Gå til innhold

Kjøp av kabinettvifter!


Sargas

Anbefalte innlegg

Jeg har Apevia X-Cruiser kabinett, hvor det var med to 80mm vifter, som virker driit bra. Jeg kunne gjerne tenkt med to "akkurat" slike til, og lurer på om det går ann å kjøpe de vifte uten å kjøpe kabinettet på nytt?

Det er fint om du legger til en link!

 

Edit: Jeg tok bort "Generellt kan man det?", jeg vet jo at det går an :whistle: . Hvor dum kan det gå an å bli?!

Spm 1 gjelder fortsatt!

Endret av Sargas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart du kan kjøpe vifte uten kabinett, her er viftene Komplett har, det er bare og finne ei vifte med rett størrelse. Bonusen er ofte at ei større vifte flytter samme mengde luft på et lavere omdreiningstall og som en bonus med lavere lydnivå. Et kabinett "fullt" av 80mm eller mindre vifter kan lett høres ut som en jetjager på takeoff. Bytter man til større vifter (feks 120mm) får man like mye luft i "kassen", men det høres ikke ut som en jetjager på takeoff kontinuerlig.

Lenke til kommentar

hehe, jeg ahr akkurat samma kabinett og har også merka dårlig luft i kabinettet.

 

Skal du montere 2 vifter foran som skal blåse inn? Det har jeg tenkt til men jeg har et spørsmål.

 

Går det an å ta av døra? Det ser ikke ut som vi kommer inn på baksiden av der viftene skal være, der skruene skal til, fordi den svarte grillen og døra/fronten er i veien.

I såfall hvordan tar man av døraa/fronten??

Endret av xninja92
Lenke til kommentar
sjekk prisguiden her på hw.no for å se om noen selger apevia vifter.

 

men jeg vil anbefale mist vifter fra netshop/microplex. de er stillegående og av høy kvalitet.

 

Du må først ta av begge panelene på langsidene (Tilsammen 4 skruer). Og deretter ta ut 2 skruer på hver side inni kabinettet, som liggger ut mot døra/fronten. Og presse fronten av resten av kabinettet. Det er 4 punkter du må presse på. Fronten er nå løstnet fra kabinettet, men pass på. Nede i venstre hjørne sett forfra, stikker en masse ledninger ut. Så du må ikke legge ned den, for da strekkes de.

Du kan nå feste viftene til kabinettet( Det kan være litt vanskelig, siden du må holde viftene ved å putte hånda inne mellom Harddisken, samtidig som du skrur! Det går sikkert fint)

 

Håper du skjønte dette, det er litt vanskelig og forklare uten bilder ol. :tease:

Bare spør hvis du lurer på noe :thumbup:

Lenke til kommentar
sjekk prisguiden her på hw.no for å se om noen selger apevia vifter.

 

men jeg vil anbefale mist vifter fra netshop/microplex. de er stillegående og av høy kvalitet.

 

Du må først ta av begge panelene på langsidene (Tilsammen 4 skruer). Og deretter ta ut 2 skruer på hver side inni kabinettet, som liggger ut mot døra/fronten. Og presse fronten av resten av kabinettet. Det er 4 punkter du må presse på. Fronten er nå løstnet fra kabinettet, men pass på. Nede i venstre hjørne sett forfra, stikker en masse ledninger ut. Så du må ikke legge ned den, for da strekkes de.

Du kan nå feste viftene til kabinettet( Det kan være litt vanskelig, siden du må holde viftene ved å putte hånda inne mellom Harddisken, samtidig som du skrur! Det går sikkert fint)

 

Håper du skjønte dette, det er litt vanskelig og forklare uten bilder ol. :tease:

Bare spør hvis du lurer på noe :thumbup:

tusen takk skal se igjennom når jeg gjør det =)

kjøpte du sånne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=56237 eller sånne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43901 for å få tilgang til 2 vifter til?

Eller hadde hovedkortet ditt plass til 4 vifter?

 

merket du mye temperatur forskjell?

Endret av xninja92
Lenke til kommentar

de er også ganske dyre. mindre pene er de også.

 

om du leste testen på 8 stk. 120mm vifter hardware gjorde for en tid tilbake så ser du raskt at det er liten eller ingen forskjell i viftene når det kommer til støy på en gitt hastighet.

 

det som teller er kvaliteten. jeg kjenner ikke til noctua viftene, men mist viftene er veldig solide og holder veldig lenge. de eldste jeg har er vel rundt 2,5 år gamle nå. de har stått på 24/7 sia jeg kjøpte de og fungerer 100% enda, dvs ingen ulyder.

 

papstviftene jeg hadde før holdt ikke så lenge føre de begynte å lage ulyder.

Lenke til kommentar

Det følgte med i pakken: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43901 , til viftene jeg kjøpte. Angrer egentlig på at jeg kjøpte de :thumbdown: , de er veldig dårlige. Jeg skal vell kjøpe 2 bedre vifter om en stund.

 

Foran på døren ( sirkel I Midten), lå temperaturen på rundt 35 grader, og etter de to viftene kom ble satt inn, sank den til 28-30 grader. Temperatur sensoren henger i et av hullene i den nederste 5" brønnen der CD-Rom stasjonene skal stå, og 5-6cm mot RAM bikkene!

Endret av Sargas
Lenke til kommentar
Det følgte med i pakken: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43901 , til viftene jeg kjøpte. Angrer egentlig på at jeg kjøpte de :thumbdown: , de er veldig dårlige. Jeg skal vell kjøpe 2 bedre vifter om en stund.

 

Foran på døren ( sirkel I Midten), lå temperaturen på rundt 35 grader, og etter de to viftene kom ble satt inn, sank den til 28-30 grader. Temperatur sensoren henger i et av hullene i den nederste 5" brønnen der CD-Rom stasjonene skal stå, og 5-6cm mot RAM bikkene!

det var ikke jeg som bygde den =)

 

Komplett gjorde det. Fikk du med kablene da du kjøpte kabinettet? OH NOES Komplett kibba dem til å slege dem videre XD, neida.

 

edit: jeg tror de er ubrukt inne i kabinettet et sted =P

 

De koster bare 19 spenn :p

Sargas mente du at kablene var veldig dårlige`?

 

vifter koster jo en del. Og som spirre sier, det er kvaliteten som gjelder.

Kan like greit sjekke i elretur og kanskje finne noen 80mm vifter :p

 

 

gratis, og bedre for miljøet ^_^ (flaut er det også)

Endret av xninja92
Lenke til kommentar

Jeg har stillegående PCer som en liten hobby, og har prøvd det meste. Noctua var bedre enn alt annet jeg har vært borti. Deres litt snåle design gjør at de skufler mer luft med lavere RPM. Noctua viftene er faktisk utviklet av Austrian Institute for Heat Transmission and Fan Technology. Høres ut som en kryptisk mikke-mus klubb, men de er rett og slett et par decibel mer stillegående enn alt annet, hvis man kjøper 120mm modellen som kjører på 800rpm.

Lenke til kommentar

mist viftene på 1050rpm er også stillegående. dvs du vil nok høre vifta om du trykker øret helt borti og ingenting annet i rommet lager støy. men med mist så får du vifter som det går ann å se på uten å brekke seg :p

 

dessuten er mist et kvalitetsmerke. jeg har selv 12 aktive mist vifter i mine maskiner og de fleste jeg kjenner bruker også de nå. lang holdbarhet, lav vekt og god ytelse er noen stikkord. så viodt jeg vet er de også markant billigere enn noctua viftene.

 

det at komplett har putta inn noen 3->4 pin ledninger beregna på vifter betyr ikke at du må kjøpe vifter med 4pin kontakt. den er stor, klumpete og unødvendig. med de vanlige 3 pin kontaktene så er det bare å plugge vifta rett i hovedkortet eller i en viftestyring. det gir mindre ledninger, bedre luftflyt i kassa og et ryddigere utseende.

 

det er to ting som er avgjørende ved valg av vifter for meg. det er lav/ingen støy og kvalitet/holdbarhet. mist leverer dette. ser flere liker noctua viftene. det ser ut til være et veldig bra merke ut i fra erfaringer rundt på nettet, men jeg synes viftene er for dyre og så er de ikke noe pene å se på heller.

Lenke til kommentar

det stemmer det også, så sant vi snakker om 120mm vifter. jo større viftene er, jo høyere støynivå gir de fra seg. derfor turtallet synker når størelsen øker.

 

hardware testa 8 stk 120mm vifter ifor en tid tilbake, og det var minimale forskjeller både i støy og luftflyt ved samme turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...