Muffinman Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hvis det er undervolting du tenker på mener jeg at Intel har sperret for den muligheten. Synd, har en Pentium M 1.73 ghz som jeg kjører på 0.7/1.001 volt i en Dell maskin, og der skal det VELDIG mye til for å framprovosere at vifta starter... Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 2001 er veldig cpu-avhengig uansett grafikkløsning. Men IGP'er bruker cpu i større grad enn dedikerte for å yte best mulig. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) For viftestyring så virker http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=18067 som det mest lovende selv om det foreløpig ikke virker med denne PC-en. NHC liker jeg ikke, og det virker heller ikke. Endret 8. februar 2008 av m99 Lenke til kommentar
m99 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hvis det er undervolting du tenker på mener jeg at Intel har sperret for den muligheten. Synd, har en Pentium M 1.73 ghz som jeg kjører på 0.7/1.001 volt i en Dell maskin, og der skal det VELDIG mye til for å framprovosere at vifta starter... Jepp, men syns å huske at jeg leste på forumet til RMClock at de hadde funnet en omvei, eller? Har forøvrig også en Dell med Pentium M 1.73 ghz som jeg kjører på 0,7/1,004 volt, vifta starter kanskje en gang i måneden ;-) Lenke til kommentar
m99 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Er det noen som har sett på http://www13.plala.or.jp/setfsb/ og Lenovo'n? Kanskje kan vi redusere FSB på den? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Er det noen som har sett på http://www13.plala.or.jp/setfsb/ og Lenovo'n? Kanskje kan vi redusere FSB på den? Innledningsvis kan jeg ihvertfall slå fast at vi kan lage bsod på den... Lenke til kommentar
m99 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Innledningsvis kan jeg ihvertfall slå fast at vi kan lage bsod på den... Hehe, ja hvis dere ikke vet hva dere gjør så glem linkene jeg har postet. Lenke til kommentar
espenf Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Jeg hentet min nye N200 i går. Fjernet Vista og installerte XP. Vifta gikk hele tiden, men på så lav hastighet at jeg ikke hørte den med vanlig bakgrunnstøy i rommet. Alt vel så langt. Så fyrte jeg opp System update og startet nedlasting av drivere. Jeg valgte også å "oppgradere" til nyeste BIOS versjon 1.02. Etter at System update hadde lastet ned alle oppdateringer, startet installasjonsprosessen. Midt under oppgraderingen av BIOS'en, tok plutselig vifta av og økte hastigheten og støyen betraktelig. Støyen var så høy, at jeg straks så for meg en retur på angrefristen. Jeg startet etter hvert maskinen på nytt og håpet at vifta ville roe seg. Men det skjedde ikke. Så kom jeg på at jeg hadde backup av BIOS'en som maskinen var levert med og gjorde klar for en "nedgradering". Med denne tilbake var vifta tilbake til sitt rolige nivå. Jeg måtte selvsagt sjekke hvilken BIOS versjon jeg nå hadde "nedgradert" til. I BIOS rapporteres den som versjon 1.03 2.03. I CPU-Z har den versjon nr 68ET31WW og dato 21.12.2007. På Lenovo sine nettsider er versjon 1.02 / 68ET21WW oppgitt som nyeste BIOS. Dersom folk "oppgraderer" til denne, kan jeg godt skjønne at de klager over støy fra vifta. Endret 9. februar 2008 av espenf Lenke til kommentar
powergti Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Tempen ligger på ca. 42-43 grader ved 787 Mhz 0,963 Volt i idle.Den står på bærbar under strømstyring. Ser ut som bios kobler inn vifta på disse maskinene på laveste hastighet allerede ved 45 grader, så ved idle blir man altså liggende rett under. Får håpe Lenovo kommer med en oppdatert bios på dette, noen grader høyere innslagspunkt for vifta hadde neppe skadet cpu men du verden så mye roligere maskinen ville blitt. Vifta står da rolig men så fort jeg begynner å bruke pcen så starter vifta og stopper den hele tiden. Hva slags bruk er det som utløser dette? Bare vanlig internettsurfing og lignende, eller tyngre oppgaver? EDIT: Noen som vet om det er forskjell på effektforbruket på de forskjellige cpu`ene ved idle? Tenkte på T7100 som har lavere maksimal klokkefrekvens, men er den tilsvarende kaldere på tomgang? Synes å huske fra tidligere Intel cpu`er at idle vcore og klokke var identisk på forskjellige utgaver. Jeg er jo ute etter kaldest mulig cpu, ytelse betyr ingenting... Vifta starter og stopper med vanlig internettsurfing.Hadde vært flott om Lenovo hadde kommet ut med en ny bios versjon som gjorde at vifta startet 5-10 grader høyere enn det den gjør nå.Altså 50+.Da hadde det forhåpentligvis ikke vært noe støy på den... Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Jeg hentet min nye N200 i går. Fjernet Vista og installerte XP.På Lenovo sine nettsider er versjon 1.02 / 68ET21WW oppgitt som nyeste BIOS. Dersom folk "oppgraderer" til denne, kan jeg godt skjønne at de klager over støy fra vifta. Har du mulighet til å få tatt en backup av denne bios og lagt ut? Hva rapporteres den som inne i bios programmet fra phoenix? jeg har 68ET27WW og den vises som V1.11, nyere enn 1,02, og 1,03. Pussig at websiden skal ha så gamle bioser. Og rart, at 27WW, skal vises som nyere enn 31WW. Er du sikker på at det er 1,03, kan det være 1.13 din vises som? Endret 9. februar 2008 av Martin_03 Lenke til kommentar
espenf Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Er du sikker på at det er 1,03, kan det være 1.13 din vises som? Jeg skrev feil i innlegget mitt ovenfor. BIOS'en min rapporteres ikke som 1.03, men som 2.03. Jeg har lagt den ut for nedlasting her. Lenke til kommentar
Equtious Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er en 64bit cpu ja? Intel Celeron M 530 Jeg prøver å finne driver på lenovos hjemme sider og jeg finner driverne men det står bare Windows XP, betyr det et det er også drivere for Windows XP64? eller kan jeg ikke intallere windows xp64? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Dersom folk "oppgraderer" til denne, kan jeg godt skjønne at de klager over støy fra vifta. Jeg la også inn 1.02 på min, men opplevde ikke det du gjorde. Ingen forskjell på viftehastighet, kun slik som du beskriver den før du gjorde oppgraderingen. Det må ha skjedd noe hos deg under oppgraderingen som ikke skjedde hos meg. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Min bråkte uansett bare jeg la kabal - kjapp retur der ja... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Min bråkte uansett bare jeg la kabal - kjapp retur der ja... Med bråkte - mener du at vifta gikk på laveste hastighet, eller på høyere turtall? Lenke til kommentar
m99 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Maskinen min var levert med nyere drivere og BIOS enn det som lå ute på Lenovos hjemmeside så jeg sendte en "web-mail" til dem om å oppdatere det som lå der, gjør det dere også. Forøvrig så anbefaler jeg heller driverene til de forskjellige produsentene (Intel, Realtek, Broadcom osv.) av innmaten. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 ...Jeg skrev feil i innlegget mitt ovenfor. BIOS'en min rapporteres ikke som 1.03, men som 2.03. Jeg har lagt den ut for nedlasting her. Hvilken variant av N200 har du? Det kan jo være litt lurt å vite før en prøver BIOS'n din ;-) Min er en 0769-BHG og var levert med versjon 1.11. Lenke til kommentar
espenf Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hvilken variant av N200 har du? Det kan jo være litt lurt å vite før en prøver BIOS'n din ;-) Min er en 0769-BHG og var levert med versjon 1.11. Det er nok lurt å vite, ja. Jeg har også 0769-BHG. Endret 10. februar 2008 av espenf Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hm, virker som man forteller om ulik viftehastighet ved forskjellig arbeidsbelastning, f'eks begynner viften min kun å gå på høyt turtall med flere programmer oppe/når jeg kjører spill. Det kan være så enkelt som varierende påført kjølepasta. Ville gitt cpu'en min en påføring arctic silver i første omgang. Endret 10. februar 2008 av Lilac1 Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) I tilfelle noen lurer på hvem som har lagd maskinen, leste jeg om referanser til compal inne i biosen. d:\BIOSOEM\Compal\iEL60\psi\SILICON\SST\25VF080B\FLASH.DXE\x64\Release\SST25VF080B.pdb Jeg ser faktisk ikke helt bort ifra at maskinen kunne virket med en compal bios. Bare en fant riktig. Endret 10. februar 2008 av Martin_03 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå