativ er F80, som er helt fint, men er ikke i NÆRHETEN hva byggkvaliteten angår. Derimot har den innebygget blitz.

Alternativene som først kommer til hode med manuellfokus er i prioritert rekkefølge: Nikon FM2n, FE2, FA, FG

Nikon F, F2, F3 er helproffe løsninger, men gode eksemplarer vil som regel sprekke budsjettet ditt,

NB. Nikon FM2n, F, F2 er helmekaniske kamera, uten noen form for eksponeringsautomatikk!

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Hva med f.eks. F90(x). Er dette et kamera som er "noe å samle på"? Det er jo ganske mye billigere, og kanskje lettere å få tak i her til lands (ikke at jeg vet det så sikkert, men). Jeg har jo ikke snev av peiling, så det er derfor jeg spør. Hva slags batterier trenger man forresten til slike kameraer? Og er disse vanskelige å få tak i?

F90x er absolutt et kompetent kamera til den prisen. Har et som jeg har brukt i et uttall år, kjøpt brukt.

Nå får du jo både vertikalgrep og databakstykke til disse kameraene til en slikk og ingenting, så det er bare å kjøre på.

Om du er villig til å strekke deg til 2500-3500 får du også F5, som muligens er det beste 35mm kameraet som noen gang er bygd. Byggekvaliteten overgår alt annet som finnes på kamerafronten.

Ellers er det som Schnoodleboy sier fornuftig.

Lenke til kommentar
Om du er villig til å strekke deg til 2500-3500 får du også F5, som muligens er det beste 35mm kameraet som noen gang er bygd.
Vil påstå at F6 er bedre ;o)

Ser ikke noe F6 har som ikke F5 har. Med mindre du på død og live trenger 11 fokuspunkter og i-TTL blitsstyring?

Byggekvaliteten på F5 er jo enorm!

Lenke til kommentar
Ser ikke noe F6 har som ikke F5 har. Med mindre du på død og live trenger 11 fokuspunkter og i-TTL blitsstyring?

Byggekvaliteten på F5 er jo enorm!

For folk som sitter på D2 og D3 vil Nikon F6 sannsynligvis være det ultimate filmkamera å henge over skulderen. For det første er det kompakt, noe som man ikke akkurat kan si om F5. Ergonomien er enda et hakk opp, F5 har noen småkviser på sin ergonomi. I tillegg slipper man batterikjøret med F5, som bare er begredelig. F6 deler til og med samme batteritype som D2 og D3!! Videre har F6 full kompabilitet med Nikon CLS blitssystem- Så SB800 kommer helt til sin rett.

Uansett er det jo tullete å snakke om F6 når budsjettet er 1500..

AF: Nikon F100/F90X

MF: Nikon FM2

MF m AE: Nikon FE2/FA

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Ser ut til at man får tak i F90x til ca 5-900 kroner. Og det er liksom passende mitt budsjett, og fint for meg (selv om jeg nok kunne strukket meg mye lengre er det jo ikke sikkert jeg vil). Uansett hvor bra alle andre kameraer i verden er, for å si det sånn. Og er kameraet så billig i seg selv får man plutselig råd til andre ting.

F5 eller F6 er noe man kan ta seg råd til når man med sikkerhet veit at man kommer til å skyte analogt og at det kommer til å bli brukt. Det er liksom kameraer jeg synes det er idiotisk å bare sette på hylla. Tips er fint å få uansett.

Hvordan er forresten FE? Den ser også ut til å gå ganske billig, det er vel og bra. Men er den noe å ha?

Ser også at det går endel F801 og F601, men prisene er jo så varierende at jeg ikke veit hva jeg skal tro. Kommer jo an på hva som følger med da. Noen som har noe å si?

Lenke til kommentar

F801, og spesielt F601, spiser batterier til frokost, lunch og kvelds. De er rett og slett for gamle. Da er det bedre med en F70.

F90x er et glimrende kamera, så det er ikke noe tabbekjøp. FE var det første i serien av to modeller, og det første kameraet med titanlukker (i alle fall fra Nikon). Anbefales hvis du ikke kommer over en FE2 som ikke er mye dyrere. Det er nesten identisk med FM-serien, sett bort fra at det har elektronisk lukker og blenderprioritert automatatikk. Et godt og solid kamera, som også har litt bekvemmelighet.

Lenke til kommentar

Har vært innom en del Nikon-modeller siden jeg helt tilfeldig kjøpte mitt første (F50) for noen år siden. Som det fremgår av signaturen har jeg ikke klart å skille meg av med alle. Og de jeg har igjen er alle å anbefale som skikkelige brukskameraer. F90X er høyt oppe i AF-ligaen, mens FE og spesielt FE2 er slike kropper man på en måte blir forelsket i. Du kan ikke komme feil ut ved å kjøpe ett av disse. Og nå er de jo så billige at jeg godt kunne tenke meg å kjøpe flere, betalte vesentlig mer på den tiden jeg jaktet rundt på strøkne eksemplarer.

Lenke til kommentar

Flott å høre. FE-kameraene går jo latterlig billig på eBay, da. Tipper jeg skal ta meg en titt.

Men når alt dette er sagt, finnes det noen latterlig billige objektiver man bare "må ha"? (Joda, jeg er klar over at dette kan være en vanskelig kombinasjon og alt, men innimellom har man da flaks). De kan jo gjerne være manuelle om jeg ender opp med et FE(2).

Lenke til kommentar

Nikkor 50mm f/2 AI-S er et utrolig godt objektiv som ble avløst av den nå mer vanlige 1,8-varianten. Foruten en overlegen byggkvalitet, så er det et objektiv som er skarpt fra kant til kant selv på full åpning. Den absolutt eneste negative ting å si om det objektivet er at det har kraftigere fortegning enn de nyere variantene, men det er så lite at det ikke bør ha noen betydning. Jeg har hatt tre av dem, og kommer aldri til å kvitte meg med den jeg har nå. Fåes ofte i perfekt stand, siden det var seriøse amatører som stort sett brukte dem.

Det er forresten kjekt at den innebygde "solblenderen" er såpass dyp at den faktisk har et poeng.

Lenke til kommentar

Nikon 100mm f2.8 E-serie med metallring er et fint kompromiss mellom optiske og byggmessige kvaliteter. Det tilhører kategorien dirt-cheap, så det vil mao passe deg i tillegg til 20mm og 50mm du alt har på manuellfokus.

Kanskje i større grad i objektivverden enn i kamerahusverden får du hva du betaler for.

Går du for FE skal du være klar over at lukkertiden går til 1000 i motsetning til FE2 og FM2 som går opp til 4000. Dette kan bli et problem om du bruker en film med høyere ISO, og liker å skyte vidåpent for snever dybdefokus. Dette er faktisk et problem jeg stadig kommer ut for med Leica som frem til M8 hadde mekaniske lukkere kun opp til 1K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...