Gå til innhold

Lenovo N200 tråden.....

teik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har snooket og snooket, for å finne en cpu å erstatte den medfølgende celeron prosessoren med... jeg kom til slutt over denne siden hos Lenovo!

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...67948.html#rohs

Tenkte denne kunne være interesant å se for dere:

Virker som om det er T7100, T7300, T7500 som gjelder... men ettersom det er Santa Rosa brikkesett/plattform, skal man i utgangspunktet bruke både de "nye" core2duo cpu'ne, så som T71-73-75, og de eldre Core Duo cpu'ne så som T25-55-56 osv osv... Jeg får min Lenovo nå i kveld, og skal bytte cpu innen relativt kort tid. Dersom det ikke har kommet ut noen guider på dette til da, skal jeg ta bilder underveis, og legge ut her...

Jepp, denne tråden omfatter 0769 utgaven, ikke den du linket til. Usikker på om chipset er likedan.

Lenke til kommentar

Hmm :hmm:

Jeg skal prøve meg på en tanke-rekke:

0769 utgaven har gm965 brikesett...

gm965, er en del av Santa Rosa plattformen: http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino

Santa Rosa plattformen, støtter kun Socket P, og er ikke bakoverkompatibel,med socket M. De nyeste Merom cpu'ne har socket P, men de tidligste har socket M :whistle:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel...rs#Core_2_Duo_2

Dette sier meg at de "nye" Merom kjerne cpu'ne med 800fsb skal passe?? :thumbup:

Men klart, man er like sikker som komunene i nord når de satset penger i amerikanske eiendomsmarkedet... :cool:

Men burde være riktig dette! Så: T7100, T7300, T7500, og alle man kan finne med Socket P i listen hos Wikipeda, skal passe... Jeg skal hente en T7100, eller T7300, ved neste lønning, og finne frem stjernetrekkeren min, så får vi se hvordan det bærer i vei (20feb.)

Dersom ingen andre prøver før meg, og beviser meg feil... :!:

Endret av 220Volt
Lenke til kommentar
Trodde prosessoren på bærbare maskiner som oftest var loddet fast på hovedkortet.

Vil tro at det heller er unntaket at prosessoren er loddet fast, om man ser bort fra ultraportable maskiner. Jeg har fiklet med en hel del bærbare de siste årene, og samtlige hadde cpu montert i sokkel.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min i går og er knallfornøyd utifra prisen. Topp maskin. Eneste er jo at vifta går litt mye. Har bestilt 1 gig ram til slik at jeg får 2 gb totalt av samme merke.

Alle disse programmene som kommer fra Lenovo - er det no vits i å kjøre dem - er jo en nær endeløs rekke nede ved klokk...

Lenke til kommentar
Jeg fikk min i går og er knallfornøyd utifra prisen. Topp maskin. Eneste er jo at vifta går litt mye. Har bestilt 1 gig ram til slik at jeg får 2 gb totalt av samme merke.

Alle disse programmene som kommer fra Lenovo - er det no vits i å kjøre dem - er jo en nær endeløs rekke nede ved klokk...

Det første jeg ville gjort var å fjerne disse... Det er mulig å ta en helt fresh install hvis du trykker på "lenovo" knappen under oppstart. Du får da mulighet til en fullstendig gjenoppretting og du kan fravelge all lenovo-bloatware.

(Gjennoppretting ligger på en skjult partisjon)

Lenke til kommentar

Det første jeg ville gjort var å fjerne disse... Det er mulig å ta en helt fresh install hvis du trykker på "lenovo" knappen under oppstart. Du får da mulighet til en fullstendig gjenoppretting og du kan fravelge all lenovo-bloatware.

(Gjennoppretting ligger på en skjult partisjon)

Da skal jeg ta å gjøre det idag... Men vil gjerne ha fingeravtrykkdelen operativ - synes det funket fint.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt denne til min mor. For henne som stort sett bare skal bruke pc-en til Word og surfing, tror jeg denne vil være perfekt. Vil samtidig takke samtlige i denne tråden for innspill, her var det flere ting jeg fikk svar på!

En ting jeg fremdeles lurer på er om å deaktivere SATA i BIOS ifm å bruke XP vil påvirke ytelsen til harddisken i nevneverdig grad? I så tilfelle, tror dere dette kan ordnes opp i på noen måte, feks med fremtidige drivere fra IBM?

Svare deg og et par andre her.

Jeg m[tte jo deaktivere den SATA tingen, men kan ikke si at det er noe merkbar forskjell.

alt funker bra og xp er kjapt og responsivt.

Har et sp;rsm[l [ komme med selv ogs[.

Den xp/versionen jeg instalerte var engelsk, s[ tastaturet er blitt aengelsk ogs[....

{ssen skifter jeg spr[k :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har testet maskina litt nå, og den har gitt veldig godt inntrykk så langt. Virker som den er bygget solid med kvalitet som prioritet, og ikke lav pris som enkelte andre jeg har testet.

Maskina var til og med brukende med 512MB minne, men har satt i 2GB nå. :!:

På en eller annen måte har jeg klart å fjerne programmet som brenner ut recovery partisjonen på DVD. Har satt maskina til å gjennopprette fabrikkinnstillinger nå, men det tar vel år og dag før den jobben er ferdig.

Bør vel være mer obs på hva jeg sletter neste gang, men Norton forsvinner garantert ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hei igjen Folkens!

Jeg har blitt så irritert på dette, med cpu, og at det skal være en jungel av standarder, og socket's, så jeg bestemte meg for å finne ut dette en gang for alle, og finne ut hvilken socket som er i disse maskinene! :cry:

jeg har versjon 0769 BHG, og ble kjøpt på komplett 21/1-08

Jeg har skrudd opp maskinen, og dette var hva jeg fant:

Cpu, er av typen Celeron Conroe-L M530 spec number SLA2G 133Mhz 1024Mb Cache, og er i Core serien til Intel. (derfor den faktisk yter "bra")

Når man så går inn i listen over cpu'r finner man 2 utgaver av Celeron M530, og de er på hver sin socket:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel....22_.2865_nm.29

SL9VA = Socket M

SLA2G = Socket P

Så da!!! :thumbup:

Cpu'r av typen Merom, på socket P passer til denne maskinen. De andre eldre typene passer IKKE... Så prosessorene i serien T7, med oddetall... Altså T7100, T7300, T7500, T7700, passer rett inn i denne maskinen.

De nye cpu'ne i T8 serien og T9 Serien(penryn) vil oogså passe, men man må ha en BIOS oppgradering.!

Beklager hvis noen synes jeg plaprer fælt om dette, men jeg var nødt til å finne ut dette sikkert, og har det nå! :w00t:

Tut og Kjør!

post-38201-1201287627_thumb.jpg

post-38201-1201288527_thumb.jpg

post-38201-1201288861_thumb.jpg

Endret av 220Volt
Lenke til kommentar
Greit [ vite ja =)

Men fant i dag ut at cs er ikke/spillbart p[ denne =(

Det er vel mest sansynlig grafikkontroleren ikke sant?

Ble vel nesten litt skuffet med tanke p[ at jeg synes [ huske at den oldgamle lenovoen med

700mb ram klarte det...

Jeg har en R61i med x3100 og 1.5ghz dual-core, og den klarer CS:s uten problemer.

Lenke til kommentar
En ting jeg fremdeles lurer på er om å deaktivere SATA i BIOS ifm å bruke XP vil påvirke ytelsen til harddisken i nevneverdig grad? I så tilfelle, tror dere dette kan ordnes opp i på noen måte, feks med fremtidige drivere fra IBM?

Jeg har N200 som nylig er nedgradert til XP Pro....det er to verdener. Med XP går det så det suser med 1,5GB RAM. Jeg deaktiverte S-ATA i bios før installasjon, men var litt for rask.

Lenovo har XP-drivere for S-ATA tilgjengelig. Disse må rett nok pakkes ut til en floppy-disk, og da trenger man en usb-diskettstasjon under xp-installasjonen....eller en kan legge driverene inn i en modifisert XP-installasjons-CD, med f.eks nLite. (Moderator! Dette er ikke piratkopiering...når en har en lovlig lisens!!!!) Jeg tror ikke det går an å få på plass disse driverne etter en installasjon...men om det er noe særlig forskjell i ytelsen, er ikke godt å si. XP'en min fungerer iallfall utmerket i IDE-modus...MYYYYYE bedre enn Vista.

Jeg lastet ned alle driverne fra lenovo, pakket dem helt ut (med 7Zip) til en CD som jeg hadde tilgjengelig etter installasjonen. Jeg lot deretter maskina selv lete fram oppdatert driver fra denne CD-en for den hardwaren som ikke hadde fått lagt inn driver.

La også inn Levono Care/System update etterpå, og den oppdaterte et par drivere, samt bios. Kunne sikkert gått rett på automatisk system Update etter installasjon....

Her er videre et par tråder om problemet S-ATA:

Billig Lenovo og dritt-Vista

Hvordan laste inn AHCI drivere for S-ATA disk?

Endret av aaad
Lenke til kommentar
Greit [ vite ja =)

Ble vel nesten litt skuffet med tanke p[ at jeg synes [ huske at den oldgamle lenovoen med

700mb ram klarte det...

Jeg har en R61i med x3100 og 1.5ghz dual-core, og den klarer CS:s uten problemer.

Ja akkurat -.- Noe som vet hva problemet kan være. Funker det hos dere andre med N200??

Greit [ vite ja =)

700mb ram klarte det...

Ja akkurat -.- Noe som vet hva problemet kan være. Funker det hos dere andre med N200??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...