Gå til innhold

raketter på nyttårsaften!


Anbefalte innlegg

Hjelp!

Hvordan ta best mulig bilder av raketter på nyttårsaften!??

er nybegynner så har aldir tatt bilde av raketter før, og tenkte jeg skulle få meg litt grunnleggende teknikk på dette (teoretisk hvertfall) før jeg starter for første gang.

Kan ikke helt skjønne hvordan det teoretisk er mulig og få bra bilder iom at nattehimmelen er mørk, man kan ikke bruke blits og man må ha meget raske lukkertider. Men ser maaange bra bilder der ute.

Har DU gjort dette før? har du noen gode nybegynnertips om diverse innstillinger på kameraet? (400d- 18-55mm)

kommer nok til å knipse litt rett opp på himmelen, og litt fra en høy topp og ut over byen!

PS! husker fra jeg leste i manualen til kameraet om selvvalgt lukkertid ved å holde inne skyteknappen. da var raketter et eksempel. er dette noe jeg skal bruke``?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Fyrverkeri er meget spektakulært å fotografere. Førstegang jeg prøvde var faktisk i fjor, men det gikk ikke fult så bra som jeg hadde håpet. Men jeg lærte da en hel del som kommer godt med dette året.

 

Generelle tips:

  • Tenk ut et sted du vil fotografere fra, god tid i forveien.
  • Dra med deg ekstra batterier (batteriene slukes veldig fort når du fotograferer i mørket).
  • Møt opp i god tid før midnatt slik at du er klar til å fotografere når det braker løs.
  • Har du stativ til kameraet "må" du bruke det. Med lukkertid på over 1 sek blir det hardt å holde henda stødig.
  • Har du lite plass på minnekortet bør du "spare" litt plass til godt over i det nye åreet. Med tanke på at de største og beste effektene som oftest ikke blir skutt opp før mot slutten. (Her kreves det litt kortere lukkertid enn normalt, det er som oftest rimelig intenst mot slutten.)

Tekniske tips:

  • ISO verdi: Her må du nesten bare prøve deg fram, men alt for mye over 200 blir som oftest veldig støyete.
  • Blender: Dette går mye på ISO innstillingene dine, men prøv deg fram fra F10 opp til rundt F20. (F10 var sånn passe for meg i fjor.)
  • Lukkertid: Fra 1sek til 4sekunder.

PS! husker fra jeg leste i manualen til kameraet om selvvalgt lukkertid ved å holde inne skyteknappen. da var raketter et eksempel. er dette noe jeg skal bruke``? Dette du nevner omtales som oftest for "bulb-modus" på digitalkameraer. Det vil som du nevner, gi deg muligheten til selv å bestemme lukkertiden. Ikke bare velge "fast (fixed)" lukkertid på eks. 1sek, men heller 1.2244sek osv. Så dette er noe du virkelig bør dra nytten av!

 

Guiden over er på ingen måte en fullstendig guide på hvordan du bør/skal fotografere fyrverkeri. Men den kan kanskje bistå som en liten pekepinne for deg og din fotografering på nyttårsaften. Øvelse gjør mester. Lykke til!!

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Ikke for og stjele tråden, men lurer på litt fokuserings tips? Fokuserer man på et bestemt ting der man regner med/håper det kommer en rakett?? eller hvordan?

 

 

tja, manuellfokus og små blendere, så burde det gå heilt fint.

 

men erfarte i fjor, at det ofte var enklare å få fine bilder av fyrverkeriet håndholdt i stadan for med stativ :hmm:

Lenke til kommentar
Fokus er nok MF og uendelig kan jeg tenke meg.

Ikke uendelig, men hyperfokal. Lav ISO, liten blender (stort "f-tall") og laaang lukkertid (10-30 sek).

 

Edit: Å stille hyperfokal fokus på Canon 18-55 er vel ikke så lett i praksis.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det var et godt spørsmål som jeg ble nødt til å sjekke opp i. Det er alltid noe nytt å lære.

 

Når man fokuserer på en ting så vil et område være i fokus, og et alt annet ute av fokus. Området i fokus kalles "fokusplanet".

1/3 av fokusplanet ligger foran fokuspunktet, og 2/3 ligger bak fokuspunktet.

 

For å stille inn fokusen på hyperfokalavstanden så fokuserer man først på uendelig. Den nærmeste kanten på fokusplanet (starten på den første tredjedelen) som er i fokus er hyperfokalpunktet til objektivet.

 

For å oppnå størst dybdeskarphet skal man så fokusere på dette punktet.

 

En mer beskrivende artikkel om dette er her: What is hyperfocal distance and why should I care ?

 

 

EDIT: Ser ut til at en laser avstandsmåler kunne ha vært en kjekk ting å ha hatt når jeg ser mer på dette ;)

 

Fortsatt god jul,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
EDIT: Ser ut til at en laser avstandsmåler kunne ha vært en kjekk ting å ha hatt når jeg ser mer på dette ;)

Det er ikke hysterisk viktig. Ved små blendere og store bildevinkler (kort brennvidde) blir objektivet hyperfokalt veldig fort, så man trenger bare en liten feeling for sånn omtrent hvor langt unna man skal fokusere. Det fins tabeller for sånt, men man skal ikke ta helt av heller... :)

 

Eldre objektiver har ofte en avstandsskala (ikke Canon 18-55), og der ser har man merker på høyre og venstre side av midten:

focus-scale-KEN_3083.jpg

På dette bildet ligger infinitysymbolet over merket for f/8. Det betyr at dersom man blender ned til f/8, så vil objektivet være hyperfokalt, og skarphetsområdet begynne på en avstand av litt mindre enn en meter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå var no det med avstandsmåleren en liten spøk da som kom av at jeg nettopp såg på tabeller over hyperfokalavstanden :)

 

Jeg tok forresten ikke helt hva du mente med avstandsskalaer, merkene og uendeligsymbolet over f/8.

Kunne du ha utbrodert litt ? Kanskje lagt til noen piler og tekst på bildet ?

 

Mine objektiver har en skala for fokuseringsavstand, men siden de er DA (pentax) objektiver, så har de ikke blenderring.

 

God jul,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Jeg har aldri klart å gjøre noe med blenderåpningen på kamera mitt. Den er alltid størst.

Hvordan stiller jeg inn dette? Og en ting som jeg heller ikke har skjønt helt er at lukkertiden, f.eks vis jeg har lukkertid 8. Betyr det at det er 1/8 dels sekund? Og vis jeg har 0.4 så er det 1/o.4 dels sekund?

Så desto høyere tall jeg har desto raskere lukkertid ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. Jeg har aldri klart å gjøre noe med blenderåpningen på kamera mitt. Den er alltid størst.

Hvordan stiller jeg inn dette? Og en ting som jeg heller ikke har skjønt helt er at lukkertiden, f.eks vis jeg har lukkertid 8. Betyr det at det er 1/8 dels sekund? Og vis jeg har 0.4 så er det 1/o.4 dels sekund?

Så desto høyere tall jeg har desto raskere lukkertid ikke sant?

Du må bruke manuellt, Tv (S), eller Av (A) hvis du skal overstyre kameraets valg.

 

0.4 sekunder vises på Canon som 0"4, 1/4s vises som 4 og 4 sekunder vises som 4".

 

Tom

Lenke til kommentar

Dette faller litt utenfor tråden men skal prøve å svare mens jeg tolmodig venter på at det skal bli kveld så Anew kan opplyse meg ;)

 

Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har, men et hett tips er å sette det i Av modus (A på noen). Da skal du kun i teorien kunne stille på ISO og blender.

Blenderen stilles vanligvis ved å rotere på et hjul enten framme eller bak på kameraet. Du skal da kunne se at blenderverdien i søkeren endres.

 

Dersom du har gammel optikk kan det godt være du har en blenderring på objektivet. Da må du ganske enkelt vri på denne ringen til ønsket blender.

 

 

Når det gjelder lukkertider så har du DELVIS rett.

Lukkertid 8 betyr 1/8s = 125ms (0,125s). 60 = 1/60 osv. 0,4 derimot er akkurat 0,4s.

 

På mitt kamera er det en ' og en " som indikerer 'hva' det er.... 1/8s er oppgitt som 8'. 0,4s er oppgitt som 0,4".

Altså er " en indikasjon på at nå snakker vi om sekunder. Slik at en lukkertid på 10s fir 10" på infoskjerm/søker.

' er derimot en indikasjon på at det er brøker vi snakker om. Slik at 125' betyr 1/125s.

 

Håper dette forklarte litt.

 

God jul,

Beej80

Edit: tomsi42 er litt for rask for meg ;)

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Dette gle litt ut folkens og ble mye fokus på..... fokus istedet for bilder av raketter.

ser i begynnelsen mange gode tips men er ikke helt med på dette med veeldig lange lukkertider!

Det vil jo ikke bli noe bra bilde av rakettter når man har lukkertid på 10-30 sekunder!!! som jeg så en skrev, selv er jeg skeptisk til 2-4 sekunder også!

noen som har noe å si til dette?

Lenke til kommentar
Det vil jo ikke bli noe bra bilde av rakettter når man har lukkertid på 10-30 sekunder!!! som jeg så en skrev, selv er jeg skeptisk til 2-4 sekunder også!

noen som har noe å si til dette?

Baserer du dette på erfaring eller antakelse? Det kommer selvsagt an på hva man vil oppnå.

 

Edit: Her er et par fra "i fjor":

120095465-L.jpg

f/16, 13 sekunder, ISO 400 (trolig en forglemmelse fra min side med så høy ISO)

 

120095521-L.jpg

f/16, 20 sekunder, og igjen ISO 400. Hadde ikke det beste ståstedet...

 

Det er to ting man oppnår med lang eksponering: man får med seg hele eksplosjonen og man får med flere raketter. Dette er som med blits - lukkertiden i seg selv er ikke så veldig interessant, siden fyrverkeriet i seg selv er såpass lyssterkt at det uansett brenner seg inn på bildebrikken - det eneste man må passe på er å ha lang nok eksponering til å få med hele greia.

 

Edit: Ett lite tips til er å ikke bruke for mye vidvinkel. Rakettene blir veldig små på vidvinkel (se bilde nummer 2), så det er bedre å forsøke å sikte seg inn på et sted man vet det kommer raketter (som bilde 1, selv om det godt kunne vært litt videre).

 

Nok en edit: Jeg skal forsøke å komme tilbake til det litt OT om bruk av avstandsskalaer så snart kona lar meg være i fred, men det slår meg at det egentlig er ganske uvesentlig, siden de færreste har slike lenger, og de er tilpasset fullformat...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg tok forresten ikke helt hva du mente med avstandsskalaer, merkene og uendeligsymbolet over f/8.

Kunne du ha utbrodert litt ? Kanskje lagt til noen piler og tekst på bildet ?

Som nevnt, så har de færreste nyere objektiver denne merkingen, men unntakene finnes. Om man ikke har en slik DoF-skala, men i det minste har avstandsskala (alle mine har det, men jeg vet det er utelatt på f.eks Canons 50/1.8 og både Canons og Nikons 18-55), så kan man med litt trening og leking utvikle en feel for sånn omtrent hvor man må stille for å stille nær hyperfokalt. (Jeg anbefaler sterkt Barnack til leking foran datamaskinen på mørke vinterkvelder)

 

Her er en litt fikset illustrasjon:

post-65389-1198710069_thumb.jpg

 

Forklarer den ting bedre?

 

Edit: Og som jeg nevnte - siden de fleste objektiver med en slik DoF-skala er eldre objektiver, så er de designet for bruk på "fullformat". For en gitt brennvidde vil et crop-hus, slik de fleste bruker, gi mye større DoF enn det skalaen indikerer, og dermed bli hyperfokale mye før. Uten å ha regnet på det, så regner jeg med at det er i overkant av ett blendertrinn (altså, hvis DoF-skalaen indikerer at for en gitt avstand til fokusplan, så vil blender X gi hyperfokus, så kan du anta at X-1 og vel så det vil gi hyperfokus - om X=8, så er X-1=5.6, X-2=4 osv...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...