RamGuy Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hei, Jeg lurte på om det er mulig, og noe å tjene på å gå helt bort fra kabel / digital TV, til å streame live TV-sendinger fra nettet? Det er jo mange som tror at å streame TV fra nettet er fremtiden. Og det jeg lurer på er om det faktisk er mulig å få norske kanaler streama fra nettet. Det jeg tenker på er da hvorvidt det er mulig å få for eksempel live sendingene til NRK, TV2, TV3, TV Norge, Discovery Channel osv via nettet. Det jeg mener med live sendinger, er at det som du får se er akkurat det samme som du hadde fått se på for eksempel TV2 Zebra om du hadde hatt digital-TV fra Canal Digital. Så du får liksom det samme, bare alt går igjennom en Stue-PC streamet fra internett, istedenfor via digital-TV fra Canal Digital, GET osv.. Hele poenget er at vi ønsker å bytte ut alt vi har på Stua. For øyeblikket har vi Canal Digital Entertain og N.O.K.A.B kabel-TV grunnpakke. Og bare ha en Stue-PC som er koblet opp på vår Yamaha AV forsterker med HDMI. Og fra den til vår Hitachi 37" 720P HDTV. Det er jo mulig via TV-kort å koble kabel-TV osv rett inn på PC-en. Problemet er jo at for eksempel Canal Digital Entertain pakka krever jo en Canal Digital dekoder, og et dekoder kort. Det vil jo aldri kunne funke på PC-en. Derfor vil det jo ikke være mulig å få det til. Samme gjelder vell Viasat, og alle mulig digitale tilbud så vidt jeg vet. Grunnen til at dette har blitt så aktuelt for oss, er fordi vi har planer om å skaffe oss en NAS løsning med 1TB på nettverket vårt i forbindelse med at vi får oss en Draft N. router og en fiber optisk 25/2mb linje. Og planen var da å skaffe oss en stue-pc med HDMI, og et kombo HDDVD og Blu-Ray spiller og trådløst draft N. nettverk. Og igjennom denne skal vi streame filmer igjennom nettverket til HDTV-en. Samt ha muligheten for å spille av HDDVD og Blu-Ray, det blir nok ikke så heftig brukt. Da vi først og fremst vil heller laste ned HD-materiell fra nettet og streame det over nettverket. Og i denne forbindelse så var vi veldig interesserte i å få streamet alle TV-sendingene våre fra nettet også. Da vi da kunne fått et mye mer fritt valg av kanaler, samt kanskje også spare litt penger. Da kanal pakker som Entertain fra Canal Digital inneholder mange kanaler vi overhode ikke har interesse av. Nett alternative trenger jo overhode ikke å være gratis. Vi er jo forbedret å måtte abonnere på flere av disse sendingene. Det vi lurer på er hvorvidt det er overhode mulig å få alle norske kanaler streamet over nettet om du så betaler for det eller ikke. Men har alle et slikt alternativ så det er mulig? Hvordan er kvaliteten? Er den dårligere enn for eksempel parabol fra Canal Digital? Håper noen skjønte noe av alt det rotet Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Forstår jeg deg rett så vil du altså kutte helt ut TV og se det over internett istedet? Det tror jeg ikke vil fungere i praksis, beklageligvis. Vet ikke om noen steder kvaliteten blir så bra at det er godt å se på. Lenke til kommentar
EX-adrin Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Vis du har fiber så skal det teknisk sett gå. Men du sparer ikke noe på det. etter som da må du ha avtaller med de forskjellige tvkanalene. Så må nokk vente endel år til før det kommer til og bli noe aktuelt ;P Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Vis du har fiber så skal det teknisk sett gå. Men du sparer ikke noe på det. etter som da må du ha avtaller med de forskjellige tvkanalene. Så må nokk vente endel år til før det kommer til og bli noe aktuelt ;P Det jeg tenkte. Men ville bare få det bekreftet først. Takk for alle svar Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Beklager, forstod deg feil. Hvilken leverandør har du? Det fungerte nemlig på Lyse før faktisk, men ikke nå lenger. Fikk riktignok inn alle kanalene, og ikke bare dem vi betalte for.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Vurderer fiber fra vår lokalleverandør "Nittedalsnettet", er de eneste som tilbyr fiberløsninger her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå