Gå til innhold

Et bedre og sunnere liv? Spørsmål om trening og kosthold

Anbefalte innlegg

Hei. Har vært ganske nede det siste året egentlig. Samme dag inn dag ut: pc, pc og pc. Kun det, ingenting annet. Ikke en gang skole (av personlige grunner jeg ikke har så veldig lyst til å snakke om her og nå, vennligst ikke kommentér), så jeg får ingen bevegelse om dagen foruten en tur ned trappa for å gå på do eller finne meg mat. Er veldig sjelden jeg faktisk går ut, men da er det som regel rett inn i bilen eller noe. Uansett, så lite bevegelse kan umulig være bra, og kostholdet mitt holder (pun intended :D ) ikke mål heller: Brødskive med en variasjon av to pålegg (fårepølse og greddost) er det eneste uten om middag jeg spiser (middag er det husets sjef som bestemmer, er ofte kjøtt og kanskje fisk av og til). Spiser egentlig når det passer meg, utenom middag som er i 4-5-tiden. Døgnet sklir ut hver uke i tillegg, så jeg håper en mer rutinert hverdag (trening og mat til noen lunde faste tider, helst en luftetur også -- vurderer i tillegg å gi fra meg pc-en min til noen og heller kjøpe en bærbar som jeg bruker for å få tiden til å gå i stedet for en heldags-"aktivitet" som det er nå).

Eh, jeg er 15 år gammel forresten, sikkert greit å nevne.

Ok, tenkte det kunne vært greit å skrive litt om situasjonen slik at dere fikk et inntrykk (selv om dette ble vel kanskje litt mer enn et intrykk) av den.

Siden dere har peiling spør jeg så pent om noen gidder å hjelpe meg med en "plan" til hvordan jeg skal sette opp hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre det.

Mål og vekt er vel lurt å skrive:

Tja, cirka 1.77 høy og jeg veier vel... øh... la oss si 55-60 (kan gå og veie meg i morgen om det har mye å si), neppe mer siden jeg er ganske så spinkel av meg.

Ok så hva bør jeg gjør? Hva bør jeg begynne med? Hva bør jeg spise, når bør jeg spise og så videre. Generelle tips og alt dere kan komme på setter jeg stor pris på!

Så takk for meg så lenge! Jeg setter virkelig stor pris på hjelpsomme svar her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til fårepølseskive. Hva med noe grønt, friske salatblader passer til alt. Majones er nam nam. Som salat kan jeg anbefale isbergssalat eller hva den nå heter. Eller rapid salat. Det meste er i alle fall bedre enn kinakål.

Gå så opp et hakk og prøv salami. Jeg synes kryddersalami er nam nam. Tilbehør her er salat, løk majones og sylteagurk.

Skinke og paprika er bra til greddost.

Ellers kan du jo prøve røkelaks, igjen med salat og majones.

Forresten nøkkelen til en god brødskive er skikkelig smør. Meierismør eller noe sånt duger. Rist gjerne skiven litt så den smaker ferskt. Og spis grovbrø.

Legg deg til faste tidspunkt og stå opp litt tidlig. Så tar du deg en joggetur og tar deg god tid med frokost. Frokost er alltid best når man har vert våken en stund.

Skaff deg en hobby eller noe. Lær deg ett språk. Er artig å lære ting når man ikke har en lærer hengene over seg.

Håper det hjalp litt. Noen forslag i alle fall. :)

Lenke til kommentar

virker som om du ikke har noen faktorer som inneholder struktur i hverdagen din foruten middag klokken 4-5. om du ikke skal gå skole så må du finne noe annet å holde på med, begynn med en idrett, kampsport, lagsport, uansett hva. noe som gir deg litt struktur om dagene. hobby fungerer også.

skaff en grunn til å stå opp tidlig om morgenen. klokken 9 er et bra tidspunkt å stå opp, 8 er bedre

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Forslag til fårepølseskive. Hva med noe grønt, friske salatblader passer til alt. Majones er nam nam. Som salat kan jeg anbefale isbergssalat eller hva den nå heter. Eller rapid salat. Det meste er i alle fall bedre enn kinakål.

Gå så opp et hakk og prøv salami. Jeg synes kryddersalami er nam nam. Tilbehør her er salat, løk majones og sylteagurk.

Skinke og paprika er bra til greddost.

Ellers kan du jo prøve røkelaks, igjen med salat og majones.

Forresten nøkkelen til en god brødskive er skikkelig smør. Meierismør eller noe sånt duger. Rist gjerne skiven litt så den smaker ferskt. Og spis grovbrø.

Pleier faktisk ha agurk på brødskiva mi, kan slenge på et salatblad i grunn og, og majones er jo faktisk godt når jeg tenker over det! Mange takk for mat-tips! Som sagt setter jeg virkelig stor pris på alle tipsene og all hjelpa jeg kan få!

virker som om du ikke har noen faktorer som inneholder struktur i hverdagen din foruten middag klokken 4-5. om du ikke skal gå skole så må du finne noe annet å holde på med, begynn med en idrett, kampsport, lagsport, uansett hva. noe som gir deg litt struktur om dagene. hobby fungerer også.

skaff en grunn til å stå opp tidlig om morgenen. klokken 9 er et bra tidspunkt å stå opp, 8 er bedre

Stemmer at det ikke finnes struktur. Hobby ja, jeg har jo en gitar jeg spiller på en del, så det er i hvert fall i boks. :)

Tusen takk for svarene hittil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...