Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er sex et menneskelig behov?

Kakestykke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sex er et behov hvis man gjør det til et! Det er mange mennesker som lever i sølibat og disse lever i beste velgående. Det er derimot nesten umulig å ikke bli besatt av sex i den vestlige verden der alt forbindes eller sammenlignes med sex. Ut i fra media skulle man tro at folk ikke tenkte på annet...

Lenke til kommentar
Å ha sex vil nok være det mest usunne av alternativene sett i perspektiv. Sex svekker immunforsvaret, medfører risiko for seksuelt overførbare sykdommer, samt kan gi kroppen store påkjenninger ved en eventuell graviditet.

Svekker immunforsvaret? Den må du forklare!

Jeg har hørt at sex er bra trening, fører til avslapning og er generelt sunt.

Lenke til kommentar

Seksualitet er i følge Abraham Maslow (mannen bak behovspyramiden) noe som er en del av våre helt grunnleggende behov som menneske. Han setter fysiologiske behov som vårt behov nummer 1 og under dette kommer seksualitet.

Sex med et annet menneske er for så vidt ikke nødvendig for å overleve i den forstand. Men for å ha en sunn psyke og helse så er det viktig med seksuell identitet. Vi har et naturlig system for forplantning og dette viser seg jo i form av seksulle behov. Jeg tror at sex er definitivt et mennesklig behov og at det er en liten forutsetning for et lykkelig liv med sin partner og seg selv. Jeg betviler ikke at det går an å ha det godt og være lykkelig på andre måter uten å ha sex også, men jeg er ganske sikker på at et menneske i denne tilstanden hadde blitt enda mer lykkelig og hatt det enda bedre med litt regelmessig sex.

Er en grunn til at gamle jomfruer er gretne ;)

Lenke til kommentar

Ja, forplantning er en drift hos mennesker, men så vidt jeg vet er det et innstinkt og ikke et behov. Mulig jeg tar feil, det har skjedd.

Vi har mange innstinkter vi ikke klarer å overstyre helt. F.eks. vekkes beskyttelsesinstinktet vårt når vi ser et lite barn. Barnets ansiktstrekk er faktisk laget slik fra naturens side nettopp for at vi skal beskytte det. Dette vet vi gjelder alle pattedyr og man har observert dette mange ganger på tvers av artene også. Så et menneskebarn vil ofte beskyttes av ei ku f.eks. I gamle dager ble mange barn satt ut for å dø i skogen (av forskjellige grunner), men det hendte at ulver beskyttet barnet istedet for å spise det, særlig hvis de nettopp hadde mistet en valp selv.

Behov er noe mer konkret, som man føler fysisk på kroppen. Jeg tviler på at forplantningsinnstinktet hadde vært nok til å føre arten videre hvis ikke sexbehovet hadde vært tilstede.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...